پایگاه خبری تحلیلی پارس - آمنه اسماعیلی؛ فیلم اکسیدان داستان مرد جوانی است که نامزدش اغفال میشود و او را جا می‌گذارد و قاچاقی از ایران می‌رود و مرد جوان برای برگرداندن او به فکر خروج از ایران و گرفتن ویزای فوری می‌افتد و به‌واسطه‌ی یکی از دوستانش با یک خلافکار آشنا می‌شود که زودتر به مرادش برسد. مرد خلافکار به این مرد عاشق پیشنهاد می‌کند که خود را پدر روحانی کلیسا جا بزند و بعد که این نقشه به سرانجام نمی‌رسد، او را ترنس معرفی می‌کند تا زودتر ویزایی برای او صادر شود. در آخر هیچ‌کدام میسر نمی‌شود و نامزدش هم در کشوری که به آنجا پناه برده بود، با مردی ازدواج می‌کند تا زودتر اقامت بگیرد.

سیر داستان چفت و بست اصولی و درستی ندارد. و داستان از جایی که مرد جوان وارد کلیسا می‌شود، گویی نویسنده‌ مقادیری ناسزا در فیلمنامه پراکنده تا صاحبانش پیدا شود.

تقابل روحانیت در دین مسیح و اسلام را خیلی ناشیانه به تصویر می‌کشد. وقتی که پدر روحانی متوجه حضور دو نفر شیاد در کلیسا می‌شود، سعی می‌کند که آنها را درک کند و نه‌تنها از آنها شکایتی نمی‌کند، بلکه با آن‌ها همراه می‌شود تا مرد جوان به ویزای فوری خود برسد. در این بین مردی برای کسب اجازه از پدر روحانی به کلیسا مراجعه می‌کند. او خاطرخواه دختری مسلمان است و می‌خواهد مسلمان شود تا به وصال او برسد. آن دو نفر، جوان عاشق‌پیشه مسیحی را به مسجد می‌برند تا مسلمان شود. در این خلال سخیف‌ترین شوخی‌های کلامی در فیلم مشاهده می‌شود و ناشیگری روحانی مسجد در استقبال از یک فرد مسیحی کاملا تمسخرآمیز به تصویر کشیده شده‌ است.

در نگاه اول معلوم نیست نویسنده‌ی ناراحت این فیلم به چه چیز اعتراض دارد و اصولا این طنز سخیف و پر از شوخی‌های جنسی را برای رسیدن به چه منظوری نوشته است. نویسنده سه شخصیت زن در داستان را که در این فرهنگ بالیده و بزرگ شده اند، پست و دون و وابسته نشان می‌دهد. نامزد مرد جوان با رنجاندن پدرش و او، با دوست نابابش روانه فرنگ می‌شود ولی برای ماندن در آنجا باز محتاج حضور یک مرد است. زن دوم مشتری تعمیرگاهی است که مرد جوان در آن کار می‌کند؛ زن مرفهی که ماشین مدل بالایش را برای تعمیر به آنجا می‌برد و خیلی خیلی نیازمند در ارتباط بودن با جنس مخالف است و خیلی در وجناتش ابراز نیاز دیده می‌شود و سومین زن که تحصیل‌کرده است و به ریاست آن تعمیرگاه مدرن منتسب شده است و خیلی جدی و موفق به نظر می‌رسد، در آخر فیلم با مرد جوان که مورد خیانت نامزدش قرار گرفت، ازدواج می‌کند.

زنان در این فیلم در هر صورت محتاج و طفیلی نشان داده می‌شود و عمق تناقض را در این فیلم چند برابر می‌کند. البته سیر فیلم نشان می‌دهد که نویسنده خیلی هم کور به هدف نزده و نشان می‌دهد که زنان در محیطی که اعتقاد مستولی بر آن چنین است که در فیلم توصیف می‌شود، از این سه دسته خارج نیستند.

در فیلم اکسیدان هیچ طنز قابل اعتنایی دیده نمی‌شود و فقط می‌توان گفت که اکسیدان یک متلک ناموفق است.