به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، برنده جایزه صلح نوبل فردا اعلام خواهد شد. کمیته نوبل هویت هیچ یک از نامزدها را فاش نکرده و ۵۰سال است که اطلاعات مربوط به نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل محرمانه است. اما کمیته نوبل اعلام کرد تعداد نامزدها امسال رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. تعداد نامزد ها امسال عدد ۲۵۹ را نشان می دهد که ۵۰مورد آن سازمان ها هستند. رکورد قبلی تعداد نامزدها   در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسید که   رقم آن۲۴۱ بود.

با وجود محرمانه بودن اسامی نامزدها همیشه شایعات و حدس و گمان هایی در مورد فهرست نامزدها مطرح بوده است-هرچند که انتخاب اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال گذشته تعجب جهان را بر انگیخت.
 
برای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۳ نامزدهای احتمالی عبارتند از:
 
۱-دنیس موک وج از کنگو" DENIS MUKWEGE" پزشکی پیشرو که درمانگاهی برای درمان قربانیان تجاوز تاسیس کرد.
این متخصص بیماریهای زنان زندگی خود را وقف درمان زنان کنگویی که از سوی شبه نظامیان و سربازان مورد تجاوز قرار گرفته اند کرده است. در سال ۱۹۹۹ او بیمارستان پانزی را که مامنی برای هزاران زن بوده تاسیس کرد. سال گذشته او مورد سوء قصد قرار گرفت و مجبور شد به اروپا فرار کند.
 
اما کمیته نوبل جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۱۱ به دو افریقایی یعنی الن جانسون رئیس جمهور لیبی و لیماه جبوی فعال لیبریایی به همراه توکل کارمان روزنامه نگار یمنی اعطا کرد. هر سه این افراد برای امنییت و حقوق زنان مبارزه کرده بودند. ممکن است کمیته امسال تصمیم بگیرد جایزه را به کسی که در زمینه متفاوتی کار کرده اعطا کند.

 

 

 
۲-هو جیا از چین" HU JIA" فعال حقوق بشر که اخیرا خواستار آزادی مخالفان چینی شده و از حقوق مردم تبت حمایت کرده است.
این فعال حقوق بشر در محافظت از محیط زیست ورود پیدا کرد و سپس به عنوان یک فعال برجسته حوزه ایدز مطرح شد. از آن زمان به بعد او به موضوعات حساس تری مانند درخواست برای آزادی مخالفان شد. او در سال ۲۰۰۸ به جرم خرابکاری به سه سال و نیم زندان محکوم شد و در ژوئن سال ۲۰۱۱ آزاد شد. اما شانس او برای دریافت جایزه اندک است زیرا یک چینی معروف دیگر به نام لیو شیائوبو سه سال پیش برنده این جایزه شد.

 
۳-ملاله یوسف زای" MALALA YOUSAFZAI" از پاکستان، دختر نوجوانی که تلاش طالبان برای بستن مدارس در دره سوات پاکستان به چالش کشید.
در همین رابطه مردان مسلح روز ۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ به او شلیک کردند. پس از بهبودی او به سراسر جهان سفر کرد و از حق تحصیل دختران حمایت کرد. در طول یک سال گذشته، از ده ها سازمان جایزه دریافت کرده در سازمان ملل سخنرانی کرده، در نیویورک یک مرکز خیریه برای دختران به نام خودش دارد و سال ۲۰۱۲ در رقابت برای دریافت جایزه فرد سال مجله تایم در رده دوم قرار گرفت. اگر او برنده جایزه صلح شود جوانترین برنده این جایزه خواهد بود.

 
۴-ماری رابنسون" MARY ROBINSON" رئیس جمهور سابق ایرلند
رئیس جمهور سابق ایرلند _ اولین زنی که به ریاست جمهوری انتخاب شد و از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ رئیس جمهور بود_ او به خاطر تلاش برای برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی مورد تحسین قرار گرفته است.
 
از تلاش های او می توان به لغو ممنوعیت قانون اساسی در مورد طلاق و جلب توجه جهانی به قطحی در سومالی اشاره کرد. او به ریاست جمهوری خود چندماه زودتر از موعد پایان داد تا مسئول کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شود، سمتی که تا سال ۲۰۰۲ در اختیار داشت. او پیش از این هم از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل بود.

