«سرو بالایِ سَهی» و «ساقه خشک بهار» در بازار موسیقی
آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با تار و آواز سیاوش ایمانی و همراهی تمبک سینا خشکبیجاری به نام «ساقه خشک بهار ۲» و آلبوم «سرو بالای سهی» به آهنگسازی و نوازندگی تار امیر شریفی و خوانندگی محمد اسماعیل قنبری و نوازندگی تنبک حسین زمانی روانه بازار موسیقی شد.
سیاوش ایمانی درباره آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با نام «ساقه خشک بهار۲» گفت: هدف از انتخاب این کارگان، جدای اهمیت و غنای موسیقاییاش، نبود نمونهی اجراییِ منتشرشده برای ساز تار بود.
ترجمه این ردیف، بر اساس کتاب «ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، گردآوری استاد فرامرز پایور» به زبان تار به مثابه تجربهای چالشبرانگیز بود، چرا که در طول زمان از انتشار سیدی قبلی (ساقهی خشک بهار ۱) تا امروز تغییراتی در نحوهی اجرا (بهکارگیری شیوههای گوناگون در بستر کلّی هنر تارنوازی در بیان آواز، تحریرها، تزیینها، اجرای ریز و...) صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: بازاجرایی یک متن مقرر از پیشموجودِ موسیقایی (در اینجا ردیف) این امکان را فراهم میکند تا مجری با واکاوی اثری برجسته، فارغ از ساختار، به زیباییشناسی متن توجه کند و حاصل را به چیزی از جنس هنر تبدیل کند. در این راه حتی ممکن است تحولی در کارگانِ اجرایی سازِ تخصصی شکل بگیرد.
ایمانی در مورد ردیف و رویکرد خود در اجرای این اثر توضیح داد: هر کس که دستی در موسیقی داشته باشد میداند یافتنِ تعادل بین محتوای آموزشی و محتوای هنری به سادگی میسر نیست. توجه بیش از اندازه به ضروریات آموزشی به آسانی میتواند موسیقی را خشک و بیروح کند، حس و حالِ آن را از بین ببرد و تمرکز بیش از حد بر محتوای موسیقایی میتواند امرِ آموزش را مختل کند. ردیف آن مرزِ ظریفِ بینابینی است که تعادل را برقرار میکند. اگر جوهرِ ردیف را اینگونه دریابیم، «ردیفنوازی» مستلزم حرکت بر مرزِ باریک بینِ نظم و انضباط آموزشی و شورِ موسیقایی است.
او در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً بحث انتقالِ تجربهی تمامشده به مخاطب نیست، زیرا در این اجرا ردیفنوازی به منزله بازخوانیِ محتوای هنریِ ردیف مدّ نظر بوده است و بازخوانیِ محتوای هنری، تجربهای است همواره نو و بیپایان.
****
همچنین آلبوم «سرو بالای سهی» که ساز و آوازی در حوزه موسیقی دستگاهی ایران است با رویکردی هنری و جدی و با نیت حفظ اصالتهای موسیقی کلاسیک ایرانی توسط آهنگساز و خوانندهی اثر تولید شده است.
در دفترچه این آلبوم به قلم امیرشریفی که پیش از این آهنگسازی و تولید و نشر آلبومهایی چون «برافشان»، «چهارسو»، «حُزّان» و «مجموعه تصانیف عارف قزوینی» را در کارنامه خود دارد، میخوانیم:
«امروزه با رشد فزاینده گرایشاتِ مردمپسند در موسیقی ایرانی، بیش از پیش شاهد رنگ باختن یکی از هنریترین اَشکال ارائهی موسیقی دستگاهی؛ یعنی ساز و آواز و در مقابل شاهد رونق کمسابقهی تصنیف و ترانهخوانی در موسیقی ایران هستیم؛ این نخستین ضرورتی است که ما را به طراحی و اجرای این ساز و آواز نسبتاً بلند ترغیب کرد.»
امیر شریفی که عضو هیات علمی دانشکدهی موسیقی دانشگاه هنر است چهار قطعه برای این آلبوم ساخته و دو تصنیف از رپرتوار تصانیف قاجاری را برای این آلبوم تنظیم کرده است.
مراسم رونمایی این آلبوم با حضور عوامل تولید و اجرای زنده بخشهایی از این آلبوم دوشنبه (۱۹ آذر ماه) ساعت 20 در گالری آ واقع در خیابان کریمخانزند، خیابان آبان جنوبی کوچه اردشیر ارشد پلاک 7 برگزار خواهد شد. ورود برای علاقهمندان آزاد است.
انتهای پیام/
ارسال نظر