مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار بین الملل پارس نیوز   با اشاره به تحولات اخیر مصر و ماندن و نماندن مرسی بر سر حکومت مصر گفت: امروزه تحرک، سرعت جنبش های نوین اجتماعی به واسطه درهم تنیدگی عناصر زمان و مکان به واسطه رشد فناوری های اطلاعاتی رسانه ها موجب شده است تا سطح دانایی ملت ها افزایش و به تبع آن سرعت افزایش نیازها و خواسته های آنها نیز شتاب بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت های حاکم بر کشورهای مختلف باید سرعت تحرک خود را برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های ملت های خویش افزایش بخشد اظهار داشت: ملت ها باید از توانایی های مدیریتی موجود برای رسیدن به حداقل خواسته های ملت های خود استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مرسی در دوران گذار رئیس جمهور مصر شده است تأکید کرد: دوران گذار به واسطه بحران زا بودنش، دورانی ست که خطرناک بوده و می تواند خساراتی بر عبورکنندگان اصلی از این دوران وارد سازد.

وی تصریح کرد: اِخوان المسلمین و مرسی با ورود بر این دوران گذار به کنشگران اصلی مخاطرات تبدیل شده اند و به تبع پذیراشدن ورود بر این دوران گذار در عصری که رسانه ها رهبری جنبش های نوین اجتماعی را بر عهده دارند با چالش جدی روبه رو هستند. که به نظر می رسد مُرسی قربانی همین چالش شده و این چالش مطمئنا مرسی را در درون خود فرو خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر هر تقدیر دولت مرسی، در شرایط فعلی تنها رئیس جمهور مصر بوده و رئیس دولت نیست چراکه دولتی بر سر کار نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه پیش ران ها در پدیده های اجتماعی و سیاسی هر کشوری نقش های اساسی بازی می کنند اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که کدام یک از این شاخص ها و پیش رانها تأثیر بیشتری را بر جریان فروپاشی مرسی داشته که بنده بر این باورم که دو پیش ران بافت موقعیتی، یعنی پذیرش دولت در دوران گذار بر مرسی و اخوان المسلمین و دیگری فقدان توانایی لازم برای پاسخگویی پرشتاب به نیازها و خواسته های مردم و مدیریت توانمندی های موجود می تواند نقش بیشتری در فروپاشی و از دست رفتن حکومت از دست مرسی ایفا کند.

وی افزود: اساساً بافت منطقه ای مصر با توجه به پیشینه چند دهه گذشته تمایل به ایجاد یک اتمسفر گفتمان سکولار در منطقه داشت که بخش رادیکال اخوان المسلمین نتوانست آن در درون خود هضم کند.

مطهرنیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این احتمال چقدر قویست که مردم مصر دچار یک اشتباه دسته جمعی در صورت برکناری مرسی هستند تصریح کرد: سناریوهای مختلفی در باب آینده دولت مصر می توان ترسیم کرد که در تحلیل کلان آن می توان نخست به سناریویی اشاره کرد که اساساً با تجمیع تظاهرات ضد مرسی در چارچوب قانون، تظاهرات کنندگان خواستار ایجاد فضای تغییر و تحول در دولت مصر شوند که این یک سناریوی مطلوب است.

وی با بیان اینکه سناریوی دوم سناریویی بینابینیست تصریح کرد: این سناریو خواستار تحرک تغییر دهنده با ابزار خشونت بار در جهت بهبود فضای موجود و درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی است.

این کارشناس مسائل بین الملل سناریوی سوم را ورود ارتش به میدان ارزیابی کرد و گفت: مطمئناً ورود ارتش به میدان می تواند تمام چالش های بین المللی را به هدر بدهد.
مطهرنیا در پایان افزود: اگر تظاهرات و حرکت مردمی مردم مصر به سمت بروز خشونت و مقابله با حکومت مرسی کشانده شود امکان یک اشتباه دسته جمعی افزایش پیدا خواهد کرد.