به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روسیه یکی از معدود حامیان دولت بلاروس طی ۱۹ سال گذشته بوده اما به دستگیری ولادیسلاو بومگرتنر، مدیرعامل شرکت تولیدکننده پتاس" اورال کالی" واکنش خشمگینانه ای داشته است.

بومگرتنر پس از اینکه به دعوت نخست وزیر بلاروس برای مذاکرات به این کشور رفت، دوشنبه گذشته در فرودگاه خارج از مینسک، پایتخت بلاروس دستگیر شد و با نشان دادن تصاویر تلویزیونی که وی را در حال تفتیش شدن در سلول زندانش نشان می داد، تحقیر شد.

مقامات روسی از آن زمان کاهش ۲۵ درصدی عرضه نفت به بلاروس در ماه سپتامبر را اعلام کرده و تهدید کردند این کاهش را تا چندین ماه تمدید خواهند کرد و از سوی دیگر به محدودیت احتمالی واردات لبنیات از بلاروس اشاره کرده اند.

با این همه رگولاتور دامپزشکی روسیه اعلام کرده که محدودیت واردات خوک به دلیل نگرانی ها نسبت به تب خوکی آفریقایی در بلاروس بوده و تا زمان از بین رفتن این ویروس و تحت کنترل قرار گرفتن این بیماری، رفع نخواهد شد.

این اقدامات ضربه سنگینی برای بلاروس است که در مسیر ترانزیت نفت و گاز طبیعی روسیه به اروپا قرار دارد و اقتصادش به شدت به کشاورزی و عرضه نفت روسیه متکی است.

اختلاف تجاری میان دو کشور بدنبال انحلال یک شرکت سرمایه گذاری مشترک پیش آمد که کنترل دو سوم از بازار جهانی ۲۰ میلیارد دلاری پتاس را در اختیار داشت. یک مقام ارشد در شرکت تولیدکننده پتاس" بلاروس کالی" از توقف فعالیت دو مجتمع تولید پتاس خبر داده است. هر گونه کاهش در تولید" بلاروس کالی" که شریک" اورال کالی" در این سرمایه گذاری مشترک بود، تاثیر وخیمی بر درآمدهای دولت بلاروس خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، این اختلاف درست زمانی پیش آمده که روسیه با اوکراین – یکی دیگر از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق- بر سر برنامه این کشور برای یکپارچگی بیشتر با اروپا، اختلافات دیپلماتیک و تجاری پیدا کرده است.