به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مذاکرات هسته ای ادامه دارد و به رغم تعیین ضرب الاجل های متعدد و تاکیدات طرفین در نزدیک بودن به هدف توافق ، اما توافق نهایی به دست نیامده است. در این میان رویکرد مقامات آمریکایی در توسل به تهدیدات روانی علیه ایران ،‌پیش بینی نهایی را با مشکل روبرو ساخته است. اتخاذ این رویکردها به منظور اعمال فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی با مدیریت لابی های صهیونیستی صورت می گیرد، ‌موجب شده تا پیش بینی های صورت گرفته درباره زمان دستیابی به توافق نهایی درست از آب درنیاید و تنها پیش بینی هایی که بر تمدید مذاکرات استوار بوده ، مقرون به صحت باشد. اما در ساعات پایانی ضرب الاجل نیز همان گمانه زنی ها ، پیش بینی ها و ،‌اظهار امیدواری ها و نگرانی ها ( عمدتا از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و اعضای کنگره آمریکا ) ادامه دارد. 

با نگاهی اجمالی به برخی گزارش ها و گفتگوهای شبانه روز گذشته در شبکه های تلویزیونی بیگانه ، چند محور عمده بیشتر خود نمایی می کند. 

پیامدهای اقتصادی توافق نهایی هسته‌ای 

----------------------------

نتایج و پیامدهای احتمالی دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ، بخشی از فضای تبلیغاتی رسانه های بیگانه است که عمدتا بر تحولات اقتصادی و چشم انداز احتمالی آن متمرکز می‌گردد. در این رویکرد، شبکه های غربی اصل را بر اثرگذاری تحریم ها علیه ایران گذاشته و چنین وانمود می‌کنند که با رفع تحریم ها، رونق و شکوفایی به صنعت و اقتصاد ایران باز می‌گردد و یا اینکه حداقل اینکه مردم به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خود پس از حل و فصل پرونده هسته ای دل بسته اند. در این رابطه شبکه فرانس بیست و چهار (1394/04/17) در گزارشی به وضعیت صنعت فرش و مشکلات ناشی از تولید و صادرات آن می پردازد و با این پیش فرض که تحریم های بین المللی علیه ایران، فرش ایرانی را به عنوان صنایع دستی این کشور با تهدید مواجه کرده ؛ بر آن است تا از زبان برخی دست اندرکاران این صنعت، راه حل مشکل را در باز شدن بازار آمریکا برای فرش ایران قلمداد نماید. 

جواد کدمیان، تاجر و تولیدکننده فرش می گوید:« ... بازار آمریکا خود به تنهایی می تواند بازار فرش ابریشمی را احیا کرده و به راه بیاندازد.» 

تاثیرات توافق احتمالی بر بازار نفت نیز موضوع دیگری است که علاقه رسانه های بیگانه و شبکه های خبری را به خود معطوف داشته است. اسکای نیوز عربی(1394/04/17) از نگرانی بازار 

بین المللی نفت برای کاهش قیمت نفت،‌آن هم با بازگشت دوباره ایران به بازار ، پس از رفع تحریمهای بین المللی ، سخن به میان آورده و هدف ایران از روی آوردن به مذاکره را در این چارچوب ارزیابی می کند: «ایران تلاش می کند با استفاده از نفت و گاز سرشار؛ اقتصاد بحران 

زده خود را سر و سامان دهد، اقتصادی که به سبب تحریمهای بین المللی، بسیار آسیب دیده است.» شبکه تلویزیونی سی ان ان(1394/04/17) هم در این باره به رونق گردشگری پس از برداشته شدن تحریم ها توجه نشان می‌دهد و طولانی شدن آن را برای ایران و دولت اوباما مفید نمی داند زیرا به زعم این رسانه باراک اوباما باید خود را برای دوره ای سخت در کنگره آماده کند و تاخیر در امضای توافقنامه به معنی آن است که هرگونه توافق نهایی باید در یک دوره ی زمانی طولانی تر مورد بررسی نمایندگان کنگره قرار گیرد. این رسانه در گزارش دیگری (1394/04/18) ‌دیدگاه مردم ایران مبنی بر حق طبیعی کشورشان برای بهره مندی از فناوری هسته ای مورد توجه قرار داده و حتی مدعی است که آنها «امیدوار بودند که توافق تا حالا حاصل شده باشد.» 

تقابل مجدد میان ایران و آمریکا در مذاکرات 

-------------------------------------

مقامات آمریکایی در کنار توسل به شگردهای رسانه ای در اظهار امیدواری برای دستیابی به توافق ، ‌گاهی زیاده خواهی های خود را نیز رسانه ای می‌کنند یا زمینه ای فراهم می سازند تا این زیاده خواهی ها از داخل جلسه به بیرون نیز درز پیدا کند. شبکه العربیه(1394/04/17) در این باره سعی دارد هیات ایرانی را نیز شریک سازد و با این جمله که دو هیئت مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در مذاکرات هسته ای وین بار دیگر لحن تندتری در برابر یکدیگر در پیش گرفتند، مشکل را حداقل بین طرفین توزیع کند. اما تاکید طرف آمریکایی در زمینه مسئله مربوط به لغو تحریم فروش سلاح به ایران ، نشان می دهد که اصرار جمهوری اسلامی مبنی بر لغو این تحریم، ‌نیز بر اساس اصول پذیرفته طرفین انجام شده است. از نظر شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی (1394/04/17) تمایل ایران برای استمرار مذاکرات تا حل مشکل ، هم به نوعی بی اعتمادی ایران به طرف غربی را نشان می دهد. زیرا به زعم بی بی سی،‌ایران نمی خواهد مذاکرات به لبه پرتگاه برسد و شکست بخورد. بنابر این با طرف غربی نیز به توافق رسیده است که مهلت های تعیین شده وحی منزل نیست و آنچه اهمیت دارد دستیابی به توافقی محکم و خوب است، زیرا آنچه ایرانی ها را نگران می کند ساختار (متن توافقنامه) است چون در متن پیش نویس تهیه شده، جملاتی وجود دارد که به آمریکا یا به طور کلی طرف های غربی امکان می دهد،‌ توافق را نقض کنند. اما شکست در مذاکرات برای طرف غربی سخت تر خواهد بود.همان طور که جک استراو وزیر امور خارجه ی پیشین انگلیس به شبکه ی تلویزیونی سی ان ا(1394/04/17) می گوید :«شکست گفتگوهای هسته ای باعث گسسته شدن اجماع بین المللی علیه ایران خواهد شد.» اما نگرانی برخی اعضای کنگره آمریکا نیز نشان می دهد که آنچه از نظر آنها در مذاکرات پذیرفته است، حذف و نابودی کامل برنامه های هسته ای ایران است. سناتور رابرت منندز عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در گفتگو با این رسانه آمریکایی، نگرانی خود را با این جمله اظهار می کند:« ایران در مذاکرات هسته ای بخش زیادی از زیرساخت های هسته ای خود را حفظ کرده است.» برداