پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به بهانه فوت خانم «هما ناطق»، آقای «حسین آبادیان» تمجیدی از وی بعمل آورده ودر مورد او عباراتی را بکار برده است که مروری بر آنها میاندازیم 

" ایدئولوژیک بود ....خلاف جهت آب شنا میکرد وتابع الگوهای زمانه نبود ....او تاریخ نگاری متمایز از دیگران بود ....او روایتگر افقهای نوین تاریخی بر اساس نگاهی تغییردهنده به شمار میامد والبته این کار شجاعت خاص خود وآزادگی همراه با آن راطلب میکند ."

قصد نقد وتحلیل آثار هما ناطق در این مقال نیست که اگر بخواهیم اورا معرفی کنیم آثار ضد دینی وضد ایرانی او چون "لوطیان واسلام " کافیست. اما خوبست از دریچه دید وقلم یکی از رفقا ورقبای قدیمی او یعنی "تورج امینی" مورخ معاصر بهایی که همچون اسلاف قدیمی بابی وبهایی خود که در عکا وقبرس و.. به خون هم تشنه بودند ویکدیگر را آماج حملات قلم وخنجر وزهر خود قرارمیدادند این بار بین اروپا وآمریکا نگاهی گذرا در کتاب او بیاندازیم ( امینی –تورج :رستاخیز پنهان جلد اول میرزا آقاخان کرمانی ومیرزا ملکم خان نشر باران 1391 سوئد)تا بهتر متوجه شویم خانم هما ناطق آیا مورخ بود؟! حتی یک مورخ دست چندم ؟ یا عزیز پرورده یک خانواده بابی ازلی که در میان پر قو بزرگ شده وبا بورسیه دولتی عمری در فرانسه بسر برد وبا حمایت حسین نصر ودفتر علیاحضرت شهبانو !!! به استادی دانشگاه تهران رسید ودر اوج کامیابیهای مادی ژست چپی وچریک فدایی هم بخود گرفت وبا این اداهای روشنفکری که البته ساواک هم با بزرگواری آن را تحمل میکرد تا انقلاب وبخصوص سالهای در شرف پیروزی آن هرچه فریاد داشت سر اسلام وروحانیت کشید! وبعد از انقلاب فرهنگی دوباره عازم پاریس شد تا جبهه ضد انقلاب سیاسی مستقر در پاریس از مورخ متعهد محروم نباشد! مقالات بی پروای آو در توهین به روحانیت شیعه به حدی زشت وحرمت شکن وموذیانه است که معرف ماهیت واقعی اوست او در واگویی وتحلیل موضوعات وشخصیت ها در دوره قاجار به همان سبک خفیه نویسی تاریخ نگاران بابی ازلی در مورد روزنامه قانون ملکم خان و آقاخان کرمانی و... عمل نمود که حتی فریاد تورج امینی بهایی را هم در آورد این خط مرموز استعماری والبته اطلاعاتی در کتب بعضی مورخین هوشمند اخیر ( تاریخ مکتوم اثر آقای سید مقداد رضوی ) نیز مورد مداقه قرار گرفته است .

حال چه اتفاقی افتاده است که آقای آبادیان در این مقطع زمانی تعزیز وتکریم سرکار علیه را وظیفه خود دانسته اند ؟ آیا حمله به تفکر شیعی انقلاب اسلامی وحمایت از بابیان ازلی مکتوم نویس مد روز شده است؟

البته اگر مواضع اخیر آقای آبادیان در به سخره گرفتن خاطرات فردوست وبی پایه معرفی کردن آن را که در جهت حذف فایل پر بار وگویایی از تاریخ منحوس پهلوی هجمه ای قابل تامل است را در کنار اقدام اخیر ایشان در تکریم هما ناطق توامان بررسی کنیم آنگاه دیگر جای تساهل وتسامح نیست .

یادمان نرفته در اوایل دهه 70 باهمه حمایتی که از ایشان بعمل آمده بود تا سری بین سرهای مورخین پیداکند وبه همه اسناد آشکار وپنهانی که در اختیار کس دیگری تا آن زمان قرارنگرفته بود دسترسی پیداکرد حتی مورخ کم نظیر معاصر آقای عبدالله شهبازی با بزرگواری بی مانندی در مقدمه کتاب از هیچ حمایتی مضایقه نکرد باز تولید تاریخی آقای آبادیان نتوانست معمای دکتر مظفر بقایی رارمز گشایی کند وکماکان خط پرخطر فکری اطلاعاتی آمریکایی در نفوذ و استحاله از درون نه تنها در 1332 وانقلاب اسلامی 1357 حتی در توطئه های شوم مشابه تا امروز به مدد تحلیل های دم دستی از این نوع که آقای آبادیان ارائه کرد سر به مهر باقی مانده و حاصل تلاش ایشان مهر یاسی بر تلاشهای مشابه بعدی قبل ازتدوین خواهد زد .

با تدقیق بر این مسیر وروند جا دارد با نگرانی نسبت به این تلاشها توجه شود تا خط اصلی کشف شود وهدف از بیان این دل نگرانی از وقوع توطئه های مفصل تر ومکمل است والا که ناطق وآبادیان خیلی مهم نیستند . نیروهای انقلاب باید همه جبهات را به خوبی رصد نموده وزیر نظر داشته باشند والا با پرگویی وبیهوده گوییهای هدفمند برایمان تاریخ مینویسند .