متاورس چیست و چه آینده ای دارد؟
متاورس یکی از مهمترین لغاتی است که نه تنها به واژه نامهها وارد شده است، هر روز هم خبرهای جدید و مهیجی در مورد آن به گوشمان میرسد و فیلم های متاورسی خیلی سریع در شبکههای اجتماعی وایرال میشوند.
متاورس یکی از مهمترین لغاتی است که نه تنها به واژه نامهها وارد شده است، هر روز هم خبرهای جدید و مهیجی در مورد آن به گوشمان میرسد و فیلم های متاورسی خیلی سریع در شبکههای اجتماعی وایرال میشوند. در ادامه در سایت پارس نیوز قصد داریم شما را با متاورس بیشتر آشنا نماییم.
متاورس چیست؟
برای درک بهتر مفهوم متاورس اول گاهی به معنای آن میاندازیم. متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است.
کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را میتوان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد.
متاورس به عنوان یک شبکه مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند.
به عبارتی دیگر، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقشآفرینی میپردازند.
این دنیای مجازی، جنبههای مختلف شبکههای اجتماعی، بازیهای ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاکچین را با یکدیگر ادغام میکند.
به همین دلیل متاورس را میتوان به دنیایی که توسط واقعیتهای مجازی و واقعیتهای افزوده ساخته میشود هم نسبت داد.
با افزایش نفوذ بلاکچین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازیهای بلاکچینی باز شد. بازیهایی که افراد در آن میتوانند آیتمهای بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند.
البته توجه داشته باشید نوع عملکرد بازیهای متاورس در بلاکچین، تفاوتی با بازیهای غیر بلاکچینی ندارد و فقط داراییهای بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است.
تاریخچه متاورس
با وجود اینکه هنوز خیلی با نمونههای کاربردی فناوری متاورس فاصله داریم اما این مفهوم مدتهای طولانی و برای چندین دهه است که در داستانها، بازیهای رایانهای و فناوریهای دیجیتال مطرح بوده است.
در حقیقت واژه متاورس و خلق آن به دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) کتابی با نام اِسنو کرَش (Snow Crash) منتشر کرد باز میگردد.
این نویسنده در این کتاب برای اولین بار مفاهیمی مثل متاورس و آواتار (Avatar) را در قالب داستان پیشبینی کرد.
مفاهیمی که سالها بعد از آن با همین نام به دنیای دیجیتال راه پیدا کردند.
این ماجرا به همین جا ختم نمیشود. مدتها بعد نویسنده کتاب بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) ، ارنست کلاین (Ernest Cline) به روایت زندگی انسانها در سال ۲۰۴۴ میپردازد.
در این کتاب روایت شده انسانها میتوانند زندگی مشقتباری که در دنیای واقعی دارند را با زندگی در دنیای مجازی و دیجیتال ادامه دهند.
نگاهی به همه این جریانات و در نهایت تغییر نام فیسبوک به متا همه نشاندهنده این است که از گذشته تاکنون برنامههای زیادی برای مقوله متاورس وجود داشته است.
واقعیت مجازی «VR» در متاورس چیست؟
واقعیت مجازی «Virtual Reality» که به اختصار به آن «VR» میگویند یک دنیای دیجیتالی است که افراد با ورود به آن و با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی با اشیاء و کلیه وقایه موجود در آن تعامل داشته باشند.
به این صورت که کاربر با زدن این عینک وارد دنیای مجازی شده و در این دنیا میتواند تجربیت گوناگونی داشته باشد.
واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟
واقعیت افزوده یا «Augmented Reality» که به آن «AR» هم میگویند، در کنار واقعیت افزوده یا«VR» ابزار تحقق متاورس محسوب میشود.
به عبارتی دیگر عبارت واقعیت افزوده، همانطور که از اسمش پیداست، ماهیت اضافهکنندگی دارد. یعنی یک شیء یا کاراکتر دیجیتالی را به یک فضا اضافه می کند.
اگر فیلمهای گارفیلد (Garfild)، دامبو (Dumbo)، سونیت خارپشت (Sonic the Hedgehog)، آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، مالیفیسنت (Maleficen) و از این قبیل فیلمها را دیده باشیدکه در آنها شخصیتهای واقعی با شخصیتهای غیرواقعی مانند حیوانات یا حتی شخصیتهای کارتونی به بازی پرداختهاند بیشتر به مفهوم واقعیت فزوده پی میبرید.
