به گزارش پارس ، به نقل ازتسنیم، آگاهی مخاطبان از اظهارات و برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری با توجه به تعدد کاندیداها و همچین برنامه های آنان، امری زمان گیر است. بر همین اساس خبرگزاری تسنیم در خبری با به روز رسانی لحظه ای، گزیده مهمترین سخنان و اقدامات ۸ داوطلب ریاست جمهوری و همچنین مواضع انتخاباتی سیاسیون را روزانه منتشر می کند.

در ذیل، مهمترین اخبار انتخاباتی ۸ کاندیدای ریاست جمهوری در ۱۴ خرداد می خوانید.

- ۱۵: ۴۴: امیرحسین قاضی زاده سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی درخصوص تاکید رهبری برای عدم وعده های محقق نشدنی از سوی کاندیداها به خبرنگار تسنیم گفته" برخی از کاندیداها آدرس غلط به مردم می دهند و مسیر دنیاطلبی را که خارج از مسیر دینداری و مقاومت است به مردم نشان می دهند؛ آنها با دادن آدرس غلط به مردم حواس آنها را پرت می کنند و از مسیری که باید در راه انقلاب اسلامی طی شود، خارج می کنند" .

او ادامه داده" بسیاری از نامزدها وعده های دروغین مثل اینکه صد روزه یا شش ماه مشکلات را حل می کنیم، به مردم می دهند که اگر قرار باشد وعده های این کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درست در بیاید، باید کل دارایی کشور به دامن خارجی ها برود و کالا وارد کند تا نرخ های داخل پایین بیاید و با این کار تولید، صنعت و کشاورزی را از بین می برند" .

- ۱۵: ۴۰: سعید جلیلی شنبه به ارومیه و تبریز برای تبلیغات انتخاباتی سفر می کند. او پنج شنبه نیز به اصفهان خواهد رفت.

- ۱۵: ۳۸: سید محمد غرضی با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری به کاندیداهای ریاست جمهوری درخصوص وعده های ناشدنی، گفته" از زمانی که وارد صحنه انتخابات شدم وعده نشدنی به مردم ندادم و براساس تجربه خود با ملت سخن گفتم. مدیریتم در وزارت مخابرات و نفت نشان می دهد که عملیاتی برخورد کردم. من فقط برای انتخابات شعار نمی دهم، عملیاتی صحبت می کنم.

- ۱۵: ۲۴: محمدرضا باهنر رئیس شورای هماهنگی ستادهای چهارگانه علی اکبر ولایتی: وعده هایی که از سوی کاندیداها ارائه می شود، باید ممکن و عملی باشد و از طرفی نیز مصلحت های مردم و نظام در نظر گرفته شود. به عنوان مثال وقتی کسی بگوید من تورم را صفر می کنم، نشان می دهد که وعده شدنی نیست. بخشی از تورم در کشور ما ساختاری بوده و بخشی از آن نیز در مقاطعی از ضعف مدیریتی بوجود آمده است که می توان به تدریج و با برنامه ریزی های دقیق آن را حل کرد.

- ۱۵: ۲۰: علی اکبر ولایتی روز شنبه در راستای سفرهای انتخاباتی به استان اصفهان سفر خواهد کرد.

- ۱۵: ۱۱: سعید جلیلی در مسجد ارشاد اهواز گفته" سازش، فتنه و جریانات انحرافی نمونه هایی از توقف در پیشرفت به جهت فاصله گرفتن از گفتمان رهبری بوده است.

او ظرفیت های جوانان کشور را همچون پرونده هسته ای کشورمان دانسته و گفته" در گام بعدی ظرفیت های جوانان باید از حالت تعلیق خارج شود و غنی سازی شوند نه غنی سازی ۵ درصد یا ۲۰ درصد، بلکه باید به غنی سازی ۱۰۰ درصد برسیم" . (لینک خبر)

- ۱۵: ۱۰: غلامعلی حدادعادل بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جابری و در جمع مردم شرق تهران سخنرانی خواهد کرد.

- ۱۵: ۰۰: سعید جلیلی در گیلان در پاسخ به این سوال که" چه تضمینی وجود دارد مثل احمدی نژاد نشوید" ، گفته" در دوره قبل گفتمان ما، گفتمان انقلاب بود و احمدی نژاد هم بر همین گفتمان تاکید داشت ولی در ادامه، حب قدرت وی را منحرف کرد؛ بنده پایبند به ایستادگی بر گفتمان انقلاب و تابع محض رهبری هستم.

- ۱۴: ۵۱: مناظره علی باقری نماینده سعید جلیلی و محمود واعظی نماینده حسن روحانی با موضوع روند مذاکرات هسته ای ساعت ۲۲: ۳۰ از برنامه" دیروز، امروز، فردا" پنجشنبه هفته جاری از شبکه سه سیما پخش می شود.

