به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه فاش ساخت که وی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کاملا از این موضوع اطلاع داشتند که دولت تل آویو قرار است در بخش های سامریه و جوده که بر نقشه صلح اثر نمی گذارد، شهرک سازی کند.

وی افزود: با وجود خشم مقام های فلسطینی، عباس همچنان به مذاکره با اسرائیل ظرف ۹ ماه آینده متعهد است.

با این حال، جان کری در مصاحبه خبری خود در برزیل عنوان داشت: سیاست آمریکا در قبال تمام شهرک سازی های اسرائیل این است که آن ها را غیرقانونی می داند.

وی ادامه داد: با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با صداقت کامل به من و محمود عباس گفته بود که به شهرک سازی ها در مناطقی که تاثیری بر نقشه صلح نمی گذارد، ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر ضرورت و فوریت مذاکره درباره امنیت و مرزها تاکید کرد.

وی روز دوشنبه در کلمبیا خطاب به مقام های فلسطینی تاکید کرد تا" واکنش منفی" در قابل اقدامات رژیم صهیونیستی نشان ندهند و در مذاکرات صلح شرکت کنند.

اسرائیل در روزهای اخیر اعلام کرده که روند ساخت ۳۱۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری و قدس شرقی را ادامه می دهد. به طوری که صائق عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین از این اظهارنظر دولت تل آویو اظهار شگفتی کرد گفت: اگر دولت اسرائیل معتقد است که می تواند با فعالیت های مربوط به شهرک سازی ها از خط قرمز عبور کند این اقدام باعث عدم ادامه مذاکرات صلح می شود.