پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حامد مظفري - «شيار143» اين روزها خيلي خوب مي‌فروشد؛ اين فروش بالا كه بسياري عامل اصلي آن را همذات‌پنداري بالاي مخاطبان با داستان پر اوج و فرود اثر مي‌دانند باعث شده بسياري از سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم در تهران و شهرستان‌ها اكران پررونقي را تجربه كنند؛ اكراني كه باعث مي‌شود نيمي از صندلي‌هاي بهترين ساعت‌هاي اكران فيلم در پرديس‌هاي سينمايي تهران پيش‌فروش شود و البته كه هم فرصتي پديد آيد براي مخاطبان تا نگاهي تازه به مادران دفاع را ببينند و هم رونق خوبي به گيشه وارد شود. 

با اين حال گويا شوراي صنفي نمايش قصد دارد از اين هفته فيلم ديگري را جايگزين اين فيلم كند! توجيه اين قضيه پايين آمدن كف فروش فيلم در سينماي سرگروه است اما داده‌هاي ميداني به‌خصوص در روزهاي انتهايي هفته گيشه پررونق فيلم در سينماي سرگروه را گزارش مي‌دهد. حتي اگر پايين آمدن كف فروش را هم قبول كنيم، كدام فيلم است كه بناست جايگزين اين فيلم در گروه آزادي شود؟ شنيده‌ها حكايت از آن دارند كه «همه چيز براي فروش» ساخته اميرحسين ثقفي بناست جاي اين فيلم روي پرده رود. اما آيا اين ساخته ثقفي خواهد توانست حتي يك سوم فروش هفتگي فعلي «شيار143» را داشته باشيد. كافي است به وضعيت اكران فيلم قبلي ثقفي «مرگ كسب و كار من است» رجوع كنيم و البته بازخوردي كه نمايش فيلم اين  تازه كارگردان در جشنواره سال قبل داشت. «همه چيز براي فروش» نه‌تنها جزو فيلم‌هاي مطلوب مخاطبان جشنواره سي و دوم فجر نبود كه بسياري از منتقدان نيز نگاه سياه‌نمايانه كارگردان اثر و كپي‌برداري او از ضدقهرمان‌هاي فيلمفارسي‌ها را به عنوان پاشنه‌آشيلي در ارتباط با مخاطب معرفي كردند. 

پس چرا شوراي صنفي نمايش قصد دارد فيلمي پرفروش و البته ارزشمند در گونه دفاع مقدس را از سبد اصلي اكران خارج كرده و فيلمي را كه هيچ شانسي براي رونق اكران ندارد، روي پرده بفرستد؟ به نظر مي‌رسد در ايجاد اين وضعيت براي فيلم بيش از همه همان دست‌هايي نقش داشته باشند كه ابتدا جلوي اكران نوروزي «شيار143» را گرفتند و سپس كاري كردند كه فيلم در عيدفطر هم نتواند روي پرده برود. 

در نهايت نيز يكي از بدترين زمان‌هاي اكران را كه زماني نزديك به جشنواره بود، در اختيار فيلم قرار دادند و اين‌طور پيش خود فكر مي‌كردند كه حتماً فيلم زمين خواهد خورد و حتي نخواهد توانست به نزديكي يك ميليارد فروش برسد، اما استقبال فوق‌العاده مخاطبان از فيلم به سانس‌هاي فوق‌العاده‌اي منجر شد كه از همان روزهاي ابتدايي اكران براي فيلم تدارك ديده شد و ديري نگذشت كه با وجود تقارن بازه زماني اكران فيلم با چندين روز تعطيلي مذهبي، باز هم فروش فيلم نه‌تنها يك ميليارد را رد كرد كه به آستانه 4 ميلياردي شدن رسيد. 

در زمان مرده اكران كه تا جشنواره باقي مانده است، هيچ فيلمي نخواهد توانست رونق «شيار 143»  را تجربه كند. پس منطقي اين است كه شرايط ادامه اكران فيلم را فراهم كنيم وگرنه با جايگزيني اين فيلم با اثري زير حد‌متوسط، هم رونق اكران را از سينماها گرفته‌ايم و هم شرايطي را فراهم كرده‌ايم براي بدبيني مخاطبان به مراودات اكران در سينماها.