به گزارش پارس نیوز ، حجت الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است.

در این هنگام قالیباف با قطع صحبت‌های رسایی از او درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد؛ در این هنگام، رسایی در واکنش به قالیباف گفت که تذکرش در دستور است که رئیس مجلس آن را نپذیرفت.

در پاسخ، رسایی خطاب به قالیباف گفت که شما دیروز اجازه صحبت را ندادید. قالیباف نیز در پاسخ گفت که نمی‌توان تذکری درباره دستور دیروز داد وگرنه خانم سارا فلاحی و آقای ثابتی با استناد به ماده ۷۵ قصد بیان تذکر داشتند که هیچ‌کدام از این تذکرها وارد نبود.

رسایی نیز در واکنش به قالیباف گفت: حالا که اجازه طرح این تذکر را نمی‌دهید، چیز دیگری می‌گویم که ببینم شما برای آن جواب دارید یا خیر.

رسایی با استناد  به ماده ۲۰۴ آیین‌نامه گفت: طبق آیین‌نامه باید قبل از تشکیل جلسه موافقان و مخالفان وزرا برای طرح اظهارات خود ثبت‌نام کنند تا قرعه‌کشی صورت گیرد. منتها هیات رئیسه به آن عمل نکرده و نیم ساعت مانده به شروع بررسی صلاحیت هر وزیر، اعلام ثبت‌نام می‌کند و قرعه‌کشی صورت می‌گیرد.

وی خطاب به قالیباف گفت: در این باره چه پاسخ دارید؟ توجیه نکنید و یک کلمه جواب دهید.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی گفت: تذکر شما بازهم در دستور نبود چون اکنون از بررسی کلیات برنامه عبور کرده‌ایم. منتها شما که از پیشکسوتان مجلس هستید می‌دانید که پیش از این در دوره‌های قبلی برای صحبت نمایندگان موافق و مخالف همه وزرا، ثبت‌نام انجام می‌شد و معلوم بود چه کسانی مخالف هستند. در نتیجه افراد به سمت نمایندگان مخالف می‌رفتند که چرا مخالفت می‌کنند؛ اکنون کار درست و منظمی صورت گرفته و چند ساعت قبل از آغاز صلاحیت هر وزیر قرعه‌کشی می‌شود./ایسنا

لازم به ذکر است در مرکز پژوهشهای مجلس آمده که  ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس اینگونه است:

 

قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‌نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک ¬نفر مخالف و یک ¬نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مى‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دوونیم ساعت خواهد بود. در پى اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هر‌یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک ¬نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تک‌تک وزیران به‌ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‌گیرد، رئیس‌جمهور مى‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‌طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‌گیرى به‌عمل مى‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‌گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

تبصره 1- در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک ¬ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‌ها و ترکیب هیأت‌وزیران تنها در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‌ترتیب فوق‌الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره 2- چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.