پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رصد اطلاعاتی و دیپلماتیک تحرکات ایالات متحده در منطقه بخشی از «نقشه راه» تسلط آمریکا به منطقه را آشکار می سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در روزهای اخیر در محافل سیاسی، اطلاعاتی و دیپلماتیک کشورمان یکی از بحث های مهم، «نقشه راه» تسلط آمریکا به منطقه است. که رصد اطلاعاتی و دیپلماتیک مامورین سیا و کاخ سفید در کشورهای منطقه حکایت از فعالیتی وسیع برای ماههای پایانی سال 2015 و ماههای آغازین سال 2016 دارد.

خبرنگار «پارس» به بخشی از این «نقشه راه» تسلط آمریکا دست یافته هر چند یک مقام آگاه ایرانی در یک نهاد عالی بر این باور است که این مطالب، بخش کوچکی از این نقشه است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی‌ها معتقدند راه حل و فصل مسایل آمریکا با عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین و ملت‌های قیام کرده‌ای از نظیر ملت بحرین در حل و فصل در تهران است یعنی این غلبه باید از طریق غلبه بر تهران صورت گیرد. بر این اساس، کاخ سفید بر روی داشتن روابط دیپلماتیک با ایران و اگر نتوانند داشتن دفتر حافظ منافع تاکید زیاد دارند و وزیر خارجه آمریکا برای تحقق آن هر روز با وزیر خارجه ایران تماس می‌گیرد.

مقام مطلع امنیتی ایران در این مورد به پارس می گوید: این تماس‌ها برای تفاهم با ایران نیست برای داشتن یک رابطه سیاسی معمولی و داشتن امکان تماس با مقامات ایران نیست. 

وی افزود: این نیاز علی ‌القاعده باید در یک سال اخیر که انواعی از نامه‌نگاری‌ها، دیدارهای دوجانبه حضوری، تماس تلفنی و... بین مقامات قوه مجریه دو طرف صورت گرفته است، کاهش پیدا کرده باشد ولی تلاش هر روزه آمریکا نشان می‌دهد که برای آنان مسئله اینگونه تماس‌ها نیست. 

وی اضافه می کند: یک دلیل مهم دیگر این است که درست همزمان با تماس‌های مکرر محرمانه آمریکایی‌ها با مقامات وزارت‌خارجه ایران ما شاهد انواعی از ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای آمریکا علیه ایران هستیم در همین دو هفته اخیر لااقل سه سند مهم امنیتی منطقه‌ای از سوی آمریکایی‌ها نگاشته شده و به امضای طرف‌هایی هم رسیده است و در هر سه این سند «اقدام مشترک برای مهار قدرت ایران» مورد توجه خاص قرار گرفته است. 

خبرنگار «پارس» مطلع شد، آمریکایی‌ها در این روزها در مورد عراق طراحی های قبلی خود را به روز کرده اند و در طراحی های جدید خود بر این باورند:

اول- کشور عراق به طور حتم بایستی تجزیه شود ور این تجزیه، علاوه بر جدایی بخش شمالی به عنوان بخش کردی، بخش غربی نیز از بغداد جدا می‌شود 

دوم- از کردها و حقوق آنان حمایت کرده و پذیرش این خواسته‌ها از سوی بغداد ضروری است

سوم- از پیشمرگه‌های کرد باید حمایت کرد

چهارم- تشکیل یک ارتش سنی در غرب عراق را به رسمیت شناخت و به آن کمک کرد. 

مقامات امنیتی ایرانی معتقدند در صوورتی که این مسایل در عراق عملیاتی شود شاهد تاثیرات ویرانگر آن بر مرزهای غربی و امنیت ملی و مصالح جمهوری اسلامی خواهیم بود.

یک منبع کردی از طراحی ایالات متحده  برای ایجاد حداقل دو پایگاه نظامی در اقلیم کردستان عراق خبر داد و تاکید کرد که ارتش آمریکا می خواهد این منطقه از کشور عراق را بعد از جدایی به منبع ذخیره سلاح برای تحرکات آتی آمریکا و اسراییل در منطقه تبدیل کند.

همچنین بر اساس اطلاعات «پارس»، آمریکایی ها با اعراب بر سر مسایل منطقه به تفاهمات جدیدی رسیده اند بر اساس اسن تفاهمات:

اول- ایران باید هر نوع مداخله در امور منطقه را کنار بگذارد.

دوم- دخالت ایران و حمایت آن از شیعیان در بحرین برطرف شود.

سوم- حمایت معنوی، مادی و رسانه‌ای ایران از حوثی‌های یمن قطع شود.

چهارم- حزب‌الله لبنان یک تهدید امنیتی است و باید خلع سلاح شود.

پنجم- بشار اسد هیچ جایگاهی در آینده سوریه نخواهد داشت.

ششم- اظهارات مقامات ارشد ایرانی درباره عربستان سعودی محکوم است

هفتم- ایران باید به حل و فصل مسایل خود با کشورهای منطقه در چارچوب پذیرش توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای متعهد باشد.

بر اساس گزارش خبرنگار «پارس»، آمریکایی‌ها در ادبیات ضدایرانی که در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای علیه ایران به راه انداخته‌اند در داخل ایران هم برای خود مخاطبانی در دو سطح رسمی و غیررسمی (نخبگان) تعریف کرده‌اند و می‌گویند بدون تبادل کمک‌های دوجانبه، «مهار ایران» انجام نخواهد گرفت.

بر اساس طراحی آمریکایی ها در داخل ایران، بایستی فضای دوقطبی سیاسی و اجتماعی دامن زده شود و یک طیف سیاسی خاص وانمود ‌کند که آمریکا موجودیت نظام جمهوری اسلامی بعنوان یک نظام متمایز را پذیرفته ولی با نوع رفتار منطقه‌ای آن حرف دارد و اگر ما رفتارواگرایانه منطقه‌ای با آمریکا را به رفتاری همگرا تبدیل کنیم مسئله ما و آمریکا بطور مشترک حل می‌شود.