به گزارش پارس مربیگری را خیلی جدی پیگیری می‌کنید.

بله. پارسال در تیم خونه به خونه بودم و امسال هم اگر خدا بخواهد کارم را ادامه می‌دهم. چون هم زمینه کارم خیلی خوب بود هم در مازندران و بابل استعداد های خوبی هستند. فکر می کنم توافقی شده که یک تیم لیگ یکی بخرند و تا چند روز آینده این مسئله مشخص خواهد شد، برای من هم فرصت خوبی است که به تجربه مربیگری‌ام اضافه شود. 

  مدارک کافی را در این زمینه دارید ؟

بله. مدرک B را گرفته‌ام و دوره‌های بالاتر هم شرکت کرده ام و امیدوارم در آینده نزدیک مدرک A را هم بگیرم.

  شما در پست دفاع چپ در پرسپولیس بازی کرده اید، جایی که این تیم هنوز نتوانسته بازیکنی را جذب کند.

بله. ببینید چپ پاها و دفاع چپ‌های پرسپولیس همیشه بهترین های ایران بوده اند و در گذشته دفاع چپ تیم حتما در تیم ملی هم همین پست را در اختیار داشته است. افرادی مثل مجتبی محرمی، جواد منافی، رضا شاهرودی یا همین اواخر مهرداد پولادی از این تیم به تیم ملی راه یافته‌اند، اما این اواخر نمی دانم چه اتفاقی افتاده که دیگر از آن بازیکن ها خبری نیست. مردم خاطرات خوبی از چپ های پرسپولیس دارند، امیدوارم آقای برانکو امسال با صحبت‌هایی که شده این نقص را بر طرف کند چون در هر تیمی وجود 3 بازیکن چپ پا د ر زمین، ایده آل به حساب می آید. متاسفانه الان این ضعف وجود دارد.

  به عنوان پیشکسوت پرسپولیس عملکرد این تیم را در فصل گذشته چطور دیدید؟

عملکرد تیم که اصلا جای دفاع ندارد و واقعا آزار‌دهنده بوده است. همه هم مسائل عدیده اطراف تیم را می دانند. دوست ندارم به گذشته برگردم. تنها در چند بازی آسیایی موفق بودیم و حداقل در آزادی به تیمی نباختیم. اینجا باید بگویم حضور 100 هزار تماشاگر در تیم برای ما و برای من به عنوان یک پرسپولیسی و یک طرفدار باعث افتخار است. امیدوارم بتوانیم امسال نتایج خوبی بگیریم و مردم را شاد کنیم.

  پرسپولیس 94، شما را امیدوار کرده است؟

ببینید اگر من همیشه انتقادی از تیم کرده ام به این دلیل بوده که اول طرفدار تیم بوده‌ام بعد بازیکن و پیشکسوت. بیشتر خودم را طرفدار می دانم تا پیشکسوت. تیم هنوز زمان دارد که یارگیری‌های لازم را انجام بدهد. امیدوارم که این اتفاق بیفتد و تا چند روز پیش انتقادات زیادی کردم اما چند روزی است که تصمیم گرفته ام دیگر انتقاد نکنم و حمایت کامل از تیم داشته باشم تا اتفاقات خوبی بیفتد. می‌خواهم به تیم اعتماد کنم ولی اگر ضعفی هم ببینم قطعا خواهم گفت، چون این وظیفه من است و مردم هم همین را می خواهند. به هر حال این تیم دلخوشی طرفداران است و هرکسی که مسئول است، باید دغدغه مردم را داشته باشد.

  وقتی بحث هدایتی مطرح شد، بسیاری از پیشکسوتان منجمله شما، از ایشان حمایت کردند. برخی از آن‌ها هم هیات مدیره جدید را لایق‌تر می‌دانند.

من از آقای هدایتی حمایت کردم چون ایشان را می شناختم و می دیدم که از مالش به خاطر عشقی که به پرسپولیس داشت، می‌گذرد. فکر می‌کردم بین افرادی که هستند گزینه خوبی می‌تواند باشد. اما دیدید که چه اتفاقی افتاد، مردم را در چند مرحله سرکار گذاشتند. خیلی خوب بود که تیم خصوصی وپول به تیم تزریق می‌شد، تیم نظم می‌گرفت ولی به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد. انتقاداتی که لازم بود ازهیئت مدیره کردم و الان هم امیدوارم افراد فوتبالی بتوانند به تیم کمک کنند. افرادی مثل آقای کاشانی که از بنیانگذاران تیم بوده اند بسیار قابل احترام هستند. ولی عملا در چند سال گذشته افراد فوتبالی که به تیم آمده اند نتوانسته اند کار خاصی صورت بدهند و خروجی خوبی نداشته اند و باید بگوییم تصمیم گیرنده خوبی نبوده‌اند.

  شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه سیاسی پشت پرسپولیس است.