- ۱۴: ۱۰: کلیپ انتخاباتی محمدباقر قالیباف با صدای حامد زمانی خواننده پاپ کشورمان رونمایی شد. این کلیپ با عنوان" ایران سربلند" هم اکنون روی خروجی سایت قالیباف قرار گرفته است.

- ۱۴: ۰۹: حجت الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری، آیا از آقای حسن روحانی حمایت می کنید یا خیر، اظهار داشت: هنوز نه.

او در مورد حمایتش از عارف دیگر کاندیدای اصلاح طلب نیز گفت: از هیچکدام حمایت نمی کنم چرا که هنوز تصمیم نگرفته ام.

- ۱۴: ۰۳: علی اکبر ولایتی: مقام معظم رهبری در بیانات خود در حرم مطهر توصیه ها و رهنمودهای ارزشمندی را به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ارائه فرمودند که بنده به عنوان یکی از این نامزدها لبیک خود را نسبت به فرمایشات معظم له اعلام می دارم.

او گفته" باید از سیاه نمایی پرهیز کرد و با توجه به اولویت های اقتصادی در جهت رفع مشکلات معیشتی و ایجاد ساختارهای لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است، تلاش کرد" .

- ۱۳: ۵۳: غلامعلی حدادعادل در گفت و گو با تسنیم گفته" امیدوارم صحبت های بقیه کاندیداها به گونه ای نباشد که در زمین دشمن بازی کنیم؛ نباید تبلیغات انتخاباتی هر کاندیدا به نحوی برگزار شود که دیگران طراحی کرده باشند. گفتمان کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی نباید به نحوی باشد که امروز یا فردای پس از انتخابات، دشمن از آن سوءاستفاده کند و من قویا از این حیث نگرانم" .

- ۱۳: ۴۲: توصیه های رهبر انقلاب در سالگرد مراسم ارتحال امام به کاندیداهای ریاست جمهوری:

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان درباره انتخابات خطاب به نامزدهای انتخاباتی، تأکید کردند: نامزدهای محترم از هر چیزی که می خواهند انتقاد کنند، اما متوجه باشند که معنای انتقاد، بی انصافی، منفی بافی و سیاه نمایی نیست بلکه جوهره انتقاد به معنای عزم و نیت و تلاش برای حل مشکلات و پیمودن راهی پر افتخار است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: اگرچه رسانه های بیگانه با غیض و غرض ورزی سعی می کنند این سخنان من را به برخی نامزدها منتسب کنند اما این حرفها متوجه نامزد یا نامزدهای خاصی نیست بلکه متوجه همه نامزدهاست.

ایشان افزودند: لازمه انتقاد، انکار جهات مثبت نیست بنابراین کسانی که می خواهند اعتماد مردم را به خود جلب کنند نباید برنامه ها و کارهای زیر ساختی و برجسته ای را که در این دولت و دولتهای چند دوره گذشته انجام شده و موجبات پیشرفت کشور را فراهم کرده، انکار کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مشکلات اقتصادی از جمله گرانی و تورم افزودند: آرزوی ملت و همه ما این است که منتخب ملت در انتخابات ۲۴ خرداد، حلّال مشکلات اقتصادی باشد اما نامزدها در بیان طرح های خود برای حل مشکلات اقتصادی، کارهای انجام شده را نفی نکنند.

توصیه انتخاباتی دیگر رهبر انقلاب به هشت نامزد، این بود که وعده های نشدنی ندهند.

ایشان خطاب به نامزدها افزودند: به گونه ای حرف بزنید که اگر خرداد سال آینده نوار حرفهای امروز شما را پخش کردند، شرمنده نشوید و با بهانه گیری گردن این و آن نیاندازید.

حضرت آیت الله خامنه ی اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی را بسیار وسیع و فوق العاده دانستند و خاطر نشان کردند: تنها محدودیت رئیس جمهور « قانون» است که البته قانون در واقع محدود کننده نیست بلکه هدایت کننده و نشان دهنده راه صحیح حرکت است.

رهبر انقلاب اسلامی سپس از نامزدها دعوت کردند ضمن ارائه برنامه هایشان، چند قول اساسی به مردم بدهند: قول بدهند که با" عقل و درایت" و" پشتکار و ثبات قدم" عمل خواهند کرد.

قول دهند از همه ظرفیتهای قانون اساسی برای انجام مسئولیت های بزرگ ریاست جمهوری استفاده می کنند و قول بدهند ضمن مدیریت اوضاع کشور، به مسئله اقتصاد که به میدان چالش تحمیلی بیگانگان تبدیل شده، توجه کافی خواهند کرد.

ایشان قول نامزدهای انتخاباتی به ملت برای پرهیز از حاشیه سازی و حاشیه پردازی را ضروری برشمردند و افزودند: لازم است به ملت قول بدهید که اگر انتخاب شدید دست اطرافیان و دوستانتان را باز نخواهید کرد.
رهبر انقلاب قول نامزدها به مردم برای توجه کامل و پاسداری از منافع ملت در مقابل بیگانگان را، از دیگر تعهدات ضروری نامزدها خواندند و افزودند: برخی با تحلیل غلط، می گویند برای کاهش عصبانیت دشمن باید به او امتیاز داد اما این کارِ اشتباه، عملاً به معنای ترجیح منافع بیگانگان بر منافع ملت است.

