به گزارش پارس نیوز ، جنگجوی صحرا یک فیلم تاریخی حماسی است که از وقایع روز جنگ ذوقار الهام گرفته شده است.

وقایع فیلم در قرن هفتم پس از میلاد اتفاق می‌افتد، زمانی که شبه جزیره عربستان شامل چندین قبایل از جمله درگیری‌های دائمی بود. پادشاه النعمان بن المندیر (غسان مسعود) تصمیم می گیرد با دخترش هند به صحرا فرار کند، به دور از ارتش خسرو پرویز و نیروهایش به رهبری جلابزین.  به یک راهزن جوان (آنتونی مکی) اعتماد می کند و هند سعی می کند با ایستادگی در برابر لشکر خسرو که از آنها بیشتر بود و مجهزتر بود، قبایل عرب را بسیج کند.

نبرد ذوقار (به عربی: یوم ذی قار) به جنگی گفته می‌شود که بین سپاه خسرو پرویز و قبایل بکر بن وائل، در جنوب عراق درگرفت. در این جنگ سپاه ساسانی که متشکل از چند لشکر بود، در نزدیکی پایتخت لخمی‌ها، حیره که امروزه شهر کوفه نامیده می‌شود، از چند قبیله عرب شکست خوردند. 

خبر ساخت فیلم «جنگجوی صحرا» نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۱ اعلام شد. این پروژه به عنوان یک تولید مشترک بین JB Pictures، AGC Studios و MBC Studios، بازوی تولیدی مورد حمایت عربستان سعودی، معرفی گردید. «جنگجوی صحرا» اولین پروژه بزرگ انگلیسی زبان استودیو MBC و گران‌ترین فیلمی است که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است.

این فیلم بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر عربستان سعودی برای توسعه صنعت سرگرمی و فرهنگ این کشور است. پس از رفع ممنوعیت سینما در سال ۲۰۱۸، عربستان به دنبال ایجاد یک صنعت فیلمسازی قوی و جذب پروژه‌های بین‌المللی بوده است.

شایعه حضور ویشکا آسایش در فیلم «جنگجوی صحرا»

یکی از حواشی مربوط به این فیلم، انتشار نام ویشکا آسایش، بازیگر ایرانی، در فهرست بازیگران فیلم در سایت IMDb بود. طبق این اطلاعات، قرار بود آسایش نقش ماریا (مریم)، همسر خسرو پرویز را ایفا کند.

اما این خبر واکنش‌های منفی زیادی را در ایران برانگیخت، چرا که بسیاری معتقد بودند این فیلم رویکردی ضد ایرانی دارد. در پی این واکنش‌ها، ویشکا آسایش با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، حضور در این فیلم را تکذیب کرد. او نوشت: «اطلاعات این سایت دستکاری شده، چون من در این فیلم بازی نکردم.»

 

 

شبهات تاریخی و انتقادات

روایت فیلم «جنگجوی صحرا» از وقایع تاریخی با انتقاداتی روبرو شده است:

عدم دقت تاریخی

  • برخی منتقدان معتقدند که فیلم، وقایع تاریخی را با دقت کافی بازنمایی نمی‌کند. آنها اشاره می‌کنند که نبرد ذی‌قار در واقع یک درگیری داخلی در مرزهای ایران بوده و ارتباط مستقیمی با سرزمین کنونی عربستان نداشته است.
  • منابع تاریخی گمانه‌زنی‌های مختلفی از دلیل حذف شدن معمان سوم پادشاه لخمی‌ها توسط خسرو پرویز ارائه می‌دهند و به مسیحی شدن نعمان به عنوان یکی از دلایل حذف او توسط خسرو پرویز اشاره می‌کنند؛ زیرا تغییر آئین این پادشاه عرب به معنای هم‌کیش شدن او با رومیان، دشمنان بالفعل یا بالقوه ایران در آن زمان بوده است.
  • برخی دیگر نیز دلیل احضار نعمان از سوی خسرو پرویز را سلاح‌ها و جنگ‌افزارهایی می‌دانند که گویا نعمان به عنوان پادشاهی زیردست و مدافع منافع ساسانیان در میان اعراب، دور از چشم خسرو و مرزبانانش فراهم آورده و ذخیره کرده بوده است.

تصویرسازی غلط از ایران باستان

  • برخی معتقدند که فیلم تلاش می‌کند تصویری منفی از ایران باستان ارائه دهد و این را بخشی از رقابت‌های سیاسی معاصر بین ایران و عربستان می‌دانند.
  • انتقاداتی وجود دارد مبنی بر اینکه فیلم، روایتی یک‌جانبه و عرب‌محور از تاریخ ارائه می‌دهد و پیچیدگی‌های تاریخی را نادیده می‌گیرد.