به گزارش پارس ، پرفسور حیدر صادقی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: انسان برای انجام فعالیت های روزمره خود نیاز به حرکت دارد که متاسفانه ارتقا تکنولوژی سبب فقر حرکتی و ناهنجاری های مختلف شده است. لذا دولتمردان برای این که نیاز ذاتی انسان را تامین کنند باید به مقوله حرکت و فعالیت های بدنی نگاه عمیق علمی داشته باشند و در جهت ارتقا سطح سلامت جامعه تلاش کنند.

وی گفت: همان طور که به مساله اقتصاد و سایر مسائل در کشور توجه ویژه ای می شود باید مساله ورزش که سلامت جامعه را تضمین می کند هدف اصلی دولتمردان باشد. ضمن این که ورزش قهرمانی و حرفه ای را نباید ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی خود قلمداد کنند چون با این نگاه اصل و ماهیت ورزش را زیر سوال می برند.

صادقی درباره جایگاه ورزش علمی در دولت آینده خاطرنشان کرد: اگر نگاه دولت آینده به ورزش علمی همانند دولت های گذشته باشد، به طور قطع در چهار سال آینده نیز همان طور که ورزش در دست افراد سیاسی بود و اهالی علم نقشی در آن نداشتند، در این دوره نیز ورزش به ویژه در دو بعد قهرمانی و حرفه ای نه با نگاه سلامت، بلکه فقط در راستای مدال آوری و تثبیت جایگاه مدیران سیاسی در ورزش خواهد بود.

وی افزود: ورزش نیز همانند سایر مسائل جامعه اگر توجه ویژه ای به آن نشود و جایگاه متخصصان علمی و علوم ورزشی به درستی تعریف نشود، تغییر دولت نیز تاثیری در روند رشد و علمی شدن آن نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مباحث کاندیداهای ریاست جمهوری طی چند روز اخیر درباره ورزش تصریح کرد: نتیجه ای که از لابه لای صحبت های کاندیداها کسب کردم این بود که کاندیداهای این دوره نیز بیش از آنچه که به فکر ماهیت ورزش و سلامت جامعه باشند، به دنبال آن هستند تا از ورزش به عنوان ابزار تبلیغاتی برای گرایش جوانان به سمت و سوی خود استفاده کنند تا از این طریق بر میزان آمار آرای خود اضافه کنند که البته این شیوه یک نوع حربه سیاسی است و نشان از آن دارد که در دولت آینده نیز موفقیتی برای مطرح کردن جایگاه علمی – ورزشی نخواهیم داشت.

صادقی تاکید کرد: سکان ورزش به جز یکی - دو دوره آن هم به صورت ناقص که در دست متخصصان و اهالی علم بود تا به امروز افراد سیاسی و غیر متخصص در راس کار ورزش قرار داشتند و ابزاری برای جهش آنها به جایگاه های بهتر بوده است. لذا تصور می کنم حرکتی که تاکنون در ورزش کشور شاهد بودیم، روند مطلوبی نبوده و مسیر به درستی طراحی و هدایت نشده است.

وی افزود: متاسفانه نگاه دولتمردان تا به امروز نسبت به مقوله ورزش نگاه سیاسی و به دور از در نظر گرفتن سلامت جامعه بوده است، حال پس از ۳۵ سال آیا می توانیم این تفکر را تغییر دهیم و امور ورزش را به متخصصان و اهلش بسپاریم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: امیدوارم دولت آینده با نگاه جدی تر به مقوله ورزش، در امور سیاستگذاری و تصمیم گیری های کلان راس کار را در اختیار کسانی قرار دهد که از متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزش و از صاحبنظران این رشته باشند.