به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، « ابراهیم الامین» تحلیلگر مسایل بین المللی در مقاله ای با اشاره به نفوذ یک پهپاد جدید به آسمان سرزمین های اشغالی و رد مسئولیت ارسال این پهپاد از سوی حزب الله لبنان نوشت که تکذیب این موضوع از سوی حزب الله اوضاع را پیچیده تر کرد، این در حالی بود که دشمن اسرائیلی اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین که در حال نزدیک شدن به حیفا بوده را ساقط کرده است.

از سوی دیگر تل آویو اصرار دارد تا ایران و حزب الله را به دست داشتن در این عملیات متهم کند و واکنش های این رژیم نیز حکایت از خطرناک بودن این اقدام و ضرورت واکنش نشان دادن به این عملیات در زمان و مکان مناسب است.

این در حالی است که صهیونیست ها اعلام کرده اند که این عملیات در مکانی انجام شده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرف مقابل آن، در حال عبور با یک بالگرد نظامی بوده و در حین این عملیات مجبور به فرود اضطراری شده است.

این مقاله با اشاره به اینکه این حادثه با تحولات امنیتی منطقه بی ارتباط نیست، نوشت که بویژه اینکه اسرائیلی ها در هفته گذشته تهدیدات را با ارزیابی اوضاع سوریه و خطرات ناشی از آن در جبهه شمالی خود مطرح کرده بودند.

پهپاد ناشناس و تکرار بازدارندگی در برابر صهیونیست ها

الامین در ادامه می نویسد که در مورد این عملیات می توان نتیجه گیری کرد که کسانی که در پشت این اقدام قرار داشتند، به عمد قدرت خود را در برابر اسرائیلی ها نشان داده و آنها را نسبت به خطرات آغاز حمله نظامی تجاوزطلبانه از شمال سرزمین های اشغالی نسبت به جنوب لبنان و یا حتی تهران آگاه کردند. این عملیات همچنین صهیونیست ها را تحریک کرد، اما این رژیم هیچ واکنش واضحی از خود نشان نداد و ترجیح داد سکوت اختیار کرده و قبل از حرکت جدید در صفحه شطرنج تحولات پیچیده منطقه دقت نظر بیشتری داشته باشد.

حال اگر فرض کنیم که فرستنده این پهپاد به دنبال بازدارندگی در برابر اسرائیل بوده است، باید دید چرا این اقدام در شرایط کنونی صورت گرفته است؟

شاخص های پیچیده منطقه و احتمال جنگ قریب الوقوع

پاسخ، ما را به یک نتیجه گیری ساده رهنمون می شود و آن این است که دشمن شمالی شاخص هایی را مشاهده کرد که نشان از احتمال اقدام اسرائیل در حمله نظامی به سوریه دارد و در این راستا موضوع سلاح های شیمایی را بهانه خود قرار داده است و یا بهانه انبارهای موشکی حزب الله را دستاویز خود ساخته است.

این شاخص ها به مسایل متعددی مرتبط هستند که عبارتند از:

-اسرائیل نیز مانند غرب و پایتخت های وارد شده در جنگ علیه سوریه متوجه شده که صحبت کردن در مورد براندازی دولت بشار اسد در سوریه سخت شده و تحولات هفته های اخیر نیز نتایج معکوسی در این رابطه را نشان می دهد، چرا که دولت سوریه نقاط حساس مرتبط با دمشق و مسیر ساحلی آن و همچنین مرزهای لبنان را در دست گرفت و مجموعه های مسلح نیز قدرت مادی و روحی خود را در این درگیریها از دست داده اند و همواره از حمایت های مستقیم خارجی فراتر رفته و خواهان مداخله نظامی خارجی ها علیه سوریه شده اند.

-ترکیه قبل از ورود مستقیم به جنگ [با سوریه] به آخر خط رسیده و اردن نیز نسبت به ورود به جنگ نگران است، جبهه لبنان نیز نمی تواند مخالفان اسد را به صورت فعال و ثمربخش یاری کند.

-پناه بردن به داغ کردن تحولات امنیتی لبنان بویژه در مرزهای این کشور با سوریه با هدف ایجاد محورهای فشار که حتی با دستاویز قرار دادن زمینه های طایفه ای و مذهبی دنبال می شود، نشان می دهد که این معرکه بیش از یک رو دارد و مشخص نیست چگونه بتوان آن را حل و فصل کرد.

-تمام طرف های درگیری جنگ علیه سوریه ناتوانی خود را فهمیده اند و این باعث شده تا پایگاه های تاریخی درگیری ها در منطقه فعال شده و به همین علت از اسرائیل خواسته می شود تا در صورت شکست راهکارهای سابق عملیات آخر را آغاز کند.

