گروه به اصطلاح دوستان سوریه به نشست خود در اردن پایان داده و بر حل سیاسی بحران سوریه و تشکیل دولتی انتقالی با اختیارات کامل تاکید کرد.

به گزارش پارس ؛ ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، گروه به اصطلاح دوستان سوریه در بیانیه پایانی خود در اردن اعلام کرد: هر دولت انتقالی در سوریه باید تسلط کامل بر ارتش و قوه های اجرایی موجود را که در حال حاضر در دست بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، داشته باشد.

این گروه همچنین متعهد به حمایت از مخالفان تا زمان تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد.

وزیران خارجه شرکت کننده در این نشست یعنی وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، مصر، قطر، عربستان، امارات و اردن اساس راهکار سیاسی را برای حل بحران سوریه مبتنی بر تشکیل دولت انتقالی در چارچوب زمانی مورد توافق اعلام کردند تا وظایف و اختیارات کامل را از جمله اختیارات ریاست جمهوری به اضافه تسلط کامل بر تمامی نیروهای مسلح، سازمان های امنیتی و اطلاعات را داشته باشد.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند: هدف نهایی از روند انتقالی در سوریه باید به تدوین قانون اساسی جدید سوریه منتهی شود که حقوق برابر برای تمام شهروندان را تضمین کند.

در این بیانیه آمده است: در این نشست که نمایندگان ائتلاف ملی گروه های مخالف حضور داشتند وزیران خارجه بر تحکیم همکاری و هماهنگی میان یکدیگر و شرکای بین المللی جهت تضمین موفقیت برگزاری کنفرانس ژنو ۲ با هدف دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردند.

از سوی دیگر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از مخالفان سوریه خواست پای میز مذاکره بنشینند.

کری افزود: اگر نظام اسد آماده مذاکره بر اساس دستیابی به حل مسالمت آمیز جهت پایان دادن به جنگ داخلی در کشورش نباشد آمریکا و دیگر کشورها افزایش حمایت از مخالفان را بررسی خواهند کرد.

کری در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد: دو روند درباره بحران سوریه وجود دارد نخست ادامه اوضاع به همین شکل که موجب نابودی سوریه می شود و دوم تلاش برای دستیابی به راهکاری سیاسی از طریق مشارکت دادن نظام سوریه و مخالفان در مذاکرات فعال.

وزیران خارجه دخالت گروه های خارجی طی درگیری های کنونی سوریه را محکوم کردند و گفتند، عملیات حزب الله لبنان در القصیر و مناطق دیگر در این راستاست و باید حزب الله لبنان و گروه های هم پیمان نظام سوریه به طور کامل از خاک این کشور عقب نشینی کنند.

کری ادعا کرد که آمریکا و هم پیمانان غربی و عربی اش خواهان راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند و آمریکا با وجود تمامی مشکلات مصمم به برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو ۲ درباره سوریه است.

وی هشدار داد که شکست راهکار سیاسی در سوریه منجر به ادامه خشونت ها و نابودی کشور می شود.

وی از بشار اسد خواست صبر جامعه جهانی را آزمایش نکند و تلاش بیشتری را برای توقف خشونت ها انجام دهد.

کری همچنین در این نشست ادعا کرد: بشار اسد نمی تواند هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد و حزب الله لبنان و ایران باید جنگویان خود را از سوریه خارج کنند.

پیش از نشست دوستان سوریه کری در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده، همتای اردنی اش گفت: اگر اسد به توافقنامه های بین المللی که در ژنو به آن دست یافت، عمل نکند آمریکا و جامعه جهانی شیوه های دیگر حمایت از مخالفان را بررسی خواهند کرد.

ناصر جوده نیز توقف فوری خشونت ها و درگیری ها در سوریه را خواستار شد.

وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نشست عنوان داشت: سوریه یکپارچه به نفع منافع ملی اردن است، اردن کشوری است که از بحران سوریه در نتیجه ارتباط اقتصادی و اجتماعی دو کشور تاثیر می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن خواسته های ملت سوریه و ادامه خشونت و خونریزی ها تهدیدی برای منافع و امنیت کل منطقه است.

وزیر امور خارجه اردن تصریح کرد: حجم نابودی های میراث جهانی و فاجعه کشتار ملت سوریه ما را در برابر مسوولیتی تاریخی جهت توقف خشونت ها و حمایت از آوارگان سوریه و تلاش برای آغاز روند انتقالی در این کشور قرار می دهد.

از سوی دیگر، حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در سخنرانی خود در این کنفرانس عنوان داشت: بشار اسد با کمک گروه های خارجی مردم خود را می کشد و بر خلاف قوانین بین المللی از سلاح های ممنوعه استفاده می کند.

وزیر امور خارجه قطر افزود: ما در برابر ملت ریشه دار سوریه مسوولیتی بزرگ داریم و باید برای آزادسازی سوریه تلاش کنیم.

وی گفت: سوریه به خاطر ادامه کار نظام کنونی نابوده شده است و ملت سوریه نمی خواهند این وضعیت ادامه یابد و در این راستا فداکاری های زیادی کردند چه بسا بسیاری از خانواده ها به طور کامل کشته شده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو ۲ مسیر را برای آزادی ملت سوریه از این وضعیت باز کند.

بن جاسم خطاب به مخالفان سوریه گفت: امیدواریم مخالفان نیز وحدت خود را حفظ کنند و در نشست شان در استانبول ائتلاف خود را گسترش داده و محکم تر سازند. ما با شما هستیم و با شما خواهیم ماند.

نشست امان در حالی برگزار شد که رایزنی ها برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به دعوت واشنگتن و مسکو ادامه دارد.