پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آرش فهيم- فيلم «روباه» بدون ترديد مهم‌ترين فيلم اكران نوروز 94 است، چراكه از يك طرف به موضوعي ملي و استراتژيك مي‌پردازد و از طرف ديگر، جذابيت‌هاي دراماتيك و سينمايي بالايي دارد. با اين حال وقتي به جدول فروش فيلم‌ها نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه ميزان استقبال از اين فيلم، با اهميت و جذابيت آن نسبت معكوس يافته است و فيلم اخير بهروز افخمي در انتهاي جدول فروش اكران نوروزي قرار دارد.

هرچند يكي از ويژگي‌هاي يك فيلم خوب و تأثيرگذار، استقبال مردمي است و يك اثر سينمايي، بدون مخاطب انبوه، فاقد حيات فرهنگي است، اما برخي از فيلم‌ها، با وجود ظرفيت جذب مخاطب، فروش پاييني كسب مي‌كنند و فيلم «روباه» نمونه بارز چنين فيلم‌هايي است. 

عدم استقبال مردم از اين فيلم، بيش از آنكه به خود فيلم برگردد، به برخي از حواشي بر مي‌گردد. يعني نوعي تعمد، هم از سوي دولت و هم از سوي تهيه‌كننده «روباه» براي «ديده نشدن» اين فيلم، محسوس است. دليل آن چندان مشخص و مهم نيست، اما آنچه آشكار است اينكه برخلاف ساير تهيه‌كننده‌ها كه از همه ظرفيت‌ها و امكانات موجود جهت بالا بردن فروش فيلم خود استفاده مي‌كنند، تهيه‌كننده فيلم «روباه» سعي كرده تا فيلم خودش فروش نرود! 

مهم‌ترين مدرك براي اين ادعا هم اين است كه اين تهيه‌كننده در برخي از نشست‌هاي خبري فيلم «روباه» حضور نيافته است. اما اين بي‌رغبتي از طرف دولت هم ديده مي‌شود، همزماني نمايش فيلم‌ «روباه» با مذاكرات هسته‌اي به‌جاي اينكه به سود اين فيلم تمام شود، موجب خسران آن شده. مشخص است كه به اين فيلم، حداقل سالن سينما اختصاص يافته است. 

شايد تصور دولتي‌ها اين است كه نمايش فيلمي درباره «تلاش امريكا و رژيم اشغالگر قدس براي ترور نخبه‌ها و دانشمندان هسته‌اي ايران» در مذاكرات، اختلال ايجاد مي‌كند، اما چنين تصوري قطعاً نادرست است. 

اميدواريم در سال همزباني و همدلي دولت و ملت برخورد ناخوشايند دولت با فيلم «روباه» موجب دلسردي فيلمسازان از پرداختن به موضوع مهم برنامه هسته‌اي و به‌ويژه مسئله تروريسم نشود. يكي از روش‌هاي همزباني و همدلي بين دولت و ملت، تلاش براي آگاهي افكار عمومي درباره مسائل و منافع ملي به‌وسيله سينماست.