ایشان خاطر نشان کردند: عصبانیت دشمن ناشی از وجود بالنده جمهوری اسلامی و ناشی از زنده بودن راه و یاد و اهداف امام در اذهان ملت است و تنها راه مقابله با آن تلاش بی وقفه برای حل مشکلات و" ا ستقلال و اقتدار ملی" است.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: ده روز دیگر، روز امتحان بزرگ ملت ایران است که امیدواریم به فضل پروردگار، ملت با ایجاد حماسه ای پر برکت و دارای نتایج درخشان، از این آزمون بزرگ الهی نیز سربلند و سرافراز بیرون آید.

- ۱۲: ۵۶: پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی علی اکبر ولایتی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شد.

- ۱۲: ۵۵: خبرنگار تسنیم از مشهد گزارش داده مناظره انتخابات ریاست جمهوری امروز با حضور مفیدی مسئول ستاد قالیباف در استان، تیمورعلی عسگری مسئول ستاد انتخابات روحانی و احمدی سخنگوی ستاد انتخاباتی ولایتی امشب در حسینیه فرهنگی قرآن و عترت مشهد برگزار می شود.

- ۱۲: ۰۳: پس از آنکه محمدرضا عارف با مترو به بازار تهران رفته بود، محسن رضایی پس از پایان مراسم ارتحال امام، حرم امام خمینی (ره) را با مترو بازگشت.

- ۱۲: ۵۶: پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی علی اکبر ولایتی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شد.

- ۱۲: ۲۵: غلامعلی حداد عادل ساعت ۱۸: ۱۰ در شبکه چهارم و محمدباقر قالیباف نیز ساعت ۱۹: ۱۰ در شبکه سوم به سوالات کارشناسان و جوانان پاسخ می دهند. مستند تلویزیونی علی اکبر ولایتی ساعت ۲۰: ۱۰ و مستند حسن روحانی ساعت ۲۳: ۳۰ از شبکه اول سیما به روی آنتن خواهد رفت. این مستندها ساعت ۲۳: ۳۰ و ۰۰: ۳۰ دقیقه از شبکه جام جم تکرار خواهد شد.

سعید جلیلی در گفت و گوی ضبط شده ساعت ۲۲: ۳۰ شبکه خبر، به تشریح دیدگاه های خود خواهد پرداخت.
در رادیو نیز با توجه به عدم ارائه برنامه از سوی سیدمحمد غرضی مستند وی که قرار بود ساعت ۸: ۳۰ پخش شود، لغو شد. علاوه بر این ساعت ۱۶: ۰۰ محمدرضا عارف در رادیو جوان به تشریح دیدگاه های خود خواهد پرداخت و به سوالات پاسخ خواهد داد. (لینک خبر)

- ۱۱: ۳۹: فیلم تبلیغاتی محسن رضایی و سعید جلیلی شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد. مستند رضایی را را از اینجا و مستند جلیلی را از اینجا ببینید.

- ۱۱: ۰۴: حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی: برنامه یک ماهه، ۳ماهه، یک ساله و ۴ساله برای از پیشِ روی برداشتن مشکلات اقتصادی دارم.

او گفته" متأسفانه ما در شرایط فشار بین المللی شاهدیم اجناس وارداتی که به کشور می آیند، تا سقف ۳۰ درصد گران می شوند و این به دلیل شرایط فشار بین المللی و تحریم است؛ اگر ما این معضل را حل کنیم، ۳۰ درصد کالاهای خارجی ارزان تر می شود. (لینک خبر)

- ۱۰: ۳۷: ستاد انتخاباتی حسن روحانی در اعتراض به عملکرد صدا وسیما در پخش برنامه های اختصاص یافته به کاندیداها اطلاعیه ای صادر کرده است. در این اطلاعیه که دومین انتقاد ستاد روحانی به عملکرد صدا و سیما است، آمده" یکی از آخرین برخوردهای غیر عادلانه کاستن از زمان برنامه انتخاباتی روحانی است که شائبه بی عدالتی و برخورد جناحی را شدت می بخشد" . (لینک خبر)

- ۱۰: ۱۷: سید حسن خمینی در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) : امیدواریم بتوانیم با لطف و قوه الهی به مسئولیت خود در انتخابات عمل کنیم. (لینک خبر)

- ۹: ۳۲:   حجت الاسلام حسن روحانی برای شرکت در مراسم تشییع آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، وارد اصفهان شد. دیدار با امام جمعه اصفهان و سخنرانی در مسجد اعظم این شهر، از دیگر برنامه های حسن روحانی در سفر به اصفهان است. (لینک خبر)