یک چیز را صریح به شما بگویم من کلا با آقای سیاسی موافق نیستم و الان هم می دانم پشت پرده آقای سیاسی دارد برای تیم خرج می کند. ایشان پارسال تیم ما را به هم ریخت و اصلا فوتبالی نیست. برایش پرسپولیس و تیم دیگر فرقی ندارد، ایشان فقط دنبال تجارت است. در حالی که کار در چنین تیمی عشق می خواهد . ایشان اگر می خواهد برگردد باید خودش را ثابت کند و نشان بدهد که ما در مورد ایشان اشتباه کردیم. ولی اگر از من بپرسید  حتی دوست ندارم این شخص از کنار باشگاه رد شود. 

  به هرحال افراد ثروتمند به طرف فوتبال و ورزش هم جذب می شوند.

بله البته، مثلا آبراموویچ که باشگاه چلسی را می خرد هم پول دارد و هم عشق به فوتبال و چلسی. قرار نیست هرکس که پول دارد وارد هر باشگاهی شود .بعضی افراد از هرجا رانده می‌شوند سر از باشگاه پرسپولیس و استقلال در می‌آورند که مطرح بشوند. حالا به هر دلیلی، یکی می خواهد نماینده مجلس شود، یکی می خواهد یک جای دیگر برود. متاسفانه این موضوع بوده به همین دلیل می گویم آدم‌های فوتبالی  قدرت ندارند و متاسفانه تا الان اتفاقی نیفتاده ولی امیدوارم از این به بعد اتفاق بیفتد.

  نگران نیستید که مصاحبه‌های شما، سهم خواهی تلقی شود؟

خیر، در این دو، سه روزه آنقدر حرف و حدیث زیاد شده، مردم به ما می گویند چرا انقدر مصاحبه می کنی؟ ولی نمی دانند که ما فقط با جاهایی مثل روزنامه  قانون که معتبر است مصاحبه می کنیم. 

  از زمین های خاکی میدان فتح شروع کردید. در روزگاری که امکانات هم نبود.

بله و خدا را شکر که این امکانات نبود. واقعا آن زمین خاکی به هزارتا از این چمن ها می ارزد. فوتبال مثل سینماست؛ می گویند فلانی خاک صحنه خورده است. ما آنقدر همه چیز را سوسول بار می آوریم، آنقدر زمین خاکی را برداشتیم و جایگزین نکردیم که فوتبال از عشق به سمت پول رفته است. بازیکن نونهال که به تمرین می آید، خانواده اش می پرسند چقدر قراردادش است؟ آن عشق دیگر رفته است. 

  شما حرفی از قرارداد نمی زدید؟

اصلا چنین چیزی نبود. ما بعد از سه سال از این کفش های مولر که زردرنگ هستند و قیمتش 1300-1200 تومان بود داشتیم و با آن هم به مدرسه می رفتیم. هم عروسی، هم زمین فوتبال!، ما این ها را با عشق می پوشیدیم. به خدا وقتی باشگاه یک جفت کفش و یک پیراهن و شورت و ساق به ما می داد انگار دنیا را به ما داده بودند. 

  به هرحال پیشرفت علم، امکانات را هم با خود همراه کرده است.

نمی گویم امکانات نباشد، اصلا منظور من این نیست. من می گویم آن عشق را از بین نبریم. حداقل مربیان پایه به بازیکنان بگویند اول عشق است. همین‌جوری پیش رفتیم که الان فوتبال مان تهی شده و ستاره نداریم. ستاره هایمان را در چند سال اخیر ببینید. چند تا امثال صادقیان، طارمی یا قوچان نژاد داشته ایم؟ امیدوارم وقتی اسم فرهنگی روی باشگاه است به این چیزها هم توجه شود. به نفرات پایه خیلی باید دقت شود، امیدوارم امسال در پرسپولیس یکی از خروجی ها این باشد که امسال برای تیم های پایه یک برنامه ریزی 5-4‌ساله کنیم. آدم هایی را بگذاریم کار کنند که بلد هستند و می توانند از لحاظ فنی، چیزی یاد این بچه ها بدهند. این ها را بدهیم که این یک کار را انجام بدهند. 

  بحث پایه‌ها که یکی از مسائل بغرنج فوتبال ایران است.

پرسپولیس که مدت هاست روی پایه ها کار نکرده، یکی دو تا تیم در ایران مثل فولاد و سپاهان از پایه ها تغذیه می شوند. اگر این گونه شود دیگر نیازی نیست پرسپولیس برود و بازیکن 5/1-1 میلیاردی بخرد. ما پول یکی از این قراردادها را می توانیم برای پایه ها خرج کنیم، بعد از آن 3-2 بازیکن تحویل می گیریم. 

  در کنار این ها بازیکنی که در همان باشگاه رشد می کند، تعصب خاصی روی پیراهن خواهد داشت.

دقیقا. ماشاءا... شما کارشناس خوبی هم هستید (با خنده).

  فوتبال‌تان را از زمین‌های خاکی کجا شروع کردید؟

دقیقا از زمین های خاکی مهرآباد. از 5 صبح تا 12:30 واقعا آنجا بودیم. بعد 5-4 بعدازظهر دوباره می آمدیم و تا شب آن جا بودیم. من بچه 30 متری جی هستم و الان دیگر آن جا ساختمان شده و جایگزین نشده است. ما در کنار استعداد، مربیان پایه خوب و قدرتمندی داشتیم. الان یک بازیکن در سطح بزرگسالان استپ کردن یاد می گیرد ولی ما درکنار همه مشکلات و کمبود امکانات مربیان خوبی داشتیم. من به شخصه مدیون عباس پناهی هستم یا همین آقای دوستی مهر.

