به گزارش پارس به نقل ازایسنا، آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز این هفته تهران با تاکید بر اینکه باید تبیین شود که ایران اصلا مخل امنیت نیست، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران سلاح اتمی را با توجه به فتوای مقام معظم رهبری حرام می داند. این فتوا نیز ریشه دینی و اسلامی و ریشه در سیره پیغمبر (ص) دارد. اینکه سردمداران صهیونیستی از امنیت در درجه اول سخن می گویند، دروغ است. اینها می خواهند بگویند اسلام دین قساوت و توحش است در صورتی که قساوت و توحش متعلق به جنایاتی است که خودشان انجام می دهند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی هیچ جا به کسی متعرض نشده و سلاح اتمی را حرام می داند ولی صهیونیست ها می خواهند بگویند که ایران به دنبال از بین بردن امنیت است و به همین دلیل چنین دروغی را مطرح می کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران با کمک خداوند موفق شود، گفت که این نظام باید از نظر اخلاقی و اقتصادی به جایی برسد که برای جهان بشریت الگو باشد.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه های دوم که به بحث ولایت از نظر سیاسی می پرداخت، یادآور شد: از نظر سیاسی ولایت از آن خداست و به انبیاء و اوصیا تنفیذ شده و مراحلی دارد که تنظیم نظام امت اسلامی یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه معنای ولایت، تدبیر در امور است، خاطرنشان کرد که این ولایت امروز به شخص حضرت امام زمان (عج) رسیده و در عصر غیبت به فقیه جامع الشرایط مربوط می شود چرا که جامعه اسلامی برای حفظ عدالت و امنیت و حفظ حقوق جامعه و نظام اجتماعی به آن احتیاج دارد.

امامی کاشانی با اشاره به اینکه امام راحل بحث ولایت را کامل کردند و البته گذشتگان نیز درباره آن سخن گفته بودند، به پیام مهم مقام معظم رهبری در مساله حج اشاره کرد و با محکوم کردن اقدام سلفی ها و تکفیری ها توضیح داد: سلف یعنی برگشت به گذشتگان. این معنای درستی است و همه باید تابع آن باشیم اما برخی برای اینکه افکار و جنایات خود را بر دین سوار کنند به سراغ مسلمین و شیعیان آمده و با سوء استفاده از این معنا تکفیر می کنند و آنجا که این سلفی گری از حد گذشته در عربستان سعودی است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تاریخچه سلفی گری در کشورهای عربی و با اشاره به اینکه از زمان عبدالوهاب در عربستان سعودی تکفیر شروع شد، گفت که اینها به این بهانه می گویند که چه کسی کافر است و باید او را کشت.

وی بار دیگر یادآور شد: سلف یعنی بازگشت به اصل پیغمبر (ص) و کسی که می گوید سلف، باید دید دروغ می گوید یا نه. باید دید پیغمبر (ص) چه می گفت و چه روش هایی را در جنگ با مشرکان به کار می برد. ایشان در جنگ ها از هجوم بر زنان، اطفال و پیران مانع می شدند. آیا سیره پیامبر (ص) این بود که افراد را می کشت؟ تکفیری ها باید ببینند که چه جنایاتی می کنند. کودک، زن و مرد را تکیه و پاره می کنند و جنایاتی را انجام می دهند که حتی در قرون وسطی هم وجود نداشت.

امامی کاشانی گفت: رهبری وحدت و انسجام امت اسلامی و دشمن شناسی را در شرایط فعلی علاج کار دانسته اند. باید موضوع دشمن شناسی با توجه به سیره پیغمبر اکرم (ص) و مبانی اسلامی تبیین شود.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: تاریخ فتح مکه و جنگ احد از جمله موارد تاریخی است که اهل سنت و شیعه و همه مسلمانان باید در تبیین سیره پیامبر (ص) آن را مرور کنند. سلفی ها و تکفیری ها تابع اسلام و دین نیستند بلکه یک دست سیاسی پشت سر آنهاست که اینگونه جنایاتی را در سوریه، مصر، عراق و نقاط مختلف انجام می دهند.

وی همچنین تاکید کرد: اینکه رهبری می فرمایند نباید به مقدسات یکدیگر بی احترامی کنید و امام راحل و مراجع نیز بر این موضوع تاکید و تکیه می کنند، به این دلیل است که این مطلب یک اصل برای انسجام امت اسلام و جامعه اسلامی است. این مسائل باید در سیره پیغمبر (ص) تبیین شود تا دروغ سلفی ها روشن شود.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه اول نیز با اشاره به دهه ولایت، ولایت در اخلاق و عمل را مورد توجه قرار داد و با بیان حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه ولایت جدم بر من محبوب تر از این است که فرزند او باشم، ادامه داد: در اینجا دو نکته مطرح است؛ یکی اینکه ولایت امیرالمومنین (ع) فرض واجب است اما فرزند علی (ع) بودن فضیلت است و واجب نیست و دیگر اینکه ولایت بدون ولادت از علی (ع) نیز مفید است.

وی ادامه داد: ولایت باطن و ظاهری دارد که باطن آن ارتباط معنوی با پیامبر اکرم (ص) و ائمه خداست. ما جزئی از پیغمبر (ص) و علی (ع) هستیم همان گونه که فرزند جزئی از پدر و مادر است. جامعه ای که می گوید ما ولایت علی (ع) را داریم فرزندان معنوی امیرالمومنین (ع) و پیغمبر اکرم (ص) هستند و این فرزند بودن بسیار عظمت و افتخار دارد و واجب است.

امامی کاشانی با بیان اینکه فرزند معنوی بودن پیغمبر (ص) و علی (ع) واجب است، در بیان مثالی اظهار کرد: به عنوان مثال یک لیوان آب که وصل به دریاست ارزشمند است ولی اگر همان لیوان آب را بر روی زمین بریزند، حرارت آن را از بین می برد. پیامبر (ص) و علی (ع) کامل اند و اگر خود را از آنان جدا کنیم ارزش ما نیز از دست می رود.

وی با اشاره به حدیثی اظهار کرد: اگر کسی بگوید من علی (ع) را دوست دارم ولی در عمل تقوا نداشته باشد، این پذیرش ولایت نیست. زبان کسی که ولایت علی (ع) را می پذیرد باید برای مردم خیر باشد و خوبی های آنها را مطرح کند نه اینکه در گناه، تهمت و غیبت باشد.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: رعایت ولایت، حفظ آبرو، مال، جان و… مردم است و آن وقت است که فرزند علی (ع) می شویم.