همکاری کارگردانهای «مختارنامه» و «روزی روزگاری»
داوود میرباقری گفت: در حال نوشتن سناریوی مجموعه "سلمان فارسی" با امرالله احمدجو هستم.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، داوود میرباقری در کارگاه "فیلمنامهنویسی" پنجمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در اصفهان در کتابخانه مرکزی اظهار کرد: در مورد اینکه مشکل سینمای ایران فیلمنامه است یا خیر، بررسی خاصی انجام ندادهام اما به نظر من مشکل سینمای کشور وجود نداشتن درک سینمایی است.
وی افزود: آموزش در سینما مبتنی و متکی بر مسائل فکری است و به جوهره روح و شناخت آدمی بازمیگردد.
این کارگردان تلویزیون با بیان اینکه سینما منبر وعظ و موعظه نیست، اضافه کرد: باید درک و تصور درستی از سینما و فیلمنامه وجود داشته باشد و این موضوع مورد توجه قرار گیرد که سینما بیشتر متکی بر رفتار و احساس است.
میرباقری ادامه داد: برای خلق یک سناریوی خوب شناخت انسان از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر قرار باشد راجع به یک حوزه مفهومی صحبت کنیم، ابتدا باید یک شخصیت پیدا کرد که از تمام ابعاد آن شناخت داشته باشیم. در این صورت است که به خودی خود قصه تعریف خواهد شد و منش و واکنش ایجاد خواهد شد.
وی به آثار سفارشی اشاره کرد و گفت: نوشتهای که از سر تکلیف نوشته شود، مناسب و تأثیرگذار نخواهد بود. برای خلق یک اثر باید رابطهای میان آفریننده اثر با اثر ایجاد شود. در صورتی اثر تأثیرگذار خواهد بود که با عشق تولید شود. برای خلق چنین آثاری باید نوشتن برایمان حیاتی باشد.
کارگردان مجموعه "امام علی (ع)" اضافه کرد: فیلمسازان باید از شخصیت محوری داستان خود شناخت دقیق داشته باشند. شناخت دقیق و همهجانبه شخصیت محوری داستان میتواند باعث خلق یک سناریوی خوب شود.
وی با اشاره به اینکه در حال نوشتن سناریوی مجموعه "سلمان فارسی" با امرالله احمدجو هستم، گفت: من 20 سال با سلمان فارسی زندگی کردهام و پیرامون شخصیت سلمان فارسی پژوهشها و مطالعات و تحقیقات بسیاری انجام دادهام و سعی کردم برای فهمیدن شخصیت او 20 سال با او همسفر شوم.
این کارگردان سینما، لازمه ساختن یک اثر هنری را داشتن نگاهی ویژه دانست و اضافه کرد: حرفها گفتهشده و حرف تازهای وجود ندارد. در حال حاضر نشان دادن منظر و دیدگاه جدید به بیننده، اثر را متمایز و متفاوت و دیدنی میکند و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
میرباقری تصریح کرد: اثری که با مناسبات، شرایط و درگیریهای انسان امروز ساخته شود، اثرگذار و ماندگار خواهد بود.
وی با بیان اینکه باید به دنبال ترکیبات تازه در اثر باشیم، اظهار کرد: در برخی کارهای من به ویژه در نمایشنامهها، مثلها و ترکیباتی با واژههای جدید ساختهشده و عمق پیدا کرده است.
کارگردان مجموعه “مختارنامه” با بیان اینکه به صرف اتکای به کتاب و کلاس نمیتوان شاهکار تولید کرد، خطاب به فیلمسازان جوان گفت: اگر موضوعی، شخصیتی و یا فضایی شما را درگیر نمیکند و شناخت کافی از آن ندارید، وقت خود را برای آن تلف نکنید.
میرباقری با بیان اینکه فیلمنامه ادبیات نیست، افزود: وقتتان را صرف نوشتن مطلبی نکنید که ادبی به نظر برسد. کارهای اولیه خود را در فضا و جغرافیایی بسازید که بر آن اشراف و احاطه دارید، زمانی که شما از ابزار مورداستفاده خودآگاهی دارید قطعاً اثری که تولید میشود، ماندنی و تأثیرگذار خواهد بود.
ارسال نظر