ب​ه گزارش پارس نیوز ، رابرت تیلور، محقق آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا که نمی‌توانست از طریق یک رایانه با هر سه پروژه ارتباط داشته باشد و از اینکه سه پروژه امکان ارتباط مستقیم با هم و درمیان گذاشتن اطلاعات با یکدیگر را نداشتند، خسته شده بود. راه حل تیلور برای این مساله شبکه رایانه‌ آرپانت (ARPANET) بود و اولین مأموریت خود را در سال ۱۹۶۹ (۱۳۴۸ ه‍.ش) به نتیجه رساند، زمانی که جی. سی کلایندر از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس پیام "lo" را به بیل دووال در منلوپارک فرستاد، این پیام قرار بود واژه "login" باشد، اما دستگاه بعد از دو حرف از کار افتاد و نتوانست کلمه را به‌طور کامل ارسال کند. البته کمتر از یک ساعت بعد آنها توانستند پیام را به‌طور کامل ارسال کنند.

این تلاش، امروز پایه اتصال آدم‌ها در این کره زمین شده و اکنون این فناوری،‌ «دسترس ناپذیری» را برای ما غیرممکن کرده است.

دانش‌بنیان‌های ایرانی نیز برای توسعه این شبکه راهکارهایی برای مدیریت زمان و مکان ارائه داده‌اند که از این راهکارها در مراسم پیاده‌روی اربعین بهره‌برداری می‌شود.

 

تماس با خط ثابت در ایران با روبیکا

تماس صوتی، پیام متنی نامحدود، پیام صوتی و ارسال موقعیت مکانی با اینترنت رایگان امکاناتی است که در پیام رسان روبیکا از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شده است.

یکی از امکانات این اپلیکیشن که برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است، امکان برقراری تماس تلفنی از طریق روبیکا است؛ یعنی شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های تماس خارجی در پیام رسان روبیکا بدون پرداخت هزینه رومینگ، از طریق اپلیکیشن روبیکا در کشور عراق با تمام سیمکارت‌های داخلی و خطوط ثابت در ایران تماس بگیرید.

دی حین استفاده از این نرم‌افزار نیازی نیست که شخص گیرنده تماس شما، حتما اپلیکیشن روبیکا را نصب داشته باشد و فرد گیرنده تماس شما را مثل هر تماس دیگری که با خط تلفنش برقرار می‌شود، دریافت خواهدکرد.

استفاده از امکانات روبیکا و جایگزینی آن با تماس معمولی و پیامک می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش هزینه تلفن و اینترنت شما در سفر داشته باشد. با قابلیت به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی و تماس درون و برون برنامه‌ای در روبیکا می‌توانید همسفرانتان را از نگرانی در بیاورید./ایسنا