با ضرب و زور نمیتوان نویسنده شد
احمد دهقان میگوید: در ادبیات یک فرد میتواند بنویسد اما نمیتواند نویسنده باشد یعنی یک فرد با ضرب و زور نمیتواند نویسنده شود.
بر اساس خبر رسیده، نشست نقد و بررسی کتاب «مثل شیشه مثل سفال» نوشته نرگس فرجاد امین در فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی برگزار شد.
احمد دهقان، نویسنده در این نشست گفت: خیلی خوشحال هستم که برای رونمایی از یک رمان جدی از یک نویسنده جدی در این جا حضور دارم. ظهور یک نویسنده جدی در ادبیات ما یک اتفاق خوب است و امروز شروع یک نویسنده جدی است. داستان نویسی یک سری فرمولهایی دارد. یعنی ممکن است هر کسی بتواند بنویسد اما داستان خوب مانند یک ظرف پر از در است.
او افزود: یکی از نکات مثبت این داستان شخصیتپردازیهای آن است. آدمها انگار در این داستان خلق شدهاند. نکته دیگر درباره این کتاب این است که برخی فکر میکنند داستانهای دینی فقط برای افراد مذهبی و دارای شخصیتهای مذهبی است. داستانهای ما همیشه مانیفست میدهند. اما نویسنده این کتاب این کار را نکرده است. از این روست که میگویم این نویسنده موفق خواهد شد.
دهقان در ادامه اظهار کرد: برخلاف تلویزیون که آدمها در آن چهره میشوند و یا به راحتی یک نفر از بین میرود، در ادبیات یک فرد میتواند بنویسد اما نمیتواند نویسنده باشد. بدین معنا که اگر یک کار نویسنده خوب باشد، مردم او را میخواهند و به او و کارهایش روی میآورند. مصطفی مستور نمونه همین مدعاست. یک فرد از جنوب آمد یک کتاب به نام «روی ماه خداوند را ببوس» نوشت و مردم به او روی آوردند.
این داستاننویس تاکید کرد: یک فرد با ضرب و زور نمیتواند نویسنده شود. فرجاد امین را مخاطبان میخوانند و این جاست که آزمون او شروع شده است. ادبیات ما به نویسندگانی احتیاج دارد که حرفی برای گفتن داشته باشند و دنیا را جور دیگر ببینند.
او در ادامه درباره شخصیتپردازی این داستان گفت: این موضوع به خوبی مهندسی و چینش شده است. اما درباره حذف یا اضافه کردن داستان این موضوع کاملا سلیقهای است. برخی مینیاتوری مینویسند و برخی به این موضوع معتقد نیستند.
علی درستکار - پژوهشگر و مجری برنامههای صدا و سیما - در ادامه این نشست گفت: مفاهیم دینی و جذابیت آنها مانند نمک در غذاست؛ به این معنا که به خودی خود در زندگی همه ما وجود دارد. اما ماجرا چیست که برخی به دنبال این هستند و فکر میکنند که دین جذابیت ندارد و میخواهند به زور برای دین جذابیت ایجاد کنند. پیغمبر اسلام و ائمه ما برخوردشان چگونه بوده است؟ چه اصراری داریم که با تعریفی که ما داریم برای دین جذابیت ایجاد کنیم.
او افزود: پردازش داستان این کتاب خوب بوده است به این دلیل که انتظار و مفهوم آن شاهرگ شیعه است. جوانان ما به طور اتوماتیک از دین گریز ندارند مگر در موارد خاص که بداخلاقیهایی دیده باشند، که در این موارد خاص هم باید بگذاریم جوانان صحبتهای خود را بیان کنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت به همان دلیل که جوان از دین فرار نمیکند میتواند با این داستان ارتباط برقرار کند.
سپس عرفانی دیگر نویسنده حاضر در این مراسم گفت: امروز اینکه بتوانیم مخاطب را جذب کنیم یک هنر است. این موضوع با توجه به گسترش ارتباطات و حتی داستان های مینیمالیستی بسیار سخت شده است. به لحاظ فنی این موضوع از همان ابتدای قصه شروع میشود که شروع داستان باید مخاطب را جذب کند که در این کتاب این جذابیت وجود دارد.
او بیان کرد: یکی از نکات مثبت این رمان این بود که شخصیتهای داستان علیرغم اینکه مذهبی هم هستند اما اشتباهاتی مرتکب میشوند که در پیشروی داستان آنها هم مانند واقعیت به اشتباهات خود پی میبرند. این نکته نشان میدهد نویسنده سعی کرده واقعیات را در نظر بگیرد و سعی و خطا را در شخصیتپردازیها انجام داده است.
این نویسنده در ادامه افزود: موضوع دیگر این است که وقتی یک نویسنده جرات میکند و قدم در داستانهای دینی برمیدارد خیلی تصمیم شجاعانه و مثبتی است. ای کاش در داستانهای مذهبی هم به نقطهای برسیم که مخاطب هر نویسنده با هر نوع قلمی را بتواند در این حوزه انتخاب کند و برای موضوعات مختلف این حوزه آنقدر کتاب باشد که توانایی انتخاب بهتر برای مخاطب فراهم باشد.
عرفانی همچنین اظهار کرد: مخاطبان دو دسته هستند. برخی میخواهند آنقدر داستان طولانی باشند تا در داستان غرق شوند و برخی هم معتقدند داستان باید کوتاهتر باشد و از شخصیتهای فرعی در رمان استفاده نکرد. اما در رمان «مثل شیشه مثل سفال» علیرغم وجود شخصیتهای فرعی، همه چیز سر جای خودش بود.
در این نشست، نرگس فرجاد امین، نویسنده «مثل شیشه مثل سفال» با تاکید بر اینکه تفکر و باور در دنیای امروز بسیار مهم هستند گفت: اگر نویسنده حرفی برای گفتن داشته باشد از سر همین تفکر و باور است که میتواند آن را جاری کند و طبیعتا مردم هم آن را میپذیرند.
او ادامه داد: زمانی که خودم مخاطب ادبیات بودم به حوزه دینی علاقه مند بودم و کتابهای این حوزه را بیشتر مطالعه میکردم. زمانی هم که تصمیم به نویسندگی گرفتم این علاقه من باعث شد در این حوزه فعالیت کنم تا از این طریق به فکر کسانی باشم که مانند من به این موضوع علاقه دارند.
این نویسنده افزود: در این رمان قصد داشتم تا یک سبک زندگی را بیان کنم. سید داستان کتاب من از چند شخصیت که آنها را همه ما دوست داریم برگرفته شده است.
فرجاد امین با اشاره به موضوع انتظار در رمان خود بیان کرد: مواجهه با شرایط سخت دو نوع است؛ موضوعات شخصی که با دعا و نیایش حل میشود، و در بعد اجتماعی هم این موضوع با منجی حل میشود و تنها راه نجات حضور منجی است.
او در ادامه به مسائل مطرحشده تاریخ معاصر در کتاب اشاره کرد و گفت: به مسائل و موضوعات دوره معاصر علاقهمندم و آنها را به نوعی در داستانهایم آوردهام و این موضوعات هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و تنها علاقه شخصی است.
این مراسم با رونمایی و امضای اثر توسط نویسنده و حاضران همراه بود.
ارسال نظر