روز گذشته 5 اردیبهشت 1396، مراسم رونمایی از کتاب «شعر یا موسیقی»(تننای شعر سپید) نوشته‌ی مهدی آذرسینا در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد..

در این برنامه چهره‌هایی مانند شهرام ناظری، حسین پرنیا، فاضل جمشیدی، سهیل محمودی، علی اکبر شکارچی، محمد سلمانی، حسین آهی و غلامرضا طریقی حضور داشتند.

هومان اسعدی دبیر چهار دوره جشنواره موسیقی جوان به عنوان اولین سخنران در سخنانی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مهدی آذر سینا اظهار داشت: چیزی که بیش از همه نظر من را به خود جلب می‌کند ریشه مستحکمی است که میان اندیشه‌ها و دانش ایشان در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی وجود دارد. با این وجود آذرسینا همیشه به دنبال سخن تازه است. از سویی دیگر آذر سینا ذوق ادبی وشاعرانه‌ای دارد که همیشه از آن بهره برده است.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مطلب که رابطه بین زبان و موسیقی همیشه یکی از مهم ترین مباحث بوده است و مسلما آرا و دیدگاه های بسیاری در این باره وجود دارد ادامه داد: از ثبت و انتشار کتاب «شعر یا موسیقی» بسیار خرسندم. مسائل جامعه شناختی و تاریخی در این کتاب مطرح شده که در نوع خودش جالب توجه است. از این رو این کتاب نه تنها برای دانشجویان موسیقی بلکه برای همه علاقمندان به موسیقی وادبیات می تواند جالب باشد.

سهیل محمودی نوسینده و شاعر نیز در سخنانی ابراز داشت: به نظر من خداوند به آذرسینا لطف داشته است چرا که سه ویژگی را به او عطا کرده است که در هر کسی نیست اول اینکه ایشان از موهبت خلاقیت هنری برخوردارند، دوم اینکه صاحب تالیفات بسیاری در زمینه موسیقی تاکنون بوده‌اند و در نهایت اینکه شاگردان بسیاری خوبی در این زمینه تربیت کرده‌اند.

او ادامه داد: کتاب «شعر یا موسیقی» ( تننای شعر سپید ) کتاب بسیار خوبی است اما ای کاش در آرایش کتاب و کتاب آرایی ذوق بیشتری به خرج داده می‌شد. پیشنهادم این است که با توجه به حجم کتاب، در چاپ‌های بعدی به چهار یا پنج جلد جیبی تبدیل شود تا استفاده از آن آسان‌تر باشد.

«تننای شعر سپید» رونمایی شد

جای خالی خوانندگان معاصر در کتاب / شجریان و ناظری در دوران سختی آواز خواندند

علی‌اکبر شکارچی نوازنده کمانچه ایرانی و آهنگساز نیز در سخنانی با اعلام این مطلب که یکی از برکات چنین برنامه‌هایی حضور بزرگان و شنیدن اندیشه‌ها و گفتاری است که در جاهای دیگر نمی‌شنویم، گفت: آذرسینا در شرایط دشواری کار کرده و این کار کردن هم همیشگی بوده است. ساز نواختن، آهنگسازی، کتاب نوشتن و تربیت شاگرد؛ جملگی کارهایی دشوار هستند. سپاسگزار ایشان هستم که ردیف‌های میرزاعبدالله را البته بعد از من(می‌خندد) نواختند و برای نخستین بار این ردیف‌ها را نُت‌نویسی کرد. متُدی که ایشان نوشته الان در همه جا تدریس می‌شود و برای کودکان هم متُدی نوشته‌اند و آثار بسیاری هم در این سال‌ها منتشر کرده است.

او ادامه داد:‌ این مرد بزرگ اندشیه و عمری که پای موسیقی گذاشته، ستودنی است. این کتاب(شعر یا موسیقی) هم آنچه درباره شعر و موسیقی هست را گفته است و تحلیل‌ها و تجزیه‌های بسیاری در آن هست که بی‌شک خواندنشان مفید است.

شکارچی در ادامه گفت: استاد آذرسینا از خوانندگان قدیمی مانند سیداحمدخان، تاج، اقبال و طاهرزاده به درستی در این کتاب نام برده‌اند، اما من دلم می‌خواست از خوانندگان معاصر مانند استاد شجریان و استاد ناظری و تمام خوانندگانی که در این سال‌ها زحمت کشیده‌اند نام می‌برد. به خصوص خوانندگانی که در دوران موسیقی ستیزی حضوری فعال داشتند. مگر می‌شود اشعار و ملودی‌هایی که آقای شجریان و ناظری در سال‌های اوایل انقلاب خواندند، فراموش کرد.

