مناظره نمایندگانی از اصولگرایان منتقد، حامیان دولت و اصلاحطلبان
میزگرد دانشجویی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر، عصر روز سهشنبه با مناظره بین محمدمهدی میرزاییپور و مهدی رفیعی از طیف حامیان دولت، حسین نقاشی از طیف اصلاحطلبان و محمدحسین انتظاری از طیف اصولگرایان منتقد با موضوع «نقد و بررسی دولتهای پیشین» برگزار شد.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در ابتدای این مناظره انتظاری از اصولگرایان منتقد با بیان این که « دولت های هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد را در یک راستا می بینم» اظهار کرد: مردم به هاشمی رفسنجانی رای دادند؛ چراکه او را به نگاه و رویکرد انقلاب اسلامی نزدیک می دیدند اما او در دوران ریاست جمهوری اش از این نگاه به ویژه در زمینه اقتصاد فاصله گرفت و بیشتر توصیه های بانک جهانی را در دولتش پیاده کرد.
وی گفت: نتیجه سیاست های دوران هاشمی، دوم خرداد ۷۶ بود که پاسخی به سیاهی زمان هاشمی بود و خاتمی هم ادامه همان بود. اول توسعه سیاسی را مطرح کرد اما تیم اقتصادی اش همان تیم هاشمی بود. این که خاتمی می گفت هر ۹ روز یک بار بحران داشتم نتیجه همان توسعه سیاسی اش بود.
وی اظهار کرد: مردم فکر کردند احمدی نژادی که چفیه می انداخت و کاپشن تن می کرد می خواهد جنجال های دوران اصلاحات را خاتمه دهد و به او رای دادند، اما امروز به کجا رسیده ایم؟ احمدی نژاد پرچم می گرداند. سال ۸۴ احمدی نژاد با شعار اسلام و بازگشت به انقلاب اسلامی روی کار آمد اما مشایی در یکی دو سال اخیر چیز دیگری را مطرح کرد.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: باید در این انتخابات جنجال های سیاسی را بشناسیم و گروه هایی که آزمایش خود را پس داده اند را دوباره انتخاب نکنیم؛ چراکه کشور به ثبات نیاز دارد.
در ادامه مهدی رفیعی از طیف حامیان دولت اظهار کرد: ما به یک دوره هشت ساله احمدی نژاد و یک دوره هشت + هشت هاشمی و خاتمی معتقدیم. دوم خرداد از فشار فرهنگی دولت هاشمی به وجود آمد. در دولت هاشمی همان وزیر کشور که عبدالله نوری بود به دولت خاتمی آمد و یا مهاجرانی دولت هاشمی به دولت خاتمی منتقل شد و تعدادی دیگر به همین شکل. درباره دولت احمدی نژاد هم به این مساله که می گویند از دولت نهم مقام معظم رهبری حمایت کرد اما از دولت دهم نه هم معتقد نیستیم.
وی افزود: دولت هاشمی و خاتمی انفعال سیاسی در زمینه بین المللی را به شدت حاکم کردند. توسعه سیاسی از دولت هاشمی نشأت می گرفت که در دولت خاتمی دنبال شد و انفعال دولت هاشمی در دولت خاتمی تکمیل شد و دیدیم که در پایان هشت سال تلاش توسعه سیاسی خاتمی، ایران محور شرارت اعلام و تاسیسات هسته یی پلمپ شد.
وی اظهار کرد: احمدی نژاد در مسائل سیاسی با عبرت گرفتن از هاشمی و خاتمی فهمید یادگاری نوشتن بر روی دیوار قدرت های بزرگ ثمره ای ندارد و با کشورهای کوچک دنیا و نیز آمریکای لاتین ارتباط برقرار کرد. نشاط سیاسی از همان ابتدای دولت احمدی نژاد محسوس بود و یک سال بعد از آغاز دولتش در سازمان ملل به صراحت گفت که ایران دیگر هسته یی شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدمهدی میرزایی پور دیگر نماینده طیف حامیان دولت اولین و مهم ترین خصوصیت دولت احمدی نژاد را آشتی میان مردم با اسلام و نهضت جهانی اسلام دانست و گفت: برخورد زشتی که هاشمی با منتقدانش در دولتش کرد یا رفتاری که با جنبش دانشجویی داشت و اصلا اعتقادی به این جنبش ها و نیز جنبش کارگری نداشت بر کسی پوشیده نیست. دولت هاشمی حتی روزنامه رسالت را تحمل نمی کرد و آقای توکلی که مسوول این روزنامه بود در انتخابات بعدی ۷ میلیون رای آورد. هاشمی دافعه شدید داشت و زرنگ تر از آن است که خود را از دایره سیاسی کشور حذف کند و سعی کرد در این سال ها حضور و نفوذش را داشته باشد اما هشت سال احمدی نژاد، از دست او خارج شد.
وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ و حوادث پیرامون آن گفت: معتقدم جنبش سبز از یک نظر قابل تمجید است. این جنبش روح داشت. کسانی که به خیابان ریختند آرمان داشتند. البته می خواستند با این آرمان به دیکتاتوری برسند و دیدند که مردم ایران با هر نوع دیکتاتوری مخالف است. ویژگی احمدی نژاد در این رابطه این است که او زیر بار هیچ دیکتاتوری نرفت و به مردم اعتقاد واقعی داشت.
این فعال دانشجویی با اشاره به حضور احمدی نژاد در دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: روزی که احمدی نژاد به دانشگاه آمد به او فحش می دادند اما او ناراحت نشد و کسی هم دستگیر نشد.
در این لحظه تعدادی از دانشجویان با فریاد خطاب به میرزایی پور موضوع ممنوع التصویر شدن و دستگیری تعدادی از دانشجویان در آن مقطع را مطرح کردند.