هرچند مفهوم لایواکشن (Live Action) با مفهوم واقعیت افزوده متفاوت است، اما برای درک بهتر AR میتواند بسیار کمک کند.
در حقیقت در واقعیت افزوده، تجربیات دیجیتالی، مانند این فیلمها، بدون هیچ واسطهای به دنیای فیزیکی ما اضافه میشوند و ما با آنها تعامل برقرار میکنیم.
متاورس و فیسبوک
شرکت فیسبوک (Facebook)، غول حوزه فناوری، یکی از نمونه شرکتهای پیشرو در حوزه متاورس است. همانگونه که در خبرها شنیدیم فیسبوک بهتازگی اقدام به تغییر نام این کمپانی به «مِتا (Meta)» کرده است.
مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل فیسبوک، در یک کنفرانس مجازی در اینباره گفته:
«امیدوارم در آینده بهعنوان یک شرکت متاورس دیده شویم و قصد دارم کار و هویت خود را بر آنچه در حال ساخت آن هستیم، تثبیت کنم.
ما اکنون بهعنوان دو بخش مختلف به کسبوکار خود نگاه میکنیم و گزارش می دهیم؛ یکی برای خانواده اپهایمان و دیگری برای تلاشی که در پلتفرمهای آینده انجام میشود.
حالا بهعنوان بخشی از پروژه، زمان آن فرا رسیده است که یک برند جدید اتخاذ کنیم تا همه کارهایی را که انجام میدهیم در بر گیرد؛ تا منعکس کنیم چه کسی هستیم و قصد ساخت چه چیزی را داریم.»
از آنجاکه شرکت فناوری فیسبوک دارای پتانسیل بالای و منابع مالی گسترده است به نظر میرسد ورودآن به حوزه متاورس تحول بزرگی را در این بخش ایجاد کند.
از طرفی دیگر همکاری مشترک فیسبوک با شرکتهای مطرح و بزرگ برای بسط و توسعه متاورس دلیل محکمم دیگری بر گستردهبودن این پروژه است.
مارک زاکربرگ در وصف دنیای متاورس اینگونه گفته: «در دنیای مجازی متاورس هرکسی میتواند هرکاری را که تصور میکند انجام دهد.
با دوستان یا اعضای خانواده خود دور هم جمع شوند، کار کنند، در کلاسهای آموزشی شرکت کنند، با یکدیگر بازی کنند، به خرید بروند، و به طور کلی تمامی تجربههایی که انجام آنها را با موبایل یا کامپیوتر نمیتوان تصور کرد، از نزدیک حس کنند».
خیلیها فناوری متاورس را جایگزینی برای اینترنت امروزی میدانند که زاکربرگ یکی از همین افراد است و برای محقق شدن این آینده بسیار در تلاش است.»
متاورس، جهانی رو به بی نهایت، توسط چه کسی ابداع شد؟
میدانید که این اصطلاح برای اولین بار توسط چه کسی ابداع شد؟ اصلا تاریخچه متاورس از کی آغاز شد؟
نیل استفنسون (Neal Stephenson) برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ در کتاب علمی تخیلی Snow Crash این کلمه را به کار برد.
بعدها حضور افراد در بازیهای مبتنی بر آواتار و اخیرا حضور برندهایی مثل نایکی، پوما و فیسبوک در دنیای جدید متاورس اهمیت این فضا را بیشتر کرده است.
تا آنجایی که حتی فیسبوک نام کمپانی خود را به “Meta” تغییر میدهد.
دنیای متاورس چیست و چگونه دنیایی است؟
متاورس در سادهترین تعریف، دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید.
فقط تصور کنید که مثلا در بازیهای سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن میزنید.
فعلا در فضای سه بعدی فقط حسهای بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حسها هم درگیر شوند.
مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجانانگیزتر میشود.
متیو بال در نام بردن ویژگیهای این جهان، صحبت خود را با تداوم متاورس آغاز میکند:
یعنی ایده متاورس چیزی فراتر از ایجاد صفحات استاتیک دو بعدی یا سه بعدی است.
این دنیای دیجیتال میتواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه ساخته شود.
میتوانید یک مهمانی مجازی را در آن میزبانی کنید، کالاهای مختلف را بخرید و بفروشید، با دیگران ملاقات کنید، کار کنید یا فقط تعامل اجتماعی داشته باشید.
انتخاب این موارد به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد.
به همین دلیل است که بازاریابی در متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است. چون امکانات بی شماری در آن وجود دارد.
برای اینکه درک بهتری از این فضا داشته باشید، باید حداقل یک بار تکنولوژیهای واقعیت مجازی (AR) و واقعیت افزوده (AR) را تجربه کنید.
AR یا واقعیت افزوده دنیای دیجیتال و فیزیکی را در هم میآمیزد.
و VR یا واقعیت مجازی فراتر از واقعیت افزوده است و یک محیط کاملا مجازی ایجاد میکند که از طریق دستگاههای خاص قابل دسترسی است.
Metaverse ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری – از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو – است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی میکنند”.
فوربس در پاسخ با اینکه دنیای متاورس چیست؟ آن را به عنوان برخورد بین دنیای فیزیکی و دیجیتال تعریف کرده است. زمانی که VR و AR شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی را برای تعاملات صمیمانه پر میکنند.
سرمایه گذاری در متاورس چیست و چگونه انجام میشود
اینده متاورس هیچ پایانی ندارد. برعکس با حضور کاربران بیشتر در این فضا، بزرگتر و بزرگتر میشود.
این برنامه سادهای نیست که آن را از اپ استور دانلود کنیم یا برای سرگرم کردن کودکان یا خودمان وارد آن شویم. متاورس جهانی مجازی است که واقعیت و دنیای مجازی را ادغام میکند.
این را هم در نظر داشته باشید که متاورس میتواند یکپارچه یا غیر یکپارچه باشد.
یعنی هر بیزینس یا برندی متاورس مخصوص به خود را داشته باشد؛ و از طرف دیگر اگر بتوان از این متاورس به آن یکی تله پورت کرد، یکپارچگی در این فضای سه بعدی به وجود میآید که خیلی هم جذاب است! اگر روی زمین خاکی نتوانستیم غیب و ظاهر شویم، حداقل این اتفاق را در دنیای مجازی سه بعدی تجربه میکنیم!
آینده متاورس به کاربران اجازه میدهد انواع اشیا مثل زمین، کالاهای پوشیدنی و … را ایجاد کنند، بخرند یا به فروش برسانند؛ و مهمتر از همه در این دنیا سرمایهگذاری کنند.
همچنین کاربران میتوانند به خاطر زحماتی که در متاورس انجام میدهند شناخته شوند و به آنها پاداش داده شود.
در نهایت میتوان گفت که سرمایه گذاری در متاورس از راههای زیر امکان پذیر است:
۱- در سهام متاورس سرمایه گذاری کنید
۲- روی ارزهای دیجیتال متاورس سرمایه گذاری کنید
۳- سرمایه گذاری در یک صندوق قابل معامله در متاورس (ETF)
۴. در NFTها سرمایه گذاری کنید
۵- زمین متاورس بخرید
۶. اجاره یا خرید ساختمانهای متاورس
متاورس در واقعیت
تعریفی که از آقای شان پوری مطالعه کردید تا حدودی قانع کننده است. متاورس اغلب مورد استفاده افرادی قرار می گیرد که آن را می سازد و همچنین از آن استفاده می کنند.
که البته سوالاتی برای افراد پیش می آید، مانند چگونگی ظاهر متاورس، حس افراد درون متاورس، و همچنین ویژگی و یا خصوصیت های آن که پاسخ به این سؤالات می تواند، دیدگاه های مفیدی برای پیشبینی جهت تغییرات، اجتماعی و اقتصادی باشد.
در متاورس در سال گذشته پیشرفت هایی اتفاق افتاده است که آن ها می توانند اولین گام های تحقق متاورس برای سال های آینده باشد.
پیشرفت های فوق تا حدودی به بهبود روز افزون واحد های پردازش گرافیکی، موتور های سه بعدی، تولید محتوای سریع تر و… کمک می کند.
متاورس امروز
طبق پیشبینی ها و موارد موجود، انتظار می رود که متاورس تا چندسال آینده خود را بیشتر از طریق واقعیت مجازی نشان دهد.
متاورس دنیایی جایگزین و دیجیتالی که می تواند برای اهداف مختلف شخصی و سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
اعلامیه های اخیر پلتفرم متا (فیسبوک سابق)، مایکروسافت، شرکت سونی و… نشان می دهند که هدست هایی همانند Meta Quest و Sony PSVR توسط شرکت های فوق برای مصرف کننده ها تولید شده است.