 
 
۵- هلموت کول" HELMUT KOH" صدراعظم سابق آلمان
او در دوران اتحاد آلمان غربی و شرقی مسئولیت برعهده داشت و قراردادی را که منجر به ایجاد یورو (پول واحد اروپا) شد، منعقد کرد. او که اکنون ۸۳ ساله است، از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست و او ممکن است جایزه صلح را دریافت نکند، زیرا اتحادیه اروپا سال گذشته برنده این جایزه شد.

 
 
۶- خوان مانوئل سانتوس" JUAN MANUEL SANTOS" رئیس جمهور کلمبیا
رئیس جمهور کلمبیا در فرآیند صلحی که منجر به پایان نیم قرن درگیری با شورشیان گروه" اف آر   ای سی (FARC) " شد،   نقش برجسته ای داشت. همچنین سانتوس اقداماتی را برای پرداخت غرامت به قربانیان خشونت های سیاسی انجام داد.

 
 
۷- لیودمیلا الکسیه وا" LYUDMILA ALEXEYEVA" از روسیه
رئیس گروه هلسینکی مسکو مدت ۵۰ سال برای حقوق بشر فعالیت کرده است و اکنون به عنوان یک فعال حقوق بشر از روس های مقتدر به حساب می آید.
 
گروه هلسینکی مسکو قدیمی ترین گروه حقوق بشر روسیه به شمار می رود. این گروه در سال ۱۹۷۶ در دوران شوروی سابق تاسیس شد و تا سال ۱۹۸۲ فعال بود که اعضای آن یا زندانی یا تبعید شدند و گروه تعطیل شد.
 
" الکسیه وا" امروز صدای اخلاق روسیه است و موارد نقض حقوق بشر را نظارت کرده و به اطلاع عموم می رساند. او چند سال پیش در سن ۸۲ سالگی در جریان یک تظاهرات توسط پلیس بازداشت شد.

 
 

 

 
۸- اسوتلانا گانوشکینا" SVETLANA GANNUSHKINA" از روسیه
گانوشکینا یک بنیاد یادبود تاسیس کرد تا یاد قربانیان ژوزف استالین دیکتاتور سابق روسیه را گرامی بدارد. او شبکه حقوق بشر مهاجران را تاسیس کرد که از حقوق کارگران در تمام روسیه حفاظت می کند و به چچنی ها در طول دو سال جنگ با روسیه کمک های بشردوستانه و حقوقی ارائه کرد.
 
گانوشکینا و الکسیه وا در سالهای گذشته از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل بودند.   الکسیه وا گفته که امسال سال او نخواهد بود و کسان دیگری شایسته تر از او هستند.


 
 

 

 
۹- لیلیا شیبانوا" LILIA SHIBANOVA" از روسیه
  شیبانوا مدیر گلوس _ تنها ناظر مستقل رای گیری روسیه است_ که برای ارتقاء دموکراسی از طریق انتخابات منصفانه تلاش کرده است_ مقامات روسی این سازمان را به برپایی تظاهراتی که در دسامبر سال ۲۰۱۱ آغاز شد، متهم کردند و تلاش کردند که این سازمان را تعطیل کنند.  
 
سال گذشته گلوس و شیبانوا جایزه آزادی آندری ساخاروف که توسط کمیته هلسینکی نروژ احداث شد دریافت کردند.

 
 

 

 
۱۰- پاپ فرانسیس" POPE FRANCIS۱۰" از آرژانتین
پاپ فرانسیس زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۳۶ در بوئنوس آیرس، آرژانتین، با نام اصلی خورخه ماریو برگولیو (به اسپانیایی: Jorge Mario Bergoglio) ‏ ) رهبر کاتولیک های جهان است. او از سال ۱۹۹۸ بعنوان سراسقف بوئنوس آیرس بخدمت پرداخت و در سال ۲۰۰۱ مقام کاردینالی را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد. او اولین فرد غیر اروپایی و اهل قاره ی آمریکا است که به این مقام می رسد. فرانسیس ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی را به روانی سخن می گوید
 
او تلاش کرده باورهای دیرین   این کلیسا را موارد گوناگون را تغییر دهد و بروکراسی   واتیکان را از بین ببرد و به دنبال ترمیم اختلافات با دیگر ادیان بوده است.
 
فرانسیس بعنوان پاپ کمتر از پیشینیان خود به تشریفات می پردازد و شمایی که از خود در رسانه ها تصویر کرده بی پیرایگی است. [۱۵] برای نمونه؛ در شبِ گزینشش بعنوان پاپ بجای استفاده از اتوموبیل ویژه پاپ با اتوبوس و بهمراه دیگر کاردینال ها به هتل برگشت.