به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمااین شبکه تلویزیونی فرانسوی افزود، ده ها هزار اروپایی در شهرهای مختلف این قاره تظاهرات کردند. در لندن و کپنهاگ تظاهر کنندگان خواهان سخاوت و بخشندگی بیشتر در قبال آوارگان و مهاجران هستند و در ورشو و پراگ تظاهرکنندگان نظری مخالف این دارند.

شبکه فرانس بیست و چهار در گزارشی از تجمعات و راهپیمایی های دیروز در شهرهای مختلف اروپا می افزاید، تظاهرکنندگان در انگلیس در شعارهایی به مهاجران خیر مقدم می گفتند. در تجمع لندن جرمی کوربین، رئیس تازه انتخاب شده حزب کارگر نیز حضور داشت. او در اظهاراتی در این تجمع گفت: «اگر از راست افراطی و نژادپرستان بترسید پیشرفتی نمی کنید. در واقع اکنون در جامعه شاهد قیامی مردمی به نفع ارزش های انسانی هستیم.» 

ده ها هزار نفر در شهرهای لندن، کپنهاگ، مادرید و آتن در حمایت از مهاجران تظاهرات کردند. در یونان تظاهرکنندگان مانند همیشه خواستار مهر و شفقت بیشتر در قبال آوارگان بودند. 

یکی از تظاهرکنندگان یونانی می گوید: «اینجا صحبت از بشریت است. در دوره ای دیگر و در شرایطی دیگر من و شما و هر کس دیگری ممکن است که آواره باشد و این نکته ای است که باید به آن توجه شود.»

این گزارش می افزاید، در مقابل، در شهرهای دیگری در کنار راهپیمایی حامیان مهاجران، تجمعاتی نیز به دعوت احزاب ملی گرا برگزار شد. در لهستان مواردی از زد و خورد میان موافقان و مخالفان مهاجران نیز به وجود آمد. حدود پنج هزار نفر هم با تجمع در خیابان های ورشو با ورود مهاجران مخالفت کردند. یکی از مخالفان می گوید: «همه ما با اسلامی کردن اروپا و اسلامی کردن لهستان مخالفیم.»

این گزارش افزود، دیگر کشوری که با طرح پذیرش مهاجران مخالف است کشور اسلواکی است که در آن حدود هزار و پانصد نفر در مخالفت با مهاجران تجمع کردند و معتقدند این موضوع باعث بروز گوناگونی فرهنگی در کشورشان خواهد شد.

یکی از مخالفان اسلواک می گوید: «می دانم که مهاجران مسلمان به راحتی جذب جامعه ما نمی شوند. آن ها وقتی بیایند فقط هرج مرج با خود می آورند و تصور می کنم که آن ها فقط به خاطر دلایل اقتصادی به اینجا می آیند و نه مسائل سیاسی.»

این گزارش می افزاید، با این حال در اسلواکی نیز روز شنبه عده ای در حمایت از مهاجران تجمع کردند و با شعار «قلب های خود را باز کنید» خواستار احترام به انسانیت شدند؛ پیامی که در راهپیمایی های روز شنبه توسط بسیاری از مردم اروپا سرداده شد.