او تاکید کرد: در آن زمان که هیچ کس آواز نمی‌خواند و سازی نداشت، در آن زمان که حتی جلوی‌ آواز خواندنِ پرندگان هم گرفته میشد، این بزرگان آواز خواندند. شجریان و ناظری دوران سختی را گذراندند. علاوه بر این که موسیقی را یاد دادند جسارت و دلیری را هم یاد دادند. به همین خاطر من حنجره‌ی این دو هنرمند را می‌بوسم.

«تننای شعر سپید» رونمایی شد

شهرام ناظری نیز به عنوان آخرین سخنران با حضور در جایگاه با ذکر خاطراتی از چگونگی فعالیت هایش در اوایل انقلاب اظهار داشت: من در جمع‌های مربوط به موسیقی مدت هاست شرکت نمی‌کنم چرا که از سویی وضعیت نابسامان موسیقی دانان و از سویی دیگر روند حرکتی این سالها بر اصول و خط مشی مشخصی برای فرهنگ و موسیقی نبوده است. این مسئله دوستان هنرمند را از هم دور کرده است. زمانی بود که همه چیز عشق بود و ما در آن محیط ها بزرگ شدیم. حال به خاطر کمبودهایی که برای موسیقی به وجود آورده اند نفرت پدید آمده است. از این رو هر گاه من برای بزرگداشت اساتید در برنامه ای حضور پیدا می‌کردم وقتی بر می‌گشتم حالم خوب نبود چرا که موج خوبی دریافت نمی کردم. عدم توجه مراکز فرهنگی به هنر باعث مشکلاتی است که نهایتا باعث می شود حس و حال هنرمند تنزل پیدا کند. هنر از چاشنی عشق و دانش می آید وقتی عشق نیست کار کردن سخت است.

وی در ادامه افزود: خیلی خوشحالم که می‌بینم علاقمندان به موسیقی و ادبیات برای حضور در این برنامه امروز آمده اند. سابقه رفاقت من با آقای آذرسینا به پانزده سال قبل بر می‌گردد. به خاطر انتشار چنین کتابی باید به ایشان تبریک بگوئیم. انجام چنین کار های برجسته ای در محیطی که عملکرد رسانه ها خصوصا صدا و سیما باعث افت سلیقه و تفکر هنری مردم شده است قابل ستایش است. به نظرم در چنین شرایطی کتاب چاپ کردن عشق می‌خواهد.

ناظری در ادامه صحبت هایش با اعلام این مطلب که برای شرکت در چنین جلساتی هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می دهد ادامه داد: متاسفانه ما مثل غربی‌ها برنامه ریزی شده کار نکرده‌ایم و فعالیت‌های هنری ما به صورت مدون انجام نشده است اگر هم کاری در این زمینه ها انجام شده است کسی با ذوق خودش این کار را انجام داده است از این رو ما در زمینه تئوری و پژوهشی موسیقی وبحث های همچون تلفیق شعر و موسیقی دچار آشفتگی هستیم و باید با وجود استاتید خوبی که در این زمینه حاضر هستند بر روی این مسائل کار شود. چرا که ما در این زمینه بسیار فقیر هستیم.

شهرام ناظری در پایان صحبت هایش از مدیر عامل بنیاد افرینش های هنری نیاوران به خاطر همکاری در برگزاری چنین جلساتی تشکر کرد .

در ادامه این برنامه و با حضور مهدی اذر سینا، علی اکبر شکارچی، شهرام ناظری و سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران از کتاب «شعر یا موسیقی» ( تننای شعر سپید ) رونمایی شد.

همچنین کلیپ هایی از فعالیت های مهدی اذر سینا و صحبت هایش در خصوص شعر و موسیقی در خلال صحبت های سخنرانان برنامه پخش شد و مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.

«تننای شعر سپید» رونمایی شد

کتاب «شعر یا موسیقی» ( تننای شعر سپید ) در نه فصل و توسط انتشارات سروش منتشر شده است. درون مایۀ واژه های کتاب در جستجوی موهبت فهم وزن در شعر و موسیقی است. همچنین این کتاب در مقابلۀ چگونگی چینش هجاها در شعر و کلام و برش های زمانی نغمه ها در موسیقی است.