به گزارش پارس به نقل از خراسان، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه ابراز امیدواری کرد که اعضای کنگره نیز به این اجماع گسترده جهانی توجه نشان دهند.
 
روسای جمهور چین و آمریکا نیز در گفت و گوی خود بر آمادگی خود به منظور همکاری و انجام کار مشترک در خصوص اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ تاکید کردند.
 
در این زمینه، پایگاه خبری هیل از خشم بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب توافق هسته ای ایران در شورای امنیت خبر داده است.
 
با وجود این، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به حمایت از توافق هسته ای و قطعنامه مربوط به آن پرداخته است.
 
وزیر خارجه آلمان هم قطعنامه شورای امنیت را گامی مهم در اجرای توافق وین دانسته است.
 
به گزارش تابناک،به نوشته سایت هیل، حمایت شورای امنیت از توافق هسته ای ایران سبب خشم نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا شده است.
 
نمایندگان جمهوری خواه در پی تأیید توافق هسته ای ایران از سوی همه ۱۵ عضو شورای امنیت، اعلام کردند کاخ سفید با کسب حمایت بین المللی از توافق هسته ای ایران تلاش کرده، کنگره را تحت فشار قرار دهد.
 
برخی نمایندگان دموکرات نیز از این تصمیم دولت آمریکا انتقاد کرده اند.
 
کری: کنگره توافق را رد کند، تمام اعتبار آمریکا از بین می رود
 
اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با رادیو ان پی آر آمریکا تاکید کرد که اگر کنگره در تأیید توافق هسته ای با این کشور ناکام بماند، نتایج فاجعه بار خواهد بود:«من به شما می گویم، آمریکا تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد.
 
ما شانسی برای موفقیت نخواهیم داشت. و اگر سپس تصمیم بگیریم که از گزینه نظامی استفاده کنیم (پس از یک توافق ناکام) آیا شما باور دارید که سازمان ملل با ما همسو باشد؟ آیا شما فکر می کنید که همکاران اروپایی از ما حمایت خواهند کرد؟ مطمئنا خیر».
 
کری گفت که ایران از ناکامی توافق به عنوان بهانه ای برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد کرد: «(شکست توافق) تمسخرآمیز خواهد بود و ایران غنی سازی خود را آغاز خواهد کرد و ادعا می کند که این حقی است که تنها در شرایط مذاکرات از آن دست کشیدیم، اما به خاطر اینکه مذاکرات به نتیجه ای نرسیده اند، آن ها به دنبال از سرگیری حق خود می روند».
 
کری در ادامه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اظهار کرد: در این صورت رهبری ایران خواهد گفت گفتم که نمی توانید به غرب اعتماد کنید.
 
گفته بودم که نمی توانید با آنها مذاکره کنید. آنها به شما دروغ خواهند گفت و تقلب خواهند کرد.
 
آنها همین هستند.
 
ما را ناامید کردند و کنگره از مذاکرات کناره گیری کرد.
 
آنها ۵۳۵ وزیر خارجه دارند اما هیچکس برای مذاکره وجود ندارد.
 
وی همچنین مدعی شد سخنان اخیر رهبر ایران مبنی بر حمایت از متحدان خود در منطقه نگران کننده است.
 
واکنش تل آویو به قطعنامه شورای امنیت
 
همزمان، به نوشته آسوشیتدپرس؛ نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز ضمن انتقاد از تصویب قطعنامه مذکور، توافق هسته ای ایران را برای تمام جهان خطرناک دانسته است.
 
نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته ای ایران گفت تا زمان رای کنگره به توافق ایران این مسئله حل نشده باقی است.
 
به گزارش تسنیم،نتانیاهو گفت:« افرادی هستند که می گویند: این توافق به تحریم های ایران پایان می دهد با این حال این درست نیست زیرا این توافق بخشی از تحریم ها را لغو می کند اما تحریم های کنگره آمریکا برضد ایران را لغو نمی کند و باید به خاطر داشت که حجم اقتصاد آمریکا پنجاه برابر اقتصاد ایران است، بنابراین کشورها و شرکت ها باید این مسئله را مد نظر قرار دهند که بین ایران دو درصدی یا آمریکای ۹۸ درصد، یکی را انتخاب کنند».
 
حمایت ۶۰ نفر از سران امنیت ملی آمریکا از توافق
 
همزمان با لابی گسترده کاخ سفید در کنگره برای جلب حمایت قانونگذاران آمریکایی از توافق با ایران، حدود ۶۰ نفر از سران ارشد امنیت ملی آمریکا نیز از توافق وین حمایت کردند.
 
به گزارش تسنیم،این نامه توسط گروهی از جمهوری خواهان و دموکرات ها و از جمله «مادلین آلبرایت» وزیر سابق اسبق آمریکا، «زبیگنیو برژینسکی» و «برت اسکوکرافت» مشاوران سابق امنیت ملی دولت واشنگتن و «میشل فلورنوی» از مقامات دفاعی سابق آمریکا و «توماس پیکرینگ» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، روسیه، هند و سازمان ملل امضا شده است.