به گزارش پارس نیوز، 

اصغر فرهادی که به همراه «پنه لوپه کروز»، «خاویر باردم»، «ریکاردو دارین» و تهیه کننده این فیلم «الکساندر ماله گای» و «آلوارو لونگاریو» در این نشست خبری حضور یافته بود درباره ابعاد مختلف این فیلم صحبت کرد.

وی درباره ساخت فیلم در یک فرهنگ و زبان دیگر و رسیدن به ایده های ساخت و ساختاربندی آنها با توجه به این که تاکنون یک فیلم در فرانسه و یک فیلم در اسپانیا ساخته گفت: واقعا کار کردن در یک فرهنگ و زبان دیگر کار دشواری است اما یک راه وسطی هم وجود دارد، من درباره مشترکات میان فرهنگ ها کار کردم و اگر قرار بود درباره موضوعات لوکال (داخلی) آنها فیلم بسازم نمی توانستم. به این اعتقاد دارم و بارها این را گفته ام یکی از دلایلی که در فرهنگ های دیگر کار کرده ام و در آینده نیز ممکن است کار کنم این است که احساس می کنم آنقدری که رسانه ها این تصور را ایجاد کرده اند که آدم ها در گوشه کنار جهان با هم متفاوت هستند واقعیت ندارد، ما به لحاظ احساسی در همه جای دنیا بیشتر شبیه هم هستیم، عشق، نفرت و خشم همه این ها حس هایی هستند که در همه جای دنیا شبیه هم هستند اما شکل بیان این احساسات در فرهنگ های مختلف متفاوت است و ما باید بدانیم که چقدر شبیه هم هستیم. این هم برای افراد سایر فرهنگ ها که تصوراتی درباره مردم کشورم دارند مفید هست و هم برای کسانی که در کشورم زندگی می کنند و تصور می کنند افراد سایر نقاط جهان خیلی متفاوت از خودشان هستند.

وی در ادامه توضیح داد: در فرنسه اول فیلمنامه را نوشتم و بعد به دنیال بازیگر گشتم اما در مورد فیلم «همه می دانند» از ابتدا می دانستم که قرار است بازیگران آن «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز» باشند. «باردم» را چند سال پیش در لس آنجلس دیده بودم و «کروز» را نیز چند سال بعد در مادرید ملاقات کردم. در واقع من می خواستم این فیلم را زودتر بسازم اما مجبور شدم برای چند هفته به ایران بازگردم و در انجا احساس کردم که باید فیلمی در کشورم بسازم و فیلم «فروشنده» را ساختم. سپس به پروژه این فیلم در اسپانیا بازگشتم و «خاویر» و «پنه لوپه» خیلی بیشتر از آنچه معمولا بازیگران انجام می دهند در فرآیند ساخت این فیلم به من کمک کردند و این تجربه بسیار خوبی بود.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره پایان بندی متفاوت فیلم «همه می دانند» در مقایسه با سایر آثار مشابه خود توضیح داد: بیشتر فیلم هایی که می نویسم دارای پایان باز است. خودم خیلی موافق این اصطلاح نیستم. دوست دارم وقتی قصه تمام می شود یک قصه جدید در ذهن تماشاگر شکل بگیرد که این آدم ها چه سرنوشتی خواهند داشت و بیننده نگران سرنوشت آنها باشد. هر موقع که نوشتم و از سن 13 سالگی هر چه که نوشتم این گونه بوده و بسیاری فکر می کنند برای نوشتن قصه ها در ذهنم خیلی حساب کتاب می کنم اما باید بگویم که در مرحله اول همه چیز از قلب و دورنم می آید و وقتی به پایان داستان نزدیک می شوم به خودی خود این گونه می شود و تعمدی در کار نیست. اما از این بابت خوشحالم چون این نوع پایان بندی این امکان را فراهم می کند که ما آدم ها را در پایان قصه فراموش نکنیم و فکر کنیم قصه بعدی چه خواهد بود.

درباره این که این فیلم چقدر ایرانی است نیز باید بگویم این فیلم در ظاهر کاملا اسپانیایی است و خوشحالم که اسپانیایی هایی که دیشب فیلم را دیدند این وجه از فیلم را کاملا تشخیص دادند. اما یک روح ایرانی و شرقی نیز در فیلم وجود دارد. در هنر کلاسیک ایرانی، هنرمندان تلاش می کردند سازنده اثر دیده نشود و این چیزی است که آقای کیارستمی نیز در فیلم هایش انجام می داد و دوست داشت کارگردان در فیلم دیده نشود و این یک ایثارگری است. ما در معماری و در هنرمان در مقطعی این را دارشتیم. تمام تلاش من این بود که در این فیلم به نظر بیاید کارگردان نیست. حذف کامل خالق اثر چیزی است که در واقع روح شرقی این فیلم است.

«پنه لوپه کروز» بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز با اشاره به این که برای بازی در این فیلم دستمزدی برابر با همسرش «خاویر باردم» گرفته با تمجید از اصغر فرهادی گفت: او به همه جزئیات دقت فراوانی دارد و همه اشتباهات ما را تشخیص می داد. کم می خوابید و تمام دیالوگ های ما را خط به خط حفظ بود و همه آنها را به ما یادآوری می کرد. شما هرگز نمی توانید سر او کلاه بزارید! فرهادی دیدی باز برای بحث و گفتگو دارد و به کوچکترین مسائل نیز دقت می کند.

«خاویر باردم» دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت فرهادی یکی از اسپانیایی ترین فیلم ها را ساخته است، حتی بیشتر از فیلم های کارگردان اسپانیایی. او خود را وقف فیلم می کند و به جزئیات توجه زیادی دارد.

فرهادی در این نشست خبری عنوان کرد همچنان اولویت من ساخت فیلم در ایران است و فیلم هایم را نیز تا جایی که بشود سعی می کنم در ایران نمایش دهم. درباره این فیلم هم نمی دانم چه اتفاقی می افتاد و فیلم دوباره تدوین می شود یا خیر. من کار خودم را می کنم و اگر امکان نمایش آن فراهم شود بسیار خوشحال می شوم. در یکی دو روز گذشته پیام های محبت آمیز زیادی از ایران دریافت کردم و مردم از نمایش فیلم در افتتاحیه کن خوشحال بودند. میل قلبی من نمایش فیلم در ایران است.


انتهای پیام/