به گزارش پارس نیوز ، طراحی لباس‌های جدید بیماران و مراجعان در مراکز درمانی با وجودِ داشتن موافقان بسیار که این لباس‌ها را گامی در جهت تامین امنیت روانی بیماران و حقوق شهروندی مراجعان، همچنین رعایت پوشش مناسب در مراکز درمانی می‌دانند، اما مخالفانی هم دارد. مخالفان می‌گویند لزومی ندارد که برای انجام هر کاری در مراکز درمانی لباس مخصوص بپوشیم و مثلا لباس کولونوسکوپی یا ماموگرافی غیر از این که دست و پاگیر است، چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

عده‌ای از مخالفان هم می‌گویند که با وجود فرسودگی بیمارستان‌ها، کمبود پزشک و پرستار در بیمارستان‌ها، کمبود تخت، بالا بودن هزینه‌های بستری و... طراحی لباس‌های جدید چه لزومی داشته و قرار است کدام مشکل را حل کند؟

متولی طراحی لباس‌های جدید، دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت است و مخالفت‌ها را بی‌منطق و دور از استدلال می‌داند. این دبیرخانه تاکید می‌کند حتی اگر با خانم‌هایی که حجاب کاملی ندارند، صحبت کنید و نظرشان را بپرسید، می‌بینید که خیلی از آنها با لباس‌های جدید موافقند. چراکه این لباس‌ها طبق استاندارد تولید شده و امنیت روانی و حقوق شهروندی بیماران یا مراجعان را تامین می‌کنند.

دستورالعمل ملی البسه جدید برای ۲۳ نوع خدمت در ۱۰ رشته تخصصی از جمله لباس اتاق عمل، لباس‌زیر، شلوار برای انجام کولونوسکوپی، سونوگرافی کانال رحمی، سونوگرافی پستان، ماموگرافی، پیراهن مخصوص شیردهی، مقنعه و تعدادی لباس‌های دیگر انجام شده و روز ۱۲ اردیبهشت امسال به همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

هرچند این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما مجید محمدیان، مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت در گفتگو با همشهری‌آنلاین می‌گوید: احتمالا تا حدود یک ماه دیگر به مرحله اجرا می‌رسد و بیمارستان‌ها موظف خواهند بود که برای ارائه خدمات مختلف، این لباس‌ها را به جای لباس‌های قبلی در اختیار مراجعین بگذارند. قیمت این لباس‌ها هم خیلی با قبلی‌ها فرقی ندارد و ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر است.

محمدیان می‌گوید: هیچ انسانی دوست ندارد بدنش در معرض دید بقیه باشد و باید قبول کنیم که لباس‌هایی که در حال حاضر در مراکز درمانی موجودند، این مشکل را داشتند؛ بنابراین بر اساس قانون انطباق و بند‌های هفدهم (مصوبه ۴۲۷) و هجدهم ماده اول (مصوبه ۸۲۰) شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی با هدف رعایت اخلاق حرفه‌ای، پزشکی، حقوق بیماران و حفظ امنیت روانی بیماران، چندین مدل لباس طراحی شد. درضمن این کار بی‌مطالعه انجام نشد و بعد از مشورت‌های فنی با متخصصان امر محقق شد.

مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت می‌گوید: وقتی خبر طراحی و توزیع لباس‌های جدید منتشر شد، خیلی از رسانه‌ها، کاربران و... از آن انتقاد کردند. ما از رسانه‌های خارجی و حتی رسانه‌های داخلی کتک می‌خوریم و کسی نیست از ما و این حرکت دفاع کند. حرف‌شان هم این است که "با وجود مشکلات متعدد در مراکز درمانی مثل کمبود تخت و کمبود پزشک و ... چرا دست گذاشتید روی طراحی لباس‌های جدید با مدل اسلامی؟ " حرف ما هم این است که مگر رفع مشکل کمبود تخت در حیطه وظایف دبیرخانه عفاف و حجاب است؟ هر معاونت و بخشی در وزارت بهداشت وظایف خاص خود را دارد. دلیل نمی‌شود که، چون مثلا کمبود پزشک داریم، برای مسائل دیگر برنامه‌ریزی نکنیم و دست روی دست بگذاریم.

محمدیان درباره دیگر دلایل مخالفان با لباس‌های جدید بیمارستان‌ها می‌گوید: مثلا خیلی‌ها گفتند لابد چند میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرده‌اید و پول به جیب زده‌اید. در حالی که خدا می‌داند که حتی یک ریال، پولی بابت طراحی این لباس‌ها نگرفتیم. یا مثلا می‌گویند کسی که این لباس‌ها را طراحی کرده، شرکت تولید لباس دارد. از این دست تهمت‌ها. درواقع با این تهمت‌ها و چرا‌ها کل داستان را زیر سؤال برده‌اند. یکی از روزنامه‌های معروف کشور که اصلا به جای انتقاد، طرح را مورد تمسخر قرار داده و نوشته که اینها می‌خواهند زیرشلواری تولید کنند. در حالی که ما اعلام کردیم "لباس زیر و شلوار". وطراحی هر لباس هم متفاوت است. من نمی‌دانم زیرشلواری را از کجا آوردند؟ یا می‌گویند بعضی از لباس‌ها تقلیدی از لباس‌های خارجی است. در حالی که این طور نیست و کل لباس‌ها ابتکار خودمان است.

تصویری از لباس‌های جدید بیماران در مراکز درمانی | قیمت چند؟

لباس‌های فعلی پوشیدگی کامل ندارند

دستورالعمل ملی البسه جدید برای ۲۳ نوع خدمت بیمارستانی بیش از یک ماه است که به تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی ابلاغ شده و به گفته مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت، اجباری است.

محمدیان می‌گوید: لباس‌هایی که الان در بیمارستان‌ها برای خدمات مختلف در اختیار بیماران و مراجعین قرار می‌گیرد، اصلا پوشیدگی کامل ندارد و خود خانم‌ها و حتی آقایان سخت‌شان می‌شود. لباس‌ها طوری طراحی شده‌اند که پشت‌شان باز است و کسی باید باشد تا گره‌های لباس را که در پشت تعبیه شده، ببندد. خب این باعث می‌شود که به خصوص خانم‌ها احساس ناامنی کنند. ولی طراحی لباس‌های جدید به گونه‌ای است که از کنار گره می‌خورد پشت و جلوی آن بسته است. به جای گره هم سه تا چسب دارد. نیاز هم نیست حتما کسی باشد تا در بستن آن کمک کند.

مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت می‌گوید: طراحی فعلی بعضی از لباس‌ها به خصوص در اتاق عمل طوری است که برای افراد به خصوص خانم‌ها سخت است و باعث می‌شود احساس ناخوشایندی داشته باشند. اتفاقا خود خانم‌ها بار‌ها این موضوع را اعلام کردند و ما از پیش خود لباسی را طراحی نکردیم.

دپوی بیمارستان‌ها هنوز تمام نشده

طرح البسه جدید بیش از یک ماه است که به همه مراکز درمانی کشور ابلاغ شده، اما چون بیمارستان‌ها هنوز دپوی لباس‌های قبلی را دارند، به مرحله اجرایی نرسیده است. این مسئول دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت بهداشت می‌گوید و ادامه می‌دهد: لباس‌های قبلی باید تمام شوند تا لباس‌های جدید تولید انبوه و توزیع شوند. شاید حدود یک ماه دیگر اجرایی شود. البته برنامه هر دانشگاه علوم پزشکی که بیمارستان‌هایی را زیر مجموعه خود دارد، با دانشگاه‌های دیگر فرق دارد.

محمدیان درباره نحوه توزیع لباس‌های جدید در مراکز درمانی هم می‌گوید: ما ۲۵۰ شرکت تولید لباس در کشور داریم. هر بیمارستان تا الان لباس‌هایش را از کجا تامین می‌کرد؟ الان هم باید همان کار را انجام دهد. فقط باید لباس‌های جدید را تهیه کنند. همین.

منبع: همشهری