نقش حضرت زینب(س) در دوره حکومت حضرت علی(ع)
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ضمن تشریح وظایف و مسئولیتهای حضرت زینب(س) در حکومت حضرت علی(ع) گفت: معروف است که حضرت زینب(س) سوره مریم را تفسیر میکردند که حضرت علی(ع) از کلاس ایشان بازدید و وی را تشویق کردند.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم پاکنیا، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، پژوهشگر و مؤلف کتابهای مربوط به سیره اهل بیت(ع) در گفتوگو با (ایکنا) به تشریح فعالیتهای اجتماعی و آموزشی حضرت زینب(س) در عصر خود پرداخت و اظهار کرد: زمانی که حضرت علی(ع) در کوفه حکومت میکردند حضرت زینب(س) در کنار ایشان بوده و به عنوان رابط امام با بانوان کوفه و جهان اسلام فعالیت میکردند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) استاد بانوان کوفه بودند و در مکتب ایشان بانوان کوفه با احکام اسلامی و به ویژه تفسیر قرآن آشنا میشدند، گفت: معروف است که حضرت زینب(س) سوره مریم را که با حروف مقطعه «کهیعص» شروع میشود تفسیر میکردند که حضرت علی(ع) از کلاس و جلسه درس ایشان بازدید و ایشان را تشویق کردند.
وی ادامه داد: تمام مدتی که حضرت علی(ع) در کوفه بودند حضرت زینب(س) نیز در کنار ایشان بودند اما پس از شهادت حضرت علی(ع) حضرت زینب(س) به مدینه هجرت کردند.
حجتالاسلام پاکنیا عنوان کرد: زمانی که حضرت زینب(س) را به عنوان اسیر وارد کوفه کردند بانوان کوفه که سابقه تحصیل در مکتب ایشان را داشتند متوجه اصل و واقعیت واقعه شدند و همین زمینههای فرهنگی باعث شد حضرت به سرعت بتوانند در مردم تأثیر بگذارند. پس از واقعه کربلا نیز بانوان کوفه بودند که اهل کوفه را تشویق کردند که قیامهایی مانند قیام توابین را رقم بزنند.
نویسنده کتاب « الخصائص الحسینیه (ویژگی های امام حسین(ع)» عنوان کرد: حضرت در مسیر کوفه تا شام و در خود شام نیز ارتباطاتی با بانوان قبایل مختلف برقرار و صحبتهایی مطرح کردند. همین فعالیتها موجب شد بعد از قیام عاشورا و حتی بعد از عصر امام سجاد(ع)، در عصر امام باقر و امام صادق(ع) راویان زیادی تربیت شدند که ریشه فعالیت آنها به تربیتها و فعالیتهای حضرت زینب(س) باز میگردد؛ یعنی حضرت علاوه بر تربیت بانوان نسل خود، در تربیت نسلهای بعدی نیز تأثیرگذار بودند و شخصیتهای بسیاری پس از ایشان راوی حدیث شدند که در میان آنها عدهای هم بانو هستند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س) میتواند به عنوان یک شخصیت کامل، در هر زمانی الگو و اسوه همه مسلمانان باشد؛ چرا که زندگی ایشان از مکتب وحیانی پیامبر اسلام(س) الگو گرفته شده است، گفت: ارتباط خاص حضرت زینب(س) و حضرت امام حسین(ع) نیز بین خواهران و برادران میتواند الگو باشد.
نویسنده کتاب «تربیت در سیره امام مجتبی(ع)» به ارتباط خواهری و برادری حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) نیز اشاره کرد و گفت: امروزه خواهران و برادران جامعه روابطشان را بر معیار اسلامی تنظیم نمیکنند و بر اساس آموزههایی که از فیلمها و اطلاعات روز کسب میکنند رفتار کرده و موازین و حقوقها هم آنچنان که باید رعایت نمیشود.
نویسنده کتاب «ویژگیهای حضرت سلمان فارسی» ادامه داد: ایشان در عین حالی که همسر و فرزند داشته و حقوق آنها را رعایت و وظایف خود را در قبال آنها انجام میدادند از رسالت اصلی خودشان غافل نبودند و بر همین اساس در مراسم عقد خود همراهی با امام زمان خودشان را به عنوان شرط ضمن عقد مطرح کردند. ایشان در عین حالی که با عبدالله جعفر وصلت کرد، اما شرط گذاشت که رسالت اصلی خودشان یعنی پیروی از امامشان، تبلیغ دین و پافشاری بر اعتقادات خود را با حضور در کنار امام عصرشان انجام دهند.
حجتالاسلام پاکنیا در پایان گفت: درست است که امروزه بین خواهران و برادران جامعه ما مسئله امام و مأموم بودن مطرح نیست اما گذشته از احترامهایی که باید بین خواهر و برادر باشد و اسلام برای ما معین و موازین آن را روشن کرده، باید دید خواهر یا برادر کدامیک از منظر ارزشهای دینی و تقوا مقدم و برتر است، ممکن است خواهر مقدم باشد که برادر باید در زمینههای مختلف از خواهر خود الگو بپذیرد و یا برادر در این زمینه مقدم باشد که باید خواهر از وی تبعیت کند.
ارسال نظر