کمال تبریزی:
با وسواس تمام امکان مینا را ساختم
این بحثی که راجع به سفارشی بودن فیلم است، دوره اش واقعا گذشته است فکر می کنم این دیدگاه که اگر فیلمی سفارشی باشد، امتیاز منفی دارد، اشتباه است. ...الان همه جای دنیا بهترین فیلمها را راجع به مثلا سازمانهای مختلف از جمله سازمان اطلاعاتی می سازند.... همه جای دنیا به راحتی این کار را می کنند و نگرانی هم ندارند، منتهی ما یک کشور استثنایی هستیم با منتقدان استثنایی.
کمال تبریزی در گفتگوی تفصیلی با الف درباره فیلم امکان مینا گفت:ممکن است بحث مجاهدین خلق برای ما کهنه به نظر بیاید، ولی در جاهای دیگر دنیا این موضوع، به روز است و همه دست به گریبانش هستند. از جریانی به اسم داعش صحبت میکنم که عملکرد، روش و نگاهش خیلی شبیه عملکرد سازمان مجاهدین خلق است که ما در دهه شصت در ایران با آنها مواجه بودیم.
وی افزود: مجاهدین خلق هم آن زمان در برنامه سازمانی اشان به این نتیجه رسیده بودند که باید ترور کنند و اگر دستشان به مسوول مملکتی نرسید، هر فرد عادی دیگری را که صرفا طرفدار حکومت و انقلاب بود و به شرعیات اعتقاد داشت، باید ترور شود تا سرمشق دیگران باشد. نوعی نگاه تک بعدی انزجارآوری که مردم را ناآگاه فرض میکند و براساس آن نگاه می خواهد دیگران را تابع خود کند. این دقیقا کاری است که گروهک داعش انجام میدهد و با یک تعبیر و تفسیر کاملا شخصی و درون سازمانی با تعبیری از اسلام و اعتقادات مذهبی می خواهد به هر طریق ممکن نگاهش را به همه مردم دنیا تحمیل کند و از طریق ترور و ایجاد وحشت به همه جای دنیا میرود و ضمن کشورگشایی و تحتالشعاع قرار دادن شیعه، سنی و مسیحی، میخواهد دیدگاه خودش را به همه تحمیل کند و هر کس قبول نکرد، به قتل برساند.
تبریزی با اشاره به روشهای جذب نیرو در این سازمانها گفت:طوری که شما میبینید یک دفعه جوانی که در اروپا به دنیا آمده و در فضای اروپا تربیت شده است، تصمیم میگیرد به داعش بپیوندد که یک جریان کاملا زنده خطرناک است که جوانها را شستشوی مغزی میدهد. این همان اتفاقی است که در دهه شصت توسط مجاهدین خلق رخ داد.
کارگردان این فیلم با اشاره به رویکرد فیلم گفت: امکان مینا به هیچ وجه فیلم سیاسی نیست، بلکه یک فیلم کاملا اجتماعی است که می تواند درباره سیاست باشد. فیلمی که درباره سیاست است با فیلم سیاسی خیلی فرق دارد. همانطور که فیلم کودک برای کودک با فیلم درباره کودک متفاوت است. حالا اگر فیلمی برای سیاست باشد و بخواهد منویات سیاسی را بازگو کند، آن فیلم سیاسی است، ولی اگر فیلمی وارد سیاست و تاثیرات سیاست در زندگی شد، آن فیلم کاملا اجتماعی است.
وی با بیان این نکته که این فیلم جزو دقیقترین فیلمها و از معدود آثارم است که با این همه وسواس ساخته شده است افزود :ارتباط مخاطب با این فیلم بستگی به این دارد که مخاطب در آن زمان چه سن و سالی داشته است. اگر مخاطب در دهه شصت کودکی در سن مدرسه بوده است، فیلم را یک طور میبیند و اگر بزرگسالی بوده که درگیر مسایل سیاسی و فرهنگی آن دهه بوده است، فیلم را جور دیگری میبیند و اگر هیچ حافظهای نسبت به آن دوره نداشته باشد هم نگاه دیگری به فیلم دارد. بنابراین، خود فیلم جزییاتی دارد که متاسفانه افرادی که آن را بررسی و تحلیل میکنند، خودبخود این ذهنیت را با خودشان وارد موضوع فیلم میکنند...در مورد دهه شصت همه موضع دارند؛ مثبت یا منفی. دهه شصت اینقدر پرتلاطم بود که اگر سراغ هر موضوع دیگری هم برویم، موافق و مخالف جدی خواهد داشت. حتی ممکن است کسانی که موافق امکان مینا هستند، با آن فیلم مخالف شوند، یا برعکس. البته طبیعی هم هست که حساسیتها و چالشهایی که در مورد این دهه وجود داشته، بعد از مدتی خودش را نشان بدهد. برای همین وقتی دیدگاههای مثبت و منفی مطرح شد، اصلا تعجب نکردم و حتی منتظرش بودم.
کمال تبریزی در پاسخ به این سوال که برخی فیلم شما را سفارشی می دانند گفت: این بحثی که راجع به سفارشی بودن فیلم است، دوره اش واقعا گذشته است فکر می کنم این دیدگاه که اگر فیلمی سفارشی باشد، امتیاز منفی دارد، اشتباه است. ...الان همه جای دنیا بهترین فیلمها را راجع به مثلا سازمانهای مختلف از جمله سازمان اطلاعاتی می سازند.... همه جای دنیا به راحتی این کار را می کنند و نگرانی هم ندارند، منتهی ما یک کشور استثنایی هستیم با منتقدان استثنایی.
الان دوره و زمانه ای است که باید در مورد نمایندگان مجلس، وزیر و وکیل فیلم بسازیم. یعنی اگر ما فیلمی در مورد یک نماینده ساختیم این خیلی بی انصافی است که گفته شود این سفارش مجلس شورای اسلامی است. باید اجازه بدهیم محدوده سوژه ها گسترده شود و بتوان راجع به تمام موضوعات کار کرد. این نگاهها تابوهایی ایجاد می کند و ذهن فیلمساز را محدود میکند.
خط قرمز نهایی مارمولک است که شکستیم و همه دیدند که می توان راجع به روحانیت فیلم ساخت.
وی با اشاره به فیلمهایی با مضمون اطلاعاتی در دنیا گفت: شخصا اشتیاق و انگیزه فراوان دارم که وارد دنیای اطلاعات شوم چون مامورهایی در اطلاعات هستند و درگیری هایی دارند که فیلمهای جذابی از آب درمی آیند.
امکان مینا بخشی از آن را به نمایش گذاشت. مهم این است که از این تجربه و انگ سفارشی یا دولتی بودن به کار نترسیم و اجازه دهیم سینما ژانرهای مختلف را تجربه کند .
کارگردان امکان مینا با اشاره به مشکل شبکه پخش فیلم در سینما گفت: امیدوارم یک روز مافیایی که در پخش وجود دارد از بین برود و فیلمها در یک رقابت سالم عرضه شوند و متاسفانه امکان مینا ضعیف ترین پخش را دارد، باید با کمال تاسف بگویم که به بدترین نحو ممکن پخش شده است
ارسال نظر