پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شبکه تلویزیونی دولتی انگلیس باز هم چهره ضد‌ایرانی خود را در قالب برنامه فارسی زبان خود به نمایش گذاشت، این بار هدف بی‌بی‌سی توجیه اهمال عربستان در فاجعه منا و البته مقصر دانستن حجاج ایرانی در به وجود آمدن آن حادثه است!

اگر تلاش رسانه‌های متصل به خانواده سلطنتی سعودی را در دفاع از دولت عربستان نوعی انجام وظیفه بدانیم باید گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی و تحلیل‌‌های این شبکه انگلیسی را در پوشش فاجعه انسانی که سعودی‌ها در منا به وجود آوردند نوعی خوش رقصی انگلیسی در برابر دلار‌های نفتی عربستان دانست. این شبکه تلاش دارد برخلاف آنچه اکثر شبکه‌های مهم دنیا در حال مخابره آن هستند و بی‌کفایتی عربستان را مسئول اصلی واقعه منا می‌دانند، ایران را مقصر به وجود آمدن این فاجعه عنوان کند!

   قضا و قدر الهی!

دولت عربستان هر ساله در قبال برگزاری مراسم حج درآمد هنگفتی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دست می‌آورد و البته جایگاه سیاسی و معنوی‌ای را که عنوان خادمین حرمین شریفین برای سردمداران رژیم سعودی به همراه می‌رود، نیز نمی‌توان در این بین نادیده گرفت. در قبال همه منافعی که حج برای عربستان دارد، دولت این کشور در چند سال اخیر با توسعه فعالیت‌های ساختمانی و ایجاد مراکز خرید متعدد در حاشیه اماکن متبرکه، فضای لازم برای اعمال واجب حج را محدود نماید. اقدامی که با بی‌تدبیری این دولت در مدیریت خیل انسانی حاضر در حج باعث بروز حوادث متعددی شد که در نهایت به فاجعه انسانی روز عید قربان انجامید؛ حادثه‌ای که مفتی اعظم سعودی آن را قضا و قدر الهی و غیر قابل اجتناب عنوان می‌کند و در مقابل اعتراض ایران به بی‌کفایتی عربستان در مدیریت مراسم حج که بزرگ‌ترین مناسک دینی در سراسر جهان است، شبکه انگلیسی بی‌بی سی، بر خلاف همه شواهد و قرائن موجود، این حادثه را صرفاً ناشی از عدم رعایت معیار‌های ایمنی از سوی حجاج و البته حجاج ایرانی می‌داند! گزارش‌هایی که این شبکه از حادثه مکه منتشر کرده است با گزارش‌هایی که دیگر شبکه‌های مهم تلویزیونی منتشر کرده‌اند یک تفاوت اساسی دارد و آن استفاده از به اصطلاح کارشناسانی است که با تطهیر عربستان تلاش دارند تحلیل‌هایی شاذ از ماجرا ارائه دهند. 

حتی اگر بر فرض احمقانه و البته بر فرض بی‌بی سی! که احتمال وقوع آن در حد صفر است، عواملی به غیر از سعودی‌ها در به وجود آمدن این فاجعه دخیل بوده‌اند، آیا چیزی از مسئولیت مدیریت حج که اکنون در دست دولت سعودی است کم می‌شود؟ آیا اگر فرض همان طور که بی‌بی سی با فروش خود به دلارهای سعودی مدعی است گروهی می‌خواستند در مراسم اخلال به وجود بیاورند، آیا مأموران دولت سعودی هیچ مدیریتی برای پیشگیری از حوادث اینچنین ندارند؟

بی بی‌سی فارسی در همان روز وقوع حادثه خط تبلیغاتی خود را برای نشانه گرفتن ایران به عنوان مقصر آغاز کرد. این شبکه که پیش از این در مواردی مانند «اسیدپاشی» اصفهان خط تبلیغاتی وسیعی را به راه انداخته و تلاش کرده بود مردم را نسبت به آسیب دیدن چند هموطن به واکنش وادارد و در آن بین دولت ایران را به ناتوانی در ایجاد امنیت متهم کند، اما اکنون و در موضوع فاجعه منا که مردم و حاکمیت در یک راستا هستند و شهادت حجاج ایرانی را یک فاجعه ملی و عزای عمومی می‌دانند، این شبکه در نقطه مقابل مردم قرار گرفته و می‌کوشد حسی را که مردم ایران نسبت به همنوعان خود دارند با تحلیل‌های جهت‌دار، منحرف کند. ترسی که بی‌بی‌سی از همراهی مردم و حاکمیت دارد را می‌توان در مواضع این شبکه مشاهده کرد. علاوه بر آن ایران هم اکنون پرچمدار اعتراض به سیستم غلط مدیریت حج توسط سعودی‌ها است، بی‌بی‌سی دوست ندارد موضعی که ایران اتخاذ کرده است به موفقیت دست پیدا کند و متحد سنتی انگلیس در منطقه تنها بماند، از این رو می‌کوشد افکار عمومی در ایران را نسبت به مواضع رسمی دولت در خصوص فاجعه مکه دچار شک کند. 

   شرافت‌های مانده در این سوی آب 

اکثر خبرنگاران و مجریان شبکه بی‌بی سی فارسی پیش از آنکه در این شبکه انگلیسی مشغول شوند مدتی را در داخل کشور فعالیت حرفه‌ای داشته‌اند، برخی هم مثل مسعود بهنود سالیان متمادی در ایران فعالیت داشته و خود را صاحب نظر و قلم می‌دانند. همکاران فارسی زبان بی‌بی سی که سعی می‌کنند خود را هنوز ایرانی بدانند و حتی برای نشان دادن حمایت از دولت البسه‌شان را با رنگ انتخاباتی دولت «ست» می‌کنند، گویا همان طور که در هنگام خروج از ایران وسایل غیر ضروری شان را رها کرده‌اند، شرافت قلم خود را نیز جا گذاشته اندکه در عزای عمومی مردم ایران و ماتم از دست دادن شمار زیادی از هموطنانشان حتی از یک ابراز همدردی ساده نیز دریغ می‌کنند. در مقابل نیز با خوش رقصی برای سعودی‌هایی که پیش از این در مواردی چون «قوانین شریعت»، «حقوق زنان» و «پایین بودن آزادی‌های مدنی در عربستان» این دولت را مورد نقد‌های استهزا گونه قرار می‌دادند، این بار مانند مدافعان یک تیم فوتبال که کاپیتانی آن را صادق صبا بر عهده دارد سعی می‌کنند از آبروی رفته سعودی محافظت کنند و حتی به کسانی که عربستان را در مدیریت حج بی‌لیاقت می‌دانند حمله کنند. سیاستی که بی‌بی سی فارسی در قبال مردم کشورمان پیش گرفته است، بی‌سابقه نبوده و در آینده نیز تکرار خواهد شد. فرقی نمی‌کند کسی که شرف قلم خود را فروخته است در العربیه قلم بزند یا در بی‌بی سی! چشم‌هایی که روی فجایع دولت سعودی در یمن، حمایت از داعش در کشتار مسلمانان کشور‌های سوریه و عراق و بی‌کفایتی در مدیریت حج، بسته شده است، قطعاً رو به دلار‌های نفتی سعودی باز خواهد شد.