به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از ریانووستی؛ فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در برلین اعلام کرد که بلافاصله بعد از اینکه متوجه شد این هواپیما حامل اوا مورالس است اجازه عبور آن را صادر کرد.

هواپیمای اوا مورالس روز سه شنبه از مسیر خود به اجبار منحرف شده و در روز چهارشنبه با این ظن که ممکن است ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی های آمریکا سوار بر آن باشد، مورد جستجو واقع گرفت. بولیوی اعلام کرده است که فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتقال با این کار قوانین بین المللی را به صورت آشکار نقض کرده اند.

دیوید ژاکوهانکا، وزیر خارجه بولیوی، اعلام کرد که هواپیمای مرسی پس از اینکه از مسکو باز می گشت در پی عدم اجازه فرانسه و پرتغال به عبور این هواپیما از حریم هوایی شان مجبور به فرود در اتریش شد.

فیلیپ لالیوت، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه ای اعلام کرد: " وزیر خارجه با همتای بولیویایی خود تماس تلفنی برقرار کرده و تأسف فرانسه را به علت این حادثه که به دلیل صدور دیرهنگام اجازه پرواز به هواپیمای مورالس رخ داده، اعلام کرد. "

این حادثه باعث بروز یک رسوایی دیپلماتیک شده و رهبران بولیوی و سایر کشورهای آمریکای لاتین خواهان توضیح فرانسه شده اند.

اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به علت افشای اسناد جاسوسی آمریکا از میلیون ها شهروند این کشور و سایر کشورهای جهان هم اکنون تحت تعقیب قرار دارد.

وی ظاهرا در مسکو به سر می برد.