-ارزیابی های غیر دقیق دشمن اسرائیلی نشان می دهد که اوضاع سوریه سخت شده و سران این کشور نمی تواند نسبت به تجاوزات علیه آن واکنش نشان دهند، از سوی دیگر ایران نیز آمادگی ورود در جنگ را ندارد، تل آویو همچنین مدعی است که حزب الله نیز در اوضاع دقیقی قرار دارد که اجازه نمی دهد به کاری در این راستا اقدام کند.

این ها همگی شاخص های اهمیت شرایط کنونی منطقه بود و همین شاخص ها باعث شد تا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نسبت به واکنش فوری حزب الله در صورت هر حمله به اسرائیل هشدار دهد و سوریه و ایران و حتی حزب الله نیز اعلام کنند که در صورت تکرار تجاوز صهیونیست ها به سوریه حتما نسبت به این اقدام واکنش نشان خواهند داد، مقامات ایرانی نیز نسبت به هر حمله به سوریه هشدار داده و اعلام کردند که سوری ها را در این تجاوز احتمالی تنها نخواهند گذاشت.

پهپاد متجاوز، از واقعیت تا شایعه سازی برای آغاز جنگ

از سوی دیگر احتمال می رود که هدف اتهام زنی اسرائیلی ها به حزب الله لبنان در اعزام این پهپاد به سرزمین های اشغالی قرار دادن مسئولیت واکنش های احتمالی اسرائیل بر دوش حزب الله باشد. بویژه اینکه اگر حزب الله در ورای این عملیات باشد، این می توان پیام دقیق به دشمن باشد و به آن بفهماند مشغول شدن حزب الله در سوریه قطعا بر آمادگی این کشور در محور مقاومت در لبنان تاثیر نخواهد داشت و هر قدر که اوضاع شرایط سخت باشد، این حزب می داند که مأموریت اساسی اش در راستای درگیری با اسرائیل است.

در صورت فرض حضور حزب الله لبنان در پشت پرده این اقدام – بر اساس سناریویی که اسرائیلی ها مدعی آن هستند- باید گفت که این حزب با حرفه ای گری زیادی برخورد کرده است، حزب الله می داند که این پیام همراه با تحریک است و تنها بازدارندگی در آن مد نظر نیست، در نتیجه در برابر هر واکنشی از سوی دشمن آمده است، این جدای از نقش و چالش های داخلی است که این حزب در لبنان یا در پرونده مربوط به سوریه دارد.

در همین راستا « بنی گانتس» رئیس ستاد فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی کنفرانس سالیانه آکادمی مطالعات امنیت داخلی در دانشگاه تل آویو با اشاره به حمایت ایران و حزب الله لبنان از بشار اسد احتمال درگیری ها در فضای کنونی منطقه را دور ندانست و گفت که اسرائیل باید برای این درگیری ها آماده باشد.

این مقاله در پایان احتمال دست داشتن ایران در ارسال این پهپاد را بررسی کرده و می نویسد در این حالت می توان گفت که تهران برای اولین بار پیام هشداری عملی به اسرائیل نسبت به هر ماجرایی جویی در سوریه داده، بویژه اینکه نگرانی های دشمن در مورد ایران روز به روز بیشتر می شود. این همان چیزی است که « عاموس یادلین» رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس سابق شعبه اطلاعات این رژیم مدعی شده و می گوید که ایرانی ها تا تابستان خط قرمزی که نتانیاهو برای آنها در سازمان ملل طراحی کرده را پشت سر می گذارند.

آمادگی برای جنگ سرنوشت ساز

تمام قسمت های مرتبط با جبهه شمالی رژیم صهیونیستی بویژه تل آویو، بیروت و پایتخت های دیگر مانند سال ۲۰۰۶ میزان هشدارها از احتمال بروز جنگ فراگیر در این منطقه را افزایش داده اند، البته با این تفاوت که این جنگ شدیدتر و راهبردی تر خواهد بود، چه بسا پرونده سوریه نیز در افزایش سطح هشدارها تاثیر داشته، بویژه اینکه اسرائیلی ها با اعتماد به نفش مفرطی که از خود نشان داده، به مراکز نظامی سوریه حمله کرده و احتمالا در آینده نیز عملیات های دیگری را انجام می دهند. این رژیم علاوه بر اینها اقدامات امنیتی و نظامی ویژه ای را به بهانه مقابله با هرج و مرج موجود در طرف مقابل در بلندی های جولان ترتیب داده است. این رژیم بازدیدهای روزانه از نقاط مرزی با لبنان و نقاط اختلافی را نیز افزایش داده و سعی دارد اطلاعات دقیق تری از درگیری آینده به دست آورد.

از سوی دیگر حزب الله نیز در مقابل آمادگی های بی سابقه ای را در سطح یگان های مبارزاتی خود در زمین، دریا و هوا آغاز کرده است.