پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بررسی تحرکات جریان اصلاحات در انتخابات مجلس خبرگان نشان می دهد که این طیف سیاسی همه عقبه حوزوی خود را در قالب مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با محوریت مرجع خودخوانده این طیف بسیج کرده است.

براساس پیگیری های پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، مرجع خودخوانده جریان اصلاحات بر فعالیت های خود در تهران افزوده است و دروس اخلاق متعددی از سوی دو تن از بزرگان این جریان سیاسی در دفتر وی برگزار می شود و همچنین آقای الف یکی از اعضای برجسته حلقه منتظری که اجازه تصرف در وجوهات ایشان را دارد در این مرکز مستقر شده است.

بر اساس جمع بندی های شورای عالی اصلاحات، شیخ یوسف صانعی از نظر جایگاه علمی در حوزه علمیه مورد توجه نیست لیکن می توان از وی به عنوان یک نماد تبلیغاتی استفاده کرد و برخی حرفهای انتخاباتی اصلاح طلبان در حوزه خبرگان از زبان وی بیان شود. در نهایت هاشمی رفسنجانی و سه عضو فعلی خبرگان فهرست را نهایی خواهند کرد و صانعی هیچ اعتباری در تنظیم فهرست نخواهد داشت.

به نظر می رسد که طیف حوزوی اصلاحات برای فعالیت همه جانبه خود در انتخابات مجلس خبرگان تمام توان خود را بسیج کرده اند و در همین راستا هاشمی رفسنجانی گفته است: «هر شخصیت صاحب فکر و اندیشه‌ای که دارای قابلیت و توانایی حضور در این مجالس را براساس معیارهای اسلامی دارد و در چارچوب خانواده نظام است، باید براساس وظیفه قانونی و شرعی به عنوان نامزد شرکت کند» و همچنین هادی خامنه ای اظهار داشت:« همگان به خوبی می دانند که مجتهدین شناخته شده ای در جریان اصلاحات وجود دارند که می توانند در انتخابات و گزینش های مدنظر آقایان شرکت کنند. طبعا اگر مجتهد باشند و صلاحیت های عمومی را داشته باشند منعی برای حضور آنها نیست. اینکه یک مجلس تشکیل شود با نام خبرگان، باید متکی به آرای عمومی باشد. یک عده به طور مصنوعی مسائلی را طرح کرده اند که در آن مجلس انحصار ایجاد کنند و این انحصار را ما می توانیم با روشن کردن ذهن افراد تاثیرگذار از میان برداریم. به هر حال باید در این زمینه کار فکری و فرهنگی انجام دهیم. به هر حال نسبت به حضور اصلاح طلبان در مجلس خبرگان حساسیت به وجود آورده اند. شورای هماهنگی هم ترجیح می دهد نسبت به انتخابات مجلس ورود کند و لیست مشترک ارائه دهد. مسئله خبرگان و ارائه لیست برای انتخابات آن در چارچوب برنامه های شورای هماهنگی فعلا به دلیل همان حساسیت ها در آینده روشن می‌شود.»

پیش از این هشدارهای آیت الله جنتی نسبت به ورود افراد ناشایسته به این مجلس شنیده شده بود که ایشان گفته بودند: «باید با حساسیت از مسائل مربوط به انتخابات و کیفیت فعالیت افراد در آن مطلع باشید. الآن افرادی در این انتخابات فعال شده اند که مسئولیت‌های بالایی هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است. البته تا الآن خدا لطف کرده و مانع تحقق اهداف آنان شده است.»

گفتنی است جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالات مردمی در مورد مرجعیت خودخوانده این فرد بیان داشت « با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد»