به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور لحظاتی قبل اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و بیان کرد: آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 احراز صلاحیت شده‌اند.

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در شهرستان قم متولد شد. او یکی از روحانیون سیاستمدار ایرانی است که سابقه وزارت در ایران را داشته و هم اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است.

پورمحمدی در طول سال های گذشته سمت های مختلف در پست های حساس نظام به ویژه در حوزه قضائی و امنیتی تجربه کرده است که از جمله این سمت ها می توان به دادستان انقلاب اسلامی خوزستان،  بندرعباس،  کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)، نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)، مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تا کنون)، معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)، عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)، عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تا کنون)، عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان، استاد دانشگاه امام صادق ع (۱۳۷۹ تاکنون)، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون). [۱۵]وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶) اشاره کرد.

سعید جلیلی

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد.سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)  به پایان رسانده و در دانشگاه امام صادق (ع)  به تدریس «دیپلماسی پیامبر(ص) » می‌پردازد. جلیلی سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را هم دارد.

سعید جلیلی در سال ۱۳۷۰، رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۶،  معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۹، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری، در سال ۱۳۸۴، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۶،  دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در سال ۱۳۸۷،  نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)، بوده است.

جلیلی همچنین از سال ۱۳۹۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف در اول شهریور سال 1340 در طرقبه مشهد در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدر او از کسبه مشهد بود، و وی با توجه به شرایط زندگی از کودکی در ایام فراغت به کسب و کار می پرداخت. 

او که از فعالین سیاسی اصولگرا است، در سمت هایی همچون فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده قرارگاه سازندگی و نیروی هوایی سپاه پاسداران، شهرداری تهران و ریاست مجلس شورای اسلامی حاضر بوده است.

قالیباف فعالیت سیاسی و اجتماعی را از سن 16 سالگی با حضور در کلاس های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد آغاز کرد. 

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی در 18 سالگی به جبهه رفت، و در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) و پس از یک سال فرمانده لشکر 5 نصر خراسان شد.پس از پایان دفاع مقدس او فرمانده لشکر 25 کربلا بود، و در سال 1373 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء شد.

او در کنار این فعالیت ها توانست تحصیلات تکمیلی را ادامه دهد، و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کند. 

وی در سال 1376 توسط مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوای سپاه منصوب شد، و پس از این انتصاب دوره های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه گذراند. در همین زمان در کنکور دکترا شرکت کرد و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد، و در سال 1380 از پایان نامه خود با عنوان "بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر" دفاع کرد و از آن پس به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به تدریس مشغول شد.

در سال 1379 او با حکم مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد، و در سال 1381 از سوی سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. 

او در سال 1384 برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، و در شهریور همان سال بود که به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، و در سال 1388 نیز در این سمت ابقا شد. 

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نیز شرکت کرد، و در جایگاه دوم قرار گرفت، و در 17 شهریور همان سال برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 نیز قالیباف از جمله کاندیداها بود، که در هفته منتهی به انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

او از خرداد ماه 1399 به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت. 

 علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۳۴۴ در تهران، سیاستمدار اصولگرا و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ است. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

در مجلس یازدهم علیرضا زاکانی از حوزه انتخابیه قم نامزد انتخابات شد و موفق شد با کسب اکثریت آراء به مجلس راه پیدا کند. او در سال ۱۴۰۰ و برای تصدی گری سمت شهرداری تهران از نمایندگی مجلس استعفا کرد.

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شد و صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت.او در این انتخابات به نفع حجه الاسلام و المسلمین رئیسی کنار رفت.

 

در مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران ابتدا از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علنی شد و پس از آن اعضای شورای شهر نیز بر این انتخاب صحه گذاشتند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ۲۵ فروردین سال ۱۳۵۰ در شهر فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به دنیا آمد. وی متخصص گوش و حلق و بینی است. قاضی‌زاده هاشمی در سال ۱۳۸۶ از حوزهٔ انتخابیه مشهد توانست به دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

وی همچنین در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم نیز از همین حوزهٔ انتخابیه به مجلس راه پیدا کرد. قاضی‌زاده هاشمی در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، دبیر هیئت رئیسه مجلس و در دورهٔ یازدهم، تا خرداد ۱۴۰۰ نایب رئیسی اول مجلس را بر عهده داشت.

قاضی‌زاده هاشمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شرکت کرد و در نهایت در جایگاه چهارم قرار گرفت.

مسعود پزشکیان 

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی، سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد. مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست با کسب ۲۶۱٬۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت.

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

لازم به ذکر است ، در پی شهادت آیت‌الله رئیسی در تاریخ 30 اردیبهشت‌ماه 1403 انتخابات زودهنگامِ ریاست جمهوری دوره‌ی چهاردهم روز جمعه 8 تیرماه 1403 برگزار خواهد شد. در مهلت ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری 80 نفر نام‌نویسی کرده بودند.