به گزارش پارس به نقل از فارس، دوازدهمین دور مذاکرات فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی لحظاتی پیش به ریاست رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و ترو واریورانتا معاون آمانو در محل مقر آژانس در وین آغاز شد.

این مذاکرات قرار است از امروز (دوشنبه) به مدت ۲ روز در این محل برگزار شود.

رضا نجفی پیش از این گفته بود که طرفین در این دور از مذاکرات وارد مباحث جزیی و محتوایی خواهند شد.

پیش از این مذاکرات سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس دیدار و رویکرد جدید ایران به آژانس را ارائه و درباره همکاری های فیمابین و همچنین مذاکرات ایران و ۱+۵ به گفت وگو پرداخت و در گفت وگو با فارس این مذاکرات را مفید، سازنده و رو به جلو خواند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که ایران و آژانس در این دور از مذاکرات درباره مدالیته جدید به توافق دست یابند.

یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس پس از آغاز به کار دولت یازدهم و با انتصاب رضا نجفی به عنوان نماینده جدید ایران در آژانس روز پنجم مهر ماه در محل نمایندگی دائم ایران در آژانس در وین برگزار شد و طرفین ضمن ابراز رضایت از این مذاکرات آن را سازنده خواندند.

نجفی پس از برگزاری این مذاکرات گفته بود که مذاکرات ششم آبان محتوایی تر و جزیی تر خواهد بود تا راهی برای حل موضوعات فیمابین پیدا شود.

شهر وین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم آبان ماه) نیز میزبان نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ است و حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را عهده دار است و کارشناسانی از وزارتخانه های نفت، تجارت و صنعت، راه و مسکن، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی، در هیئت ایرانی حضور دارند.

براساس توافقات اخیر ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین) در ژنو که طی روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر ماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در این شهر برگزار شد، قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است ۱۶ و ۱۷ آبان (۷ و ۸ نوامبر) در همین شهر برگزار شود، کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم ۶ کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم های عملی تشکیل جلسه دهند.

قرار است کارشناسان بعد از برگزاری این نشست نتایج را به پایتخت ها برده و مقامات کشورشان را در جریان توافقات حاصله قرار دهند.

در نشست ژنو جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد جدیدی تحت عنوان « پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید» به طرف مقابل ارائه کرد.