چندحدیث ازحضرت رضا درباره قرآن و نماز
امام رضا(علیه السلام) در بیان علت نماز می فرماید: "نماز اقرار به ربوبیّت خداوند عزوجل است... ایستادن در برابر خداوند با حالت خضوع و خشوع و اعتراف به عظمت او و طلب بخشش گناهان گذشته و نهادن پیشانی بر خاک روزی پنج بار، برای تعظیم خداوند می باشد، نماز موجب می شود که بنده به یاد خدا باشد و او را فراموش نکند و به ناسپاسی و گردن کشی دچار نشود... یاد کردن بنده از خداوند او را از معاصی باز می دارد و از هرگونه فساد جلوگیری می کند.
به گزارش پارس به نقل از عقیق۱. امام رضا(علیه السلام) در وصف قرآن می فرماید: "قرآن ریسمان محکم خدا و دستگیره استوارش و راه برتر است که به بهشت می کشاند و از آتش می رهاند و بر اثر گذر زمان ها کهنه نمی شود و زبان های گوناگون، آن را به انحطاط و تباهی نمی کشاند، چرا که قرآن برای زمان خاص قرار داده نشده، بلکه به عنوان راهنمایی به سوی برهان و حجت بر هر انسانی در نظر گرفته شده است، نه از پیش رو و نه از پشت سرش باطل به آن راه نیابد، نازل شده و از سوی حکیمی ستوده است. "۱
۲. نیز آن حضرت می فرماید: "هر که] آیات [متشابه قرآن را به] آیات [محکم آن ارجاع دهد، به راه راست هدایت شده است. "۲
۳. هم چنین امام رضا(علیه السلام) درباره آیه "عفا الله عنک لم اذنت لهم" می فرماید: "این از جمله آیاتی است که براساس ضرب المثل "به در می گویم که دیوار بشنود" نازل شده است ... "۳
ب ـ چند حدیث درباره نماز
۱. امام رضا(علیه السلام) در بیان علت نماز می فرماید: "نماز اقرار به ربوبیّت خداوند عزوجل است... ایستادن در برابر خداوند با حالت خضوع و خشوع و اعتراف به عظمت او و طلب بخشش گناهان گذشته و نهادن پیشانی بر خاک روزی پنج بار، برای تعظیم خداوند می باشد، نماز موجب می شود که بنده به یاد خدا باشد و او را فراموش نکند و به ناسپاسی و گردن کشی دچار نشود... یاد کردن بنده از خداوند او را از معاصی باز می دارد و از هرگونه فساد جلوگیری می کند. "۴
۲. نیز آن حضرت می فرماید: "نماز جماعت از آن رو وضع شده است تا اخلاص و توحید و اسلام و عبادت خداوند آشکار و هویدا باشند و شهرت یابند، زیرا اظهار این امور، حجتی برای خدای یگانه است بر مردمان شرق و غرب عالم و نیز تا منافق و سبک شمارنده] نماز [آن چه را اقرار کرده و پذیرفته است به جای آورد و اسلام خود را آشکار سازد و بر آن مراقبت نماید... نماز جماعت موجب کمک کردن به یک دیگر در راه نیکی و تقوا و بازداشتن از بسیاری از معاصی خداوند متعال است. "۵
پی نوشت ها:
۱. ر. ک: میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، ترجمه حمیدرضا شیخی، ج ۱۰، ص ۴۸۰۸، دارالحدیث، قم.
۲. ر. ک: همان، ص ۴۸۴۲.
۳. ر. ک: همان، ص ۴۸۴۴.
۴. ر. ک: همان، ج ۷، ص ۳۱۰۲ ـ ۳۱۰۳.
۵. ر. ک: همان، ص ۳۱۴۱.
منبع:خبرگزاری مهر
ارسال نظر