اگر درخور توجه نبودیم، چرا به بخش مسابقه راه پیدا کردیم؟!
آخرین نشست پرسش و پاسخ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به انیمیشن «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوریاسکویی اختصاص داشت.
آخرین نشست پرسش و پاسخ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به انیمیشن «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوریاسکویی اختصاص داشت که با حضور اصحاب رسانه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست علی نوری اسکویی تهیهکننده و کارگردان، سید وحید اولیایی تهیهکننده، مسعود حمزهای مدیر تولید، آرش قاسمی صداگذار، پانتهآ رهنمون و کتایون اعظمی صدا بازیگران این انیمیشن حضور داشتند.
در ابتدای این نشست پانتهآ رهنمون با اشاره به اینکه شانزده سال است در حوزه انیمیشن و سینما به طور تخصصی فعالیت میکند، بیان کرد: متاسفانه به انیمیشنی که اولین بار در دنیا از دو سیستم ساخت در کنار هم برای یک کار سینمایی بلند استفاده کرده و برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران وارد بخش مسابقه جشنواره شده است، باید دقت بیشتری می شد و کاش قدر هنرمندانی را که چهار سال از زندگیشان را پای آن گذاشتهاند، میدانستند. معتقدم این انیمیشن سرشار از دقت و ظرافت است، موسیقی متن آن با احساس آدمی بازی میکند و تصاویر آن گویا است.
کتایون اعظمی نیز گفت: گلهام از این است که اگر فیلمی از اساس درخور توجه نبوده است، چرا به بخش مسابقه راه پیدا کرده و بعد رفتاری اینچنین با آن میشود. یک انیمیشن برای اولین بار به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال راه پیدا کرده است، اما آن را نادیده میگیرند. «رهایی از بهشت» در ایران یک اتفاق کم نظیر است.
وی ادامه داد: این انیمیشنی که برای بزرگسال است، تمام مدت برایش صدا درست شده و صداگذاری محض داشته است. اما مهجور واقع شد و برای آن متاسفم. مگر میشود کار منحصر به فردی که شصت دقیقه موسیقی متن برای آن ساخته شده، شنیده نشود.
در ادامه نشست علی نوریاسکویی درباره روند ساخت این انیمیشن توضیح داد: پرداختن به داستان زندگی شهید چمران در یک انیمیشن، راه رفتن بر روی لبه تیغ بود. از آنجا که مخاطبان ایرانی هنوز با یکسری از انیمیشنها در دنیا آشنا نیستند، فکر کردم میشود دریچهای را برای گشودن روایتهای جدیتر از طریق این انیمیشن در ایران باز کرد چرا که سینمای انیمیشن ایران اولین قدمهایش است و در این میان بارقهای به وجود آمده تا صنعت انیمیشن ما بتواند بیش از پیش رشد کند.
این کارگردان افزود: ما جزو معدود کشورهایی در دنیا هستیم که هر سال چند فیلم انیمیشن بلند را به سینما وارد میکنند. در حالی که تولید انیمیشن بلند کار سنگینی است که همه کشورها قادر به تامین زیرساختهای آن نیستند. «رهایی از بهشت» یک پله از هزاران پلهای است که سینمای انیمیشن باید طی کند تا به جایگاهی که سینمای بلند ما اکنون در دنیا دارد، برسد.
وی در بخش دیگری ار صحبتهایش به مخاطبان اصلی این انیمیشن اشاره و تصریح کرد: مخاطب هدف «رهایی از بهشت» نوجوان و بزرگسال است و مخاطب کودک آن را متوجه نخواهند شد، گرچه ممکن است از تصاویر آن لذت ببرد. یکی از بزرگترین چالشهای این فیلم که به واسطه آن توسط بزرگان دنیا تحسین شده است، استفاده از عنصر روایت ترکیبی از تکنیک دوبعدی و سهبعدی همزمان در این انیمیشن است که به غیر از کارهای اکسپریمنتال تا به حال کسی در دنیا به سراغ چنین تجربهای نرفته بود.
اولیایی نیز درباره برنامه اکران این انیمیشن در عرصه بینالمللی گفت: خدا رو شکر بحث فروش «رهایی از بهشت» در اروپا و امریکا به خوبی پیش رفته و در چین هم با وجود سختیهایش خوب بوده است و به زودی اکران خواهد شد.
در حاشیه این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ضمن تشکر از اهالی رسانه برای همراهیشان در روزهای جشنواره، گفت: به تمامی همکاران رسانهایام که تا این وقت شب با ما در برپایی این دوره جشنواره فیلم فجر همکاری کردهاند، خسته نباشید میگویم. به ویژه شماها که تا الان در آخرین نشست پرسش و پاسخ جشنواره حضور داشتید و جزو فینالیها هستید!
وی افزود: خوشبختانه امسال پس از سالها، برای هر ٤٤ فیلم جشنواره نشست پرسش و پاسخ برگزار شد، حتی در نشست «فصل نرگس» هم تهیهکننده آن حضور پیدا کرد و بعد اعلام کرد که عوامل فیلم در نشست شرکت نخواهند کرد. به هر حال از تمامی کم و کاستیهای این روزها عذرخواهی میکنم و امیدوارم اگر نقصی از سمت روابط عمومی جشنواره بوده است، ببخشید و اگر هم بیاحترامی به کسی شده است، به سهم خودم معذرتخواهی میکنم.
ارسال نظر