جمشید مشایخی: تعزیه مرا شیفته بازیگری کرد
بنیاد تعزیه در طول مدت فعالیت خود بسیار پرشور و هدفمند به پیش رفته است که نشان از دغدغهمندی و دلسوزی عدهای از دوستداران فرهنگ و هنر دارد. نادیده گرفتن دستاوردهای این بنیاد طی چند سال اخیر و توقف فعالیت آن اقدامی خودسرانه و توجیهناپذیر است.
جمشید مشایخی، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: تعزیه به عنوان یک گونه اصلی نمایشی ایرانی مطرح است و پیش از هر کالای وارداتی نمایشی از غرب که ظهور و بروز آن را در عرصه هنر مدرن نمایشی شاهد هستیم، مردم ایران از دیرباز به اجرای مجالس تعزیه مبادرت ورزیده و آن را مدیریت میکردند.
وی گفت: ممزوج شدن تعزیه با روایات دینی و قرآنی از جمله ویژگیهای بارز این گونه نمایشی است و از آنجا که ایرانیان از دیرباز به ساحت امامان معصوم(ع) ارادت داشته و دارند، این خود رمز بقا و توفیق تعزیه و هنر شبیهخوانی بوده، هر چند با افت و خیز فراوان تا به امروز همراه بوده است.
مشایخی تصریح کرد: من خود از طریق مشاهده اجرای مجالس تعزیه در نوجوانی بود که شیفته هنر فاخر نمایش شدم و همچنان هم اگر فرصتی پیش آید و شرایط جسمانیام اجازه دهد، برای تماشای مجالس متعدد تعزیه در مناسبتهای مختلف اشتیاق فراوانی دارم.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه افزود: با بررسی تاریخچه هنرهای نمایشی در کشورهای صاحبنام و پیشرو در این عرصه به وضوح میتوان به این نتیجه رسید که آنها از تمام امکانات فرهنگی و ظرفیتهای هنری که در نزد هنرمندان خود وجود دارد، برای احیاء و ماندگاری میراث فرهنگی، آئینی و نمایشی خود استفاده میکنند. پس جای تعجب نیست که در ایران هم عدهای دلنگران تعزیه به عنوان میراث فرهنگی، آئینی و نمایشی ما باشند و باید از هر تلاشی چه فردی و چه گروهی که در این عرصه انجام میشود تقدیر و حمایت شود.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «هزار دستان» گفت: یکی از این فعالیتهای سازنده و مفید در عرصه اقدامات زیربنایی تعزیه و نمایشهای آئینی، تشکیل بنیاد علمی تعزیه و همایشهای آئینی بود که چند سالی است به ابتکار معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و تلاش عدهای از فعالان هنری دلسوز، فعالیت خود را آغاز کرده است.
مشایخی با ابراز تأسف از تعطیلی فعالیت این بنیاد تأکید کرد: از شنیدن این خبر افسوس بسیار خوردم که چرا گاهی در عرصه فرهنگی و هنری اقداماتی احساسی و بدون منطق را شاهد هستیم و در شرایطی که چندان توجهی به مقوله پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی ایرانی نمیشود، با اقدامی خودسرانه و بدون درک عمیق شرایط، سد راه فعالیت فرهنگی و دلسوزانه گروهی از افراد متعهد به فرهنگ و هنر ایرانی میشویم.
بازیگر فیلم سینمایی «کمالالملک» ادامه داد: بنیاد علمی تعزیه تا آنجایی که من سراغ گرفتم بسیار پرشور و هدفمند در طول مدت فعالیت خود عمل کرده و کارهای پژوهشی خوبی را به سرانجام رسانده و کتابهای زیادی تألیف و مقالات پژوهشی زیادی را در موضوعات نظری هنر تعزیه ارائه کرده است؛ حتی با اختیار کردن برخی ادوات و لوازم اجرای تعزیه، موزهای نیز از این وسایل مهیا و در معرض دید علاقهمندان قرار داده، لذا اقدام اخیر شهرداری یکی از مناطق تهران در تصرف ساختمان این بنیاد و اختلال در روند کاری آن توجیهناپذیر است.
بازیگر فیلم سینمایی «روز واقعه» در پایان گفت: شخصاً مطمئنم که محمدباقر قالیباف انسانی فرهنگی و هنردوست است و بارها شاهد بودم که وی برای تماشای تئاتر وقت گذاشته است و در مورد تعطیلی فعالیت بنیاد اطمینان دارم که اگر از این اقدام ضدفرهنگی اطلاع داشت، اجازه چنین کاری را نمیداد؛ به هر حال امیدوارم که از این به بعد روند کاری به سمتی پیش رود که باز شاهد فعالیت این بنیاد باشیم و به این وسیله نگرانی جامعه هنری و تئاتری کشور از توقف یک جریان فرهنگی مؤثر در کشور برطرف شود.
ارسال نظر