به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، انگلیس و بحرین به زودی قراردادی تسلیحاتی به ارزش تقریبی یک میلیارد پوند به امضا می رسانند. بنا بر این قرارداد، انگلیس ۱۲ فروند جنگنده نوع « تایفون» به بحرین می فروشد.

روزنامه « دیلی تلگراف» با انتقاد از این تصمیم دولت انگلیس، نوشته است دولت در حالی قصد دارد چنین معامله ای انجام دهد که پادشاهی بحرین عملکرد ضعیفی در زمینه رعایت حقوق بشر داشته و در سال ۲۰۱۱ با مجموعه بزرگی از اعتراضات روبرو شده است. دولت بحریم به شدت به سرکوب این تظاهرات ها پرداخت، با این حال هنوز هم انگلیس را یکی از نزدیک ترین متحدان بین المللی خود به شمار می آورد.

به نوشته این روزنامه، این قرارداد بخشی از مجموعه اقداماتی است که کشورهای عربی با هدف افزایش روابط با کشورهای اروپایی، انجام داده اند.

پیش از این هم رسانه های انگلیسی از چنین قراردادهایی انتقاد کرده و آن را حق السکوت کشورهای عربی برای نادیده گرفته شدن عملکرد حقوق بشریشان توصیف کرده بودند.

دفتر نخست وزیری انگلیس هم آغاز مذاکرات برای فروش این جنگنده ها را تائید کرده، اما اعلام داشته است که این مذاکرات هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند. با این حال، نخست وزیری انگلیس، بحرین را محلی مناسب برای حضور جنگنده های خانواده « تایفون» توصیف کرده است.

پیشتر شرکت « بی ای ای» انگلیس در سال ۲۰۰۷ هم قراردادی به ارزش ۴.۵ میلیارد پوند برای فروش ۷۲ فروند جنگنده « تایفون» ، با عربستان امضا کرده است.

عمان هم به دنبال خرید ۱۲ فروند از این جنگنده هاست. « بی ای ای» امیدوار است بتواند ۶۰ فروند « تایفون» هم به امارات متحده عربی بفروشد.