  چه شد که از زمین‌های خاکی مهرآباد به پرسپولیس رفتید؟

ما شانس آوردیم که مسیر زندگی مان عوض شد. من به پاس رفتم که مربی اش ابراهیم قاسمپور بود. از آنجا به پرسپولیس رفتم که مدیر عاملش عابدینی و مربی اش استانکو بود. اطرافیان من عابدزاده، کریم باقری یا علی دایی بودند. شما وقتی این ها را می دیدید خود به خود انگیزه می‌گرفتید. من یادم است روزی که می خواستم به پرسپولیس بیایم شب تا صبح خوابم نبرد. واقعا دو روز نخوابیدم. شاید باور نکنید ولی می خواستم جلسه اول از همه شان امضا بگیرم. در تیم آن موقع سید علی افتخاری، فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، نعیم سعداوی، مهدی مهدوی کیا و رضا شاهرودی بودند. یک تیم عجیب و غریب بودیم. 5000 تماشاگر به ورزشگاه می آمدند تا تمرین ما را تماشا کنند. مگر آن موقع پول نبود؟ قراردادهای خوبی می شد بست. ما با تمام توان بازی می کردیم که به اروپا برسیم. می گویند هرکس به هرچیزی بخواهد می رسد. آدم ها به اندازه فکرشان به اهداف‌شان می رسند.

  چرا باید بازیکنی در سطح شما در تلویزیون ممنوع التصویر باشد؟

در این مورد خیلی ها احسان علیخانی را مقصر می دانند درحالی‌که او دوست خوب من است. واقعا او را دوست دارم، در حال پیگیری هستم ببینم چه اتفاقی رخ داده که من ممنوع التصویر شده‌ام. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده، من ارتباط خوبی با تلویزیون دارم و 4-3 روز قبل در برنامه زنده دیگری بودم. برنامه های شبکه های دیگر هم رفته ام. یک سوء‌تفاهمی از طرف یک نفر بود که حل شده و چیز خاصی نبود. من آن آدم را بخشیدم و اعلام می کنم که ممنوع التصویر نیستم. 

  البته اگر می‌رفتید هم فرصت زیادی نداشتید؛ کلی ستاره و فقط چند دقیقه وقت!

به نظر من به تیم 98 که کارهای خیر زیادی انجام داده، باید وقت بیشتری داده می شد. وقتی برنامه را دیدم و متوجه شدم فقط 10 دقیقه به بچه ها فرصت دادند، خدا را شکر کردم که به این برنامه نرفتم. شأن تیم 98 بیش از این است و باید وقت بیشتری به آن ها داده می شد. کاش موقع دیگری دعوت می کردند و این همه ایستادند تا فقط 10 دقیقه به برنامه بروند. بچه ها از 6:30 آن جا بودند، البته می دانم که چون برای بچه های سرطانی بود اگر یک ثانیه هم می رفتیم باعث افتخار بود.

  چند سال پیش برای یک املاک در امارات تبلیغ می کردید ولی بعدها گفتید که با آن‌ها به مشکل برخوردید.

البته من تنها نبودم و آقای ناصر حجازی و حسین رضازاده هم بودند. مشکلی به وجود نیامد، یک اتفاقاتی افتاد و من صلاح دانستم دیگر تبلیغ نکنم. دیدم که یکسری رفته اند به سمت اینکه کلاهبرداری کنند بنابراین سریع در تلویزیون ایران اعلام کردم که من دیگر تبلیغ نمی کنم. حتی من گفتم که می ترسم به امارات بروم و پول تان را در مملکت خودتان نگه دارید. ارزتان را از ایران خارج نکنید. البته مقداری از پول مرا ندادند و من هم نخواستم دنبال این قضیه بروم. آدم هایی که آن جا زندگی می کردند هم اماراتی بودند و سر خیلی ها کلاه گذاشتند. 

  از این تبلیغات چقدر پول گرفتید؟

پول زیاد و دهان پرکنی بود. ولی ندادند دیگر، یعنی همه سال هایی که آن جا تبلیغ کردم کار مفت بود. من هم پیگیری نکردم چون زمین خوردند و نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند. 

  نکته‌ای مانده که بخواهید بگویید؟

امیدوارم آدم‌هایی که فوتبالی هستند پررنگ‌تر شوند. چون سال‌ها خاک فوتبال را خورده اند و درد این تیم را می‌دانند. حسین عبدی سال‌ها کاپیتان من بوده و من اگر انتقادی کردم برای این بوده که مشکلات را می بینم و همه شان را دوست دارم. آقای زادمهر و کاشانی هم از جمله بزرگان پرسپولیس هستند ولی اسم پرسپولیس آنقدر بزرگ است که ما باید مشکلات این تیم را بگوییم. امیدوارم نگویند آرامش به هم خورده است و مردم از این دلخوشی لذت ببرند.