به گزارش پارس، عباس اسکندری کارشناس مسائل منطقه و معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیای وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره سفر محمدجواد ظریف به اسلام‌آباد گفت: سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان به لحاظ عنصر همسایگی، ذاتاً از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا روابط بین همسایگان یک ضرورت متقابل و توسعه آن برای طرفین مفید و مورد مطالبه است.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقامات مختلف و اسناد سیاست خارجی پاکستان آمده، گسترش مناسبات فراگیر با ایران برای پاکستان بسیار پر اهمیت است، زیرا ایران با وجود 900 کیلومتر مرز مشترک، نزدیکی‌های فرهنگی، دینی، تاریخی، زبانی، قومی و... از مهمترین اهداف سیاست خارجی پاکستان است. 

اسکندری اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، ترانزیتی، همکاری‌های امنیتی، مسائل مرزی، روابط استانی و ایالتی، روابط فرهنگی و... موضوعات بسیار زیادی برای گفت‌وگو و پیشبرد اهداف مشترک دارند.

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیای وزارت خارجه با تاکید بر اینکه بعد از «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) به لحاظ چشم انداز مثبتی که در توسعه روابط با کشورهای مختلف ایجاد شده، این سفر اهمیت بیشتری می‌یابد، خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات فیمابین، از جمله روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو کشور، تحت تاثیر تحریم‌ها کاهش یافته و یا متوقف شده بود.

وی تصریح کرد: توافقات اخیر، ظرفیت‌های تازه‌ای را در روابط ایران با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه و پاکستان ایجاد می‌کند که باید هر دو کشور از این ظرفیت بیشترین و بهترین استفاده را ببرند.

اسکندری افزود: سفرهای متقابل مقامات دو کشور از جمله وزرای خارجه در راستای روابط همسایگی همواره صورت گرفته و ادامه دارد و این سفر نیز بیشتر در این چارچوب تعریف می‌شود.

معاون سیاسی اداره دوم غرب آسیای وزارت خارجه گفت: به نظر می‌رسد تبیین شرایط جدید بعد از توافقات اخیر و نیز گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه، زمینه‌های اصلی مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان را در این سفر در بر می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اکنون که اراده مقامات و دول کشورهای منطقه برای توسعه همه جانبه روابط با ایران جزم شده و از جمله در مواضع و سخنان مقامات دولتی، نمایندگان پارلمان، کارشناسان سیاسی، و... نیز انعکاس بسیاری یافته، سفر محمدجواد ظریف زمینه‌های آن را آماده و چشم انداز روابط آینده را در این راستا و با این هدف ترسیم می‌کند.

اسکندری با اشاره به نفوذ گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان به شرق ایران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مذاکراتی هیات ایرانی در پاکستان به کنترل رفتارهای افراطی و گروه‌های تروریستی اختصاص دارد. هر دو کشور به توطئه صهیونیستی برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی توجه دارند. متاسفانه تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی و تکفیری در پاکستان حضور و فعالیت دارند، ولی اکنون که دولت پاکستان علیه گروه‌های تروریستی سلسله عملیات‌هایی را آغاز کرده، این انتظار جدی وجود دارد که با گروهک‌های معاند تکفیری که اقداماتی علیه امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران نیز داشته‌اند، برخورد قاطعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ظریف در این سفر بسیار پر کار خواهد بود، افزود: در مدت کوتاهی که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاکستان حضور دارد، ضمن دیدار با نخست‌وزیر پاکستان، با «سر تاج عزیز» مشاور امنیت ملی و روابط خارجی پاکستان - که متولی دستگاه سیاست خارجی پاکستان است - و نیز برخی دیگر از مقامات عالیرتبه پاکستانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.