دزدی که به حکم امام جواد(ع) تخفیف مجازات گرفت
دزدی به دزدی خود، اقرار کرد و معتصم خواست با جاری کردن حد شرعی بر او مجازاتش کند؛ بعد از آنکه اختلاف فقها نسبت به مجازات دزد را دید، رو به امام جواد(ع) کرد و گفت: ابو جعفر نظر شما راجع به این مسأله چیست؟.
علوم و معارف اهلبیت(ع) در دوران حضورشان در دنیا و حتی بعد از این دوران همواره زبانزد عام و خاص بوده است. اعجاز سخن و استدلالشان به آیات قرآن در مسائل مختلف به حدی نافذ بود که بسیاری از کوردلان را مجذوب خود میکرد. چه بسیار افرادی که به این واسطه به مذهب تشیع روی آوردند و چه بسیار افرادی که بر حسادت و دشمنیشان نسبت به این بزرگواران افزوده میشد.
در این راستا به مناسبت ولادت امام جواد(ع) روایتی از مواجهه علمی معرفتی حضرت با برخی عالمان را میآوریم.
از زرقان، از ابن ابی دواد قاضی روایت شده که گفت: ... دزدی به دزدی خود، اقرار کرد و معتصم خواست با جاری کردن حد شرعی بر او مجازاتش کند؛ به این خاطر همه فقیهان و دانشمندان را نزد خود گرد آورد و امام جواد علیهالسلام نیز حضور داشت؛ سپس از ما پرسید؛ دست دزد از کجا قطع میشود؟ ابن ابی دواد گفت: من به خلیفه گفتم: از مچ استخوان برآمده بیرونی مچ دست قطع میشود. خلیفه گفت دلیلت چیست؟ ابن ابی دواد گفت: من به خلیفه گفتم: به خاطر اینکه دست، عبارتست از انگشتان و کف تا مچ که خدای متعال راجع به تیمم فرمود: «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیْدِیکُم؛ صورتها و دستهایتان را با آن مسح کنید.» و گروهی حرف مرا قبول کردند.
دستهای دیگر گفتند بلکه لازم است دست دزد از آرنج قطع شود؛ معتصم گفت: به چه دلیل باید از آرنج قطع شود؟ آنها در جواب گفتند: به خاطر اینکه خدای متعال راجع به شستن دست برای وضو فرمود: «وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرافِق؛ و دستهای خود را تا آرنج بشویید.» و شستن دست تا آرنج، دلیل آن است که حد و اندازه دست، آرنج است.
راوی گفت: سپس به امام جواد علیهالسلام رو کرد و گفت: ابو جعفر نظر شما راجع به این مسأله چیست؟ حضرت فرمود: حاضرین، راجع به آن اظهار نظر کردند ای امیر مؤمنان! خلیفه گفت: سخنان ایشان را رها کن، شما چه میفرمایید؟ حضرت فرمود: از اظهار نظر، معافم دار ای امیر مؤمنان! خلیفه گفت شما را به خدا سوگند میدهم نظر خود را بیان فرمایید.
حضرت فرمود: چون مرا به خدا قسم دادی، به یقین میگویم که اینان، از سنت رسول خدا صلیالله علیهوالهوسلم به خطا رفتند؛ زیرا واجب است دست دزد، از انتهای انگشتان قطع شود، کف بر جای خود باقی بماند. خلیفه گفت: چرا باید چنین شود؟ امام جواد علیهالسلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: «سجده بر هفت عضو، انجام میشود: پیشانی، دو دست، دو زانو و دو پا؛ السُّجُودُ عَلَى سَبْعَةِ أَعْضَاءٍ الْوَجْهِ وَ الْیَدَیْنِ وَ الرُّکْبَتَیْنِ وَ الرِّجْلَیْن» بنابراین، هرگاه دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، چیزی برای سجده باقی نمیماند؛ در حالی که خدای متعال فرمود: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّه؛ و اینکه سجدهگاه، از آن خداست.» و منظور، همین اعضای هفتگانه است که بر آنها سجده میشود: «پس هیچ کس را با خدای متعال نخوانید.» و آنچه از آن خدای متعال است، بریده نمی شود. راوی گفت: سخنان امام جواد علیهالسلام، موجب شگفتی معتصم شد و دستور داد دست دزد را از انتهای انگشتها جدا کنند و کف را باقی گذارند.
ارسال نظر