به گزارش پارس ، فارس به نقل از المیادین، محمد نورالدین کارشناس مسائل ترکیه درباره اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف این کشور گفت: این درگیری ها یک نقطه تحول است که نتیجه فشارهای حزب عدالت و توسعه بر جامعه ترکیه است.

نورالدین با اشاره به اینکه حزب عدالت و توسعه به اسم دین در حال انتقام از مخالفان سیاسی خود است، افزود: سیاست خارجی بحث دیگری است که مردم نسبت به خسارت های ناشی از آن اعتراض دارند.

این استاد دانشگاه بیروت در ادامه سخنان اخیر اردوغان درباره اعتراضات اخیر را نشانه خشم وی دانست و ابراز داشت که تنها راهی که اردوغان می تواند به این وضعیت خاتمه دهد، عقب نشینی از طرح ساخت و ساز تجاری در استانبول است.

وی تصریح کرد که اعتراضات اخیر عمیق تر از تظاهرات علیه یک مجتمع تجاری است و اظهار داشت: به عنوان نمونه اردوغان در هفته گذشته یک پل در استانبول افتتاح کرد که نام آن را پل « سلطان سلیم» نهاد. سلطان سلیم نامی است که بیشترین حساسیت را میان علوی های برمی انگیزد.

نورالدین در ادامه با بیان اینکه اردوغان می توانست نام این پل را صلح بگذارد نه سلطان سلیم، افزود: این نام تحریک آمیز هم برای اعراب و هم برای ایرانی ها حساسیت برانگیز است.

وی با اشاره به اینکه اوضاع در ترکیه همانند اوضاع جهان عرب غیرقابل پیش بینی است، تصریح کرد که چیزی را نمی توان گفت مگر اینکه کسی انتظار انقلاب ندارد همانطور که کسی انتظار انقلاب ها عربی را نداشت ولی کل عوامل لازم برای انفجار در ترکیه وجود دارد، همانطور که در جهان عرب وجود داشت.

این کارشناس تاکید کرد اعتراضاتی که از استانبول آغاز شد، اعتراض به سیاست های اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی شکست خورده ترکیه است.

وی تصریح کرد که درخواست از ناتو، پیروی از آمریکا و دامن زدن به جنگ طایفه ای در منطقه بخشی از اسلوب سیاست خارجی رجب طیب اردوغان بود که می تواند عوامل منطقی برای اعتراضات باشد.

محمد نورالدین پیش بینی کرد که اگر این اعتراضات به تغییر دولت ختم نشود، دستکم بر انتخابات آینده و همچنین نوع رفتار دولت در قبال اقدامات داخلی تاثیر خواهد گذاشت.