به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمابه گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، پنج حزب اصلی منطقه کردستان عراق در چهار هفته اخیر هفت بار نشست مشترک برگزار کرده اند، اما به جای کاهش اختلاف ها، از مواضع اتحادیه میهنی کردستان مبنی بر ارجحیت انتخابات مستقیم بیشتر فاصله گرفته اند. عباس صالح، عضو اتحادیه میهنی کردستان می گوید:«دوره بارزانی به پایان رسیده است و احزاب نتوانستند بر سر تمدید دوران ریاست جمهوری او یا رای گیری در پارلمان برای تعیین رئیس جمهور جدید به تفاهم برسند، بنابراین برگزاری انتخابات بهترین راه حل در منطقه است. ما د راتحادیه میهنی کردستان عراق آماده برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم.»

امید به برگزاری انتخابات زودهنگام با انتشار بیانیه کمیسیون عالی مستقل انتخابات کردستان از بین رفت. این کمیسیون اعلام کرد برای برگزاری انتخابات دست کم شش ماه زمان نیاز دارد. تحلیل گران بر این باورند تنها گزینه باقی مانده برای حل این مساله گفتگوی احزاب با یکدیگر است. اختلاف میان حزب دموکرات کردستان عراق با چهار حزب دیگر بر سر صندلی ریاست جمهوری فراتر از دو ماه فرصت تعیین شده در قانون ادامه خواهد داشت. شورای مشورتی کردستان ریاست جمهوری بارزانی را دو سال دیگر تمدید کرد، اما سایر احزاب سیاسی این تصمیم را رد می کنند و مذاکرات ممکن است از نه یا ده نشست بیشتر شود.

پنجشنبه هفته جاری نمایندگان پنج حزب سیاسی کردستان برای هشتمین بار در یک ماه گرد هم می آیند تا درباره تعیین رئیس جمهور گفتگو کنند، اما چشم انداز دستیابی به توافق کماکان تیره و تار است.