واقعیت مجازی بر ایجاد حس دیجیتالی از حضور متمرکز می باشد.
آقای مارک زاکربرگ Mark Zuckerberg مالک شرکت متا ادعا می کند که متاورس در قالب بازی های ویدیویی محبوب توسعه داده شده است.
جمع کثیری از کارشناسان تکنولوژی انتظار دارند که متا در سال 2022، پس از خرید 68.7 میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط مایکروسافت و خرید 3.6 میلیارد دلاری Bungie توسط سونی، شاهد به دست آوردن یک امتیاز بزرگ در سال 2022 باشند.
این فرهنگ، جدایی بین خود دیجیتالی و فیزیکی ما را حفظ می کند. واقعیت مجازی تنها جانشین جنبه های خاصی از تجربه انسانی خواهد شد.
منتقدان ادعا میکنند که تکیه بر تعداد معدودی از تولیدکنندگان دستگاههای VR و محتوا برای ساخت متاورس که امروزه در اینترنت وجود دارد تکرار یا حتی تقویت میکند.
متاورس در بلند مدت
شاید گسترده ترین چشم انداز برای متاورس مربوط به رابط های مغز یا کامپیوتر (BCI) باشد. تمامی مدل های XR یا Extended Reality (واقعیت گسترده) امروزه به صفحه نمایش و سیستم های کنترل سنتی متکی هستند، حتی اگر برخی از دستگاه ها با حس لامسه و بویایی نیز کارکرده باشند. تارگت و یا هدف BCI ها جایگزینی کامل صفحه نمایش و سخت افزار فیزیکی می باشد.
محققان از طریق فناوری Neuralink، کاشت دستگاه هایی در مغز که نیاز به جراحی مغز و اعصاب دارند، موفق به بازیابی توانایی صحبت کردن و نوشتن در افرادی که دچار از دست دادن گفتار هستند، شده اند.
بلاک چین چگونه از ایجاد متاورس پشتیبانی می کند؟
دنیای متحد متاورس از اختلاط چندین پروژه مختلف شکل می گیرد.
تکنولوژی بلاک چین گذشته از آنکه سیستم های قابل اعتماد را حمایت می کند، همچنین به طور مداوم به دنبال گسترش سازگاری میان سامانه های متنوع می باشد. تا آنجا که با استفاده از پلتفرم هایی مانند پولکادات و آوالانچ می توان بلاک چین هایی تولید کرد که سفارشی بوده و بتوانند به راحتی با هم تعامل کنند. در اینصورت یک متاورس متحد قادر است با استفاده از تکنولوژی بلاک چین راه حل هایی برای ترکیب پروژه های مختلف با همدیگر پیدا کند.
متاورس، نیاز به ترکیب کدهای گوناگونی مانند کدهای بازی های سه بعدی دیجیتالی، رسانه های اجتماعی یا Social media، سامانه های اکونومیک و مالی، تشخیص هویت دیجیتالی و تعداد زیادی از اپلیکیشن های مورد استفاده در دنیای واقعی را دارد.
در حال حاضر ایجاد آواتارهای مجازی، مالکیت بر اشیاء و دارایی های مختلف، و انتشار ارزهای رمزنگاری بر مبنای تکنولوژی بلاک چین در راستای تولید یک metaverse متحد با هم کار می کنند.
نکته اساسی در بلاک چین که برای metaverse اهمیت دارد، دادن گواهینامه دیجیتالی مالکیت است. این گواهینامه با داشتن کیف پول های دارای کلیدهای خصوصی، محقق می شود.
کیف پول های رمزنگاری دارای امنیت زیاد برای ایجاد و نگهداری مدرک شناسایی دیجیتال و اثبات مالکیت صاحب کیف پول می باشد.
نحوه خرید در متاورس چگونه است؟
در دنیای metaverse کاربرانی که قصد خرید دارند به راحتی می توانند در میان غرفه های فروش به گشت و گذار پرداخته، کالای خود را انتخاب کرده و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام دهند.
در هنگام خرید از فروشگاه های آنلاین نمی توان مانند خرید واقعی از کیفیت، جنس، تنوع و سایز اقلام اطمینان پیدا کرد.
