به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، تیم ملی بسکتبال ایران در بیست و هفتمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا به سومین قهرمانی خود در قاره کهن رسید و به عنوان تیم نخست سهمیه جام جهانی ۲۰۱۴ را به دست آورد. ملی پوشان ایران در این دوره از مسابقات ناکامی سال ۲۰۱۱ را با قدرت جبران کردند و حالا باید در اندیشه جام جهانی باشد. آرن داوودی یکی از مهره های کلیدی تیم ملی بود که همانند رقابت های کاپ آسیا توانست به ملی پوشان کمک کند. او نقش بزرگی در قهرمانی ایران داشت و با عملکرد دفاعی مناسب بسیار موثر کار کرد.

در ادامه گفت و گوی آرن داودی با ایسنا را می خوانید:

* تیم ملی با اقتدار قهرمان آسیا شد، رقابت ها را چطور دیدید ؟

- رقابت های خوبی بود و همه تیم ها شرایط مناسبی داشتند. با توجه به ناکامی که تیم ملی در دوره قبل داشت برای این مسابقات برنامه ریزی خوبی داشتیم و از همان ابتدا به موفقیت و قهرمانی فکر می کردیم. از مرحله گروهی حریفان قدرتمندی داشتیم و بازی به بازی سعی کردیم بهتر شویم که با همت بچه ها این شرایط ایجاد شد و موفق شدیم. خوشبختانه با این قهرمانی دوباره قدرت تیم ملی را به همه نشان دادیم و خاطره تلخ ۲۰۱۱ را نیز از بین بردیم. حالا تیم ملی بسکتبال ایران دوباره قهرمان آسیا است و به عنوان تیم نخست قاره به جام جهانی می رود.

* حریفان آسیایی چطور بودند؟

- تمام تیم ها قوی بودند. با توجه به این که سه سهمیه جام جهانی در آسیا تقسیم می شد همه تیم ها انگیزه بالایی داشتند. همه با بهترین ترکیب به فیلیپین آمده بودند تا نتیجه بگیرند. ما نیز از همان ابتدا با حریفان قدرتمندی وارد رقابت ها شدیم و نتایج مناسبی به دست آوردیم. در کل معتقدم سطح بازی ها بالا بود و همه تیم ها از شرایط مطلوبی بهره می برند.

* با این حال انتقادهایی می شود که تیم های آسیایی ضعیف شده اند.

- خیر. این موضوع درست نیست. از یک طرف باید بگویم ایران بسیار قدرتمند شده است. بسکتبال ایران واقعا از سطح آسیا بالاتر رفته است، اما آسیایی ها ضعیف نشدند. همان ژاپنی که در کاپ آسیا فینالیست شد در قهرمانی کاری از پیش نبرد. کره جنوبی شرایط فوق العاده ای داشت و می توانست فینالیست شود. فیلیپین با حمایت تماشاگرانش شرایط مطلوبی داشت و پیشرفت در این تیم محسوس بود. تنها چین بود که کمی جوانگرایی کرد و آسیب دیدگی آزارش داد و گرنه همه تیم ها قدرتمند بودند.

* عملکرد دفاعی تیم ملی در این تورنمنت خیلی خوب بود. این برنامه را چطور دیدید؟

- آقای بچیروویچ تاکید زیادی بر دفاع دارد. او سعی کرد دفاع در تیم ملی بسکتبال ایران نهادینه شود و همه بچه ها وارد سیستم های دفاعی شوند. با تمرین و برنامه هایی که داشتیم بچه ها به دفاع ایمان آوردند و فهمیدیم خیلی راحت می توانیم با دفاع حریفان را شکست دهیم. دفاع خوبی در این تورنمنت داشتیم و جواب داد و همه حریفان برابر ما نتوانستند کاری کنند. تاکید بچیروویچ و تلاش تیم در دفاع باعث شد آن اقتدار در مسابقات ایجاد شود و تیم نتیجه بگیرد. واقعا بسکتبالی گروهی داشتیم و با کار تیمی نتیجه گرفتیم.

* اینکه آقای بچیروویچ از تمام بازیکنانش نیز استفاده می کرد چقدر در انگیزه ملی پوشان تاثیر داشت؟

- مطمئنا بچه ها با شرایط بهتری وارد زمین می شدند. اعتماد به نفس تیم بالا رفته بود و بازیکنی که وارد مسابقه می شد عملکرد خوبی داشت. در چنین تورنمنت هایی نیاز است تا بازیکنان انرژی خود را حفظ کنند. اگر تنها از چند مهره استفاده شود در روزهای آخر تیم به مشکل می خورد، اما بچیروویچ از همه استفاده کرد و دیدیم که همه ملی پوشان تا پایان رقابت ها شرایط خوبی داشتند.

* جام جهانی را چطور ارزیابی می کنید؟

- جام جهانی میدان بزرگی است. تجربه سال ۲۰۱۰ به ما کمک خواهد کرد تا در این تورنمنت بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. ایران هم اکنون با سطح این رقابت آشنا است و باید با بهترین برنامه برای مسابقات آماده شود. به نظر من در این مدت باقی مانده باید نقطه ضعف را جبران کنیم و با بهترین شرایط راهی اسپانیا شویم. ما پتانسیل صعود به مراحل بعدی را داریم و باید با برنامه پیش برویم.