به گزارش پارس به نقل ازمشرق:منصور حقیقت پور با اشاره به اینکه وزیر خارجه عربستان از ایران برای شرکت در سازمان کنفرانس اسلامی دعوت کرده است گفت: این نشست با موضوع بررسی مسئله سفارت عربستان در ایران برگزار می شود و جالب اینجا است که چرا ریاض برای مسائل مهمتری که درگیر آن است نشستی برگزار نمی کند اما اصرار دارد در موضوع سفارتش در ایران جلسه ای برپا و همه کشورهای اسلامی در آن حاضر شوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی با انتقاد از رویه یک جانبه عربستان برای رسیدگی به موضوعات ادامه داد: آل سعود در جنگ یمن، سوریه، کشتار در نیجریه و کشتار در منا مسئول است و باید درباره این مسائل پاسخگو باشد اما در نهایت به موضوع سفارتش می پردازد.

وی اظهار داشت: ریاض مسئله حمله به سفارتش در ایران که از سوی شیعه های انگلیسی مرتبط با عربستان صورت گرفته است را در دستور کار قرار می دهد اما نسبت به مسائل دیگر بی توجهی می کند.

حقیقت پور ضمن اینکه از مسئولان و مقامات وزارت امور خارجه کشور خواست در این نشست حاضر نشود، اظهار داشت: نه تنها ایران نباید در این نشست حاضر شود بلکه با رایزنی های لازم از کشورهای اسلامی دیگر بخواهد در این جلسه شرکت نکنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی می گویند ایران اگر در این نشست حاضر شود می توانند در خصوص مسائل رخ داده در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان توضیح دهد اما پیشنهاد می کنم وزارت امور خارجه این دعوت را قبول نکند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر خارجه عربستان با اعلام دعوت سازمان کنفرانس اسلامی از ایران برای شرکت در نشستی که به درخواست ریاض برگزار می‌شود، بر سیطره رژیم سعودی بر این سازمان و تصمیم‌گیری در آن مهر تأیید زد.

عادل الجبیر با بیان اینکه پادشاه سعودی درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را برای بررسی حملات به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد را داده است، ادامه داد: هدف از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، مشخص کردن موضع کشورهای اسلامی است، زیرا چنین اقداماتی بر خلاف قوانین بین المللی و توافق‌نامه‌های وین و منشور سازمان همکاری اسلامی است.