به خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم
احمدرضا درویش گفت: سینمای ایران در حال حاضر در شرایطی به سر میبرد که ممکن است در مقابل رسانه های دیگر و تکنولوژی های روز میدان را واگذار کرده و تسلیم شود و حال باید به این خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در نشست هماندیشی برای برنامهریزی اکران فیلم «رستاخیز» در استان آذربایجانشرقی که روز پنجشنبه 11 تیرماه برگزار شد، بیان کرد: برای پی بردن به حقیقت حرکت امام حسین (ع) کافی است به این بپردازیم که او چه میگفت و در مقابل چه جریانی قرار گرفته بود و سخن و سلاح او چه بود، چراکه همان موقعیت و رویارویی حق و باطل در دنیای مدرن امروز هم اتفاق می افتد.
درویش به آثاری هنری و ادبی که در طول تاریخ به واقعه عاشورا پرداختهاند اشاره و اظهار کرد: بعد از عاشورا آثار هنری و ادبی بسیاری در طول تاریخ تولید شده اند که قابل شمارش نیستند، اما چرا بشر امروز همچنان احساس میکند که نیاز دارد درباره این واقعه تاریخی بنویسد، فیلم بسازد و آثار دیگری تولید کند؟ چرا نام، معرفت و حرکت امام حسین (ع) مدام قابل تکرار است؟ همه اینها نشان از عمق و گستره این نهضت دارد.
وی در ادامه درباره این اثر و ابعادی که از واقعه عاشورا در آن نمایش داده است، توضیح داد: «رستاخیز» نمونه کوچکی از مجموعه آثار تولید شده است که به عاشورا پرداخته است و مسلما دربرگیرنده همه ابعاد آن نیست. این فیلم ظرف کوچکی است که با مظروف بسیار بزرگی رو به رو بوده است. چه اثری را میتوان یافت که دربرگیرنده همه عظمت عاشورا باشد؟ این فیلم یک گام در مسیر پرداختن به عاشورا است و قطعا با آثار و حرکتهای بعدی کامل میشود.
کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» گفت: وقتی قرار است درباره قله های معرفتی مثل امام حسین (ع) اثری به تولید برسانیم سطح توقعات متفاوت است و ما تنوع نگاه ها و انتظارات را داریم.
درویش به تاثیر حرکت معرفتی امام حسین (ع) در آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: حسین (ع) منشاء غرور تشیع و پیروزی حق بر شمشیر است. در دوران مشروطه مردم آذربایجان توانستند با تاسی به شعائر نهضت عاشورا مقابل متجاوزان و اشغال ایستادگی کنند.
او درباره واقعه عاشورا و آنچه که باید از آن آموخت عنوان کرد: در این واقعه بحث اقلیت و اکثریت مطرح نیست، بلکه مفهوم حق است که اهمیت دارد. حقیقتی که امام حسین (ع) پای آن ایستاد و در نهایت معرفت به پیروزی رسید.
وی افزود: باید با تکیه بر این ذخایر معرفتی با غرور از باورهای خود سخن بگوییم و این باورها و اعتقادات را در رسانه و هنر خود بیان کنیم. باید بتوان از این طریق در مقابل کسانیکه در عصر دموکراسی با تکیه بر خشونت و بریدن سر انسانها و تاسیس دوباره بازارهای برده فروشی به احیای بدعتهای دوران جاهلیت و قرون وسطی دست میزنند، بایستیم.
درویش جوانان شهر تبریز را اصلیترین مخاطبان فیلم «رستاخیز» دانست و اظهار کرد: این جوانان با همراهی هیات های مذهبی و نهادهای مختلف می توانند به اکران مناسب فیلم کمک کنند. اگر امکانات نمایشی در استانها به شکل عادلانهای توزیع شود و تهران به منزله همه ایران تلقی نشود سالنهای سینما در استانها رونق میگیرند و این فیلم هم به پشتوانه نام امام حسین (ع) و خطبههای ایشان که در فیلم خوانده میشود به دست مخاطبان خود میرسد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه سخنان خود بیان کرد: سینمای ایران در حال حاضر در شرایطی به سر می برد که ممکن است در مقابل رسانه های دیگر و تکنولوژی های روز، میدان را واگذار کرده و تسلیم شود. حال باید به این خواب آشفته و طولانی سینما تلنگر بزنیم. سینماگران باید به مدد نهادهای دلسوز که دغدغه فرهنگ را دارند کاری کنند که این خواب آشفته به بیداری کنش مند تبدیل شود.