در هنگام خرید در دنیای متاورس، آواتارِ خریدار می تواند هر کدام از اجناس را که نیاز دارد، لمس کند، سایز جنس را بیازماید، رنگ آن را انتخاب کند و در نهایت با اطمینان کامل و بدون هیچ محدودیتی خرید خود را به انجام رساند.
در دنیای metaverse طیف گسترده ای از محصولات مختلف در اختیار کاربر قرار می گیرد تا کالای مورد نیاز را خرید نماید.
در اکوسیستم متاورس عناصر مهمی از قبیل توکن های NFT، ساختار بلاک چین، ارزهای رمزنگاری و سیستم های نقل و انتقال پول و پرداخت به خوبی با هم ممزوج شده و تسهیلات خرید را برای کاربران فراهم کرده اند.
یکی از موارد مهمی که هم اکنون در دنیای متاورس در جریان است خرید مالکیت زمین های موجود در بازی های متاورس است.
در دنیای فیزیکی مالکیت زمین از سرمایه گذاری هایی است که طرفداران زیادی دارد. املاک در دنیای مجازی متاورس نیز ارزشمند است. در بازی ویدئویی Decentraland املاکی وجود دارد که کاربران می توانند خریداری کنند.
حتی خرید و فروش این زمین ها طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان روشی جهت کسب درآمد محسوب می شود.
آیا از متاورس می توان به عنوان اینترنت استفاده نمود؟
سیر تحول اینترنت از دهه 1990 تا کنون به این صورت بود که در آغاز تنها متن انتقال و نمایش داده می شد. سپس ارسال و نمایش تصاویر ثابت در یک صفحه به آن اضافه شد.
پس از آن تصاویر متحرک به نمایش درآمد. تا جایی که هم اکنون به جایی برای خریدهای آنلاین یا نمایش فیلم تبدیل شد.
در زمان حاضر به راهی جهت حضور در سخنرانی های علمی و مجامع بین المللی و نیز همکاری در طراحی محصولات ارتقا یافته است.
فناوری metaverse در حال حاضر در اوایل ظهور و پیدایش خود به سر می برد. این تکنولوژی می تواند به زودی پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پیش رو داشته باشد. در شرایط کنونی متاورس به بازی های دیجیتال سه بعدی و بعضی زمینه های خاص، اختصاص داده شده است.کارشناسان بر این عقیده اند که در دهه های آینده چگونگی گردهمایی ها، ارتباطات اجتماعی دو یا چند نفره، خرید و معاملات عامه مردم مبتنی بر metaverse دچار تغییرات زیادی خواهد داشت.
کاربران متاورس قادر خواهند شد تجربیاتی شگفت انگیز از ترکیب زندگی واقعی در فضای مجازی را به دست آورند.
در رمان های علمی-تخیلی Snow Crash و فیلم های سینمایی از جمله ماتریکس این تجربیات به خوبی انعکاس یافته است. به هر حال اینترنت امروزی زیر ساخت اساسی در تولید متاوررس خواهد بود ولی دور از انتظار نیست که با توسعه این فناوری، متاورس بتواند به جای اینترنت نقش بازی کند.
چرا خلق محتواهای سه بعدی در متاورس اهمیت دارد؟
ایجاد گرافیک ها و فضاهای دیجیتال سه بعدی در جهان متاورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کاربران با خلق آواتارهای خود در این فضای واقعیت مجازی مانند یک مکان فیزیکی به گشت و گذار و تفحص می پردازند.
یکی از شرکت های مشهور و تخصصی در زمینه گرافیک های سه بعدی، شرکت Render می باشد.
این شرکت از سیستم های سخت افزاری قدرتمند و پیچیده ای برخوردار بوده و پروژه های مهمی در رابطه با سه بعدی کردن فایل های دیجیتالی را بر عهده گرفته است.
شرکت رندر محیطی را خلق کرده که کاربران عادی می توانند بدون داشتن سخت افزارهای با قدرت بالا و گران قیمت از گرافیک های سه بعدی بهره مند شوند.
همچنین صاحبان دستگاه های سخت افزاری قوی، قادرند هر میزان از توان پردازشی سیستم خود را که بخواهند در اختیار شبکه گذاشته و به کسب درآمد بپردازند.
این شرکت از نوعی الگوریتم PoW استفاده می کند که تولید توکن های RNDR در شبکه رندر را تایید می کند. این الگوریتم در جهان متاورس جهت تایید رندرهای موفقیت آمیز تمامی آثار هنری و NFT ها به کار می رود.
ارسال نظر