میرزایی پور در ادامه با اشاره به ویژگی های هاشمی رفسنجانی گفت: او سعی دارد آرمان و آرمان خواهی را در دل مردم بکشد. ما معتقدیم انقلاب اسلامی زمینه ظهور امام زمان (عج) را به زودی فراهم می کند. این در حالی است که هیچ یک از سیاسیون کشور ما اعتقادی به بن بست رسیدن مستکبران جهان ندارند و یا به پیروزی اسلام در جنگ های ۲۲ روزه، ۳۳ روزه و ۱۱ روزه اعتقاد ندارند.
وی تاکید کرد: به کسی رای ندهیم که می خواهد آرمان را در دل ما بکشد و ما را به یکی از زنجیره های زنجیر بزرگ استعمار و استکبار جهانی تبدیل کند و هاشمی به عقیده ما نماینده چنین تفکری است.
در ادامه حسین نقاشی از فعالان دانشجویی طیف اصلاح طلب در نقد و بررسی دولت های پیشین با اشاره به فعالیت های دانشجویی در دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر گفت: متاسفانه به واسطه سیاست های افراطی بخش هایی از این دولت، گرد مرگ بر این فعالیت ها پاشیده شده است و می بینید که در چنین دانشگاه هایی تشکل انجمن اسلامی چندان بروز و ظهور ندارد.
وی با اشاره به اظهارات دانشجویان حاضر در این مناظره گفت: امیدوار بودم در بین برخی دوستان در پایان این دوران تعقل حاکم شده باشد اما انگار قرار نیست این دور بسته به انتها برسد.
وی با تقسیم بندی تاریخ کشور به سه توقفگاه نهضت مشروطه، نهضت ملی کردن نفت و انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این سه توقفگاه سه جریان متجدد که گرایش های لائیک داشت، جریان مذهبی سنت گرا و جریان میانه رو که تصور می کرد می توان میان تجدد و اسلام پیوند زد وجود دارد.
این فعال دانشجویی با طرح این سوال که « آرمان های انقلاب اسلامی در سال ۵۷ چه بود؟ » تصریح کرد: گفتمان نوفل لوشاتو امام خمینی (ره) در پاریس در مقابل افکار عمومی دنیا و رسانه های جهان مطرح شد. معتقدم انقلاب ایران در پاریس به دنیا شناخته شد و پیامش این بود که جمهوری اسلامی مثل تمام جمهوری هایی که در دنیا وجود دارد به علاوه اسلام. پیام انقلاب اسلامی دموکراسی، آزادی مطبوعات و بیان، عدالت اجتماعی و اسلام ناب محمدی بود و این نظام برآمده از انقلاب به دنیا شناخته شد.
وی پرسید: آقایان (اصولگرایان و حامیان دولت) نسبت شما با مفاهیم دموکراتیک و عدالت خواهانه انقلاب اسلامی سال ۵۷ چیست؟
انتظاری از اصولگرایان منتقد با بیان این اعتقاد که « احمدی نژاد مدل به روز شده هاشمی رفسنجانی است» گفت: هدفمندی یارانه ها با سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی چه فرقی دارد؟ آزادسازی قیمت ها که آرزوی هاشمی بود و در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد را چگونه می بینید؟ آیا طرح های اقتصادی که امروز در کشور پیاده می شود و با توصیه بانک جهانی است با آرمان های امام (ره) همخوانی دارد؟ با نظام سرمایه داری و لیبرالیستی کشور را اداره می کنیم آن وقت اسمش را می گذاریم آرمان های امام! فضای بسته ای که از سال ۸۴ تا ۹۲ در دانشگاه های کشور به وجود آمده و در کشور نیز گسترده شده شبیه آن چیزی نیست که در دولت هاشمی اتفاق افتاد؟
وی تاکید کرد: سینمای مهاجرانی چه فرقی با صفارهرندی داشت؟ فیلم « مکث» از جمله فیلم هایی است که در دولت خاتمی به آن اجازه اکران ندادند اما در دولت احمدی نژاد مجوز گرفت. این ها چه نسبتی با آرمان امام (ره) دارد؟ احمدی نژادی سال ۸۴ می گفت مشکل ما موی جوانان نیست ولی در دولتش گشت ارشاد راه می افتد و حالا هم با آن مخالفت می کند، این دولت چه اقدامی برای بالا بردن سطح دینداری مردم انجام شد؟
این فعال دانشجویی در رابطه با موضع هاشمی و احمدی نژاد بر سر رابطه با آمریکا گفت: این دو هیچ مشکلی با رابطه با آمریکا ندارند و الان هم که واضح است دنبال برقراری رابطه با آمریکا هستند. معتقدم رفتار این دو نوعی کاسب کاری است.
انتظاری هم با نقد سیاست خارجی دولت فعلی آن را ماجراجویانه دانست و گفت: این سیاست برای کسانی است که در داخل از این نوع مواضع خوش شان می آید اما پشت میز مذاکره بحث مذاکره با آمریکا جدی است. او حتی در آخرین نطقش در سازمان ملل سه بار شعار « زنده باد بهار» را مطرح کرد و تبلیغات انتخاباتی اش را از آن جا کلید زد.
وی با طرح این سوال که « شما می گویید احمدی نژاد زیر چتر باند ثروت و قدرت نرفت؟ » مدعی شد: پس محصولی و رحیمی چه کاره اند؟ چرا وقتی بحث فساد اقتصادی مطرح می شود آقای احمدی نژاد کابینه اش را در چارچوب خط قرمزها می برد. آیا مکتب ایرانی آرمان امام خمینی (ره) بود؟ یا در بحث ولایت فقیه باید پرسید چه کسی بیشترین صدمه را به جایگاه ولایت فقیه زد؟
ارسال نظر