وی در پایان تصریح کرد: در همه دنیا با وجود ارتقای تکنولوژی، سینما هنوز رونق دارد و مردم از دیدن فیلم در سالنهای سینما استقبال میکنند. لازم است با نگاهی جدید به سالنهای سینما جامعه ایرانی به سینما رفتن تشویق شود و از فضای محدود مجازی فاصله بگیرد. مردم نیاز به تنفس در فضای جمعی دارند و این تجربه جمعی به خوبی در سالن های سینما محقق میشود.
در این نشست که با حضور حسن میلانی، مدیر حوزه هنری استان آذرباییجانشرقی، تقی علیقلی زاده،تهیه کننده،علی قائم مقامی مدیر تولید، فرهاد قائمیان بازیگر و محمود کاظمی، مدیرعامل موسسه بهمن سبز و پخش کننده فیلم، غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری و همچنین نمایندگان و مسئولان سازمان و نهادهای مختلفی چون معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه، فرمانداری، استانداری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری استان، سازمان بسیج هنرمندان، کانون مداحان و... برگزار شد، تقی علیقلیزاده هم با اشاره به ویژگیهای کار هنری بیان کرد: یکی از ویژگیهای فعالیتهای هنری این است که به مباحث اجتماعی دامن میزند و فیلم «رستاخیز» هم بهانهای شد تا درباره عاشورا حرف بزنیم.
تهیه کننده «رستاخیز» با اشاره به مضمون این گفت: نگاه شیعه به مفاهیم دینی واقع گرایانه است نه نمادگرایانه و ما هم در این اثر سینمایی به دنبال جان کلام حضرت سید الشهدا (ع) بودیم.
همچنین فرهاد قائمیان یکی از بازیگران پروژه سینمایی «رستاخیز» با بیان اینکه «من افتخار می کنم که آذری هستم و توانستم در این فیلم نقش «حر» را بازی کنم»،گفت: خوشحالم که برای ایفای نقش «حر» از طرف آقای درویش انتخاب شدم چرا که این نقش تاثیر زیادی روی شخصیت، احساس و حتی مسیر زندگی ام داشت.
این بازیگر سینما و تلویزیون که به نمایندگی از دیگر بازیگران در این نشست حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: همه عوامل این اثر در آب و هوای سخت بم و دیگر شهرستانها زحمت زیادی کشیدند و حال امیدوارم نتیجه این زحمات به ثمر بنشیند و استانها هم پشتوانه ما باشند تا بتوانیم به نوعی رسالت امام حسین (ع) را در زمانه خود جاری کنیم.
در پایان این نشست که مباحثی پیرامون روند اکران بهتر این فیلم توسط نمایندگان و مسئولان سازمان ها مطرح شد، مدیر حوزه هنری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) تا آخرین لحظه از هدایت دست نکشید، درباره هماهنگی با نهادهای مختلف استان و تعاملات انجام گرفته برای اکران هرچه بهتر «رستاخیز» توضیحاتی ارائه کرد.
در این هم اندیشی یک روزه احمدرضا درویش، محمود کاظمی و غلامرضا فرجی از سینمای در حال بازسازی قدس دیدن کردند. همچنین چهارشنبه 10 تیر ماه فیلم سینمایی «رستاخیز» با حضور تهیه کننده، مجری طرح و بازیگر این اثر برای جمعی از مسئولان به نمایش درآمد.
این فیلم سینمایی با دوبله عربی با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» عرضه میشود. سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرسwww.alqorbanmovie.com در دسترس علاقمندان است.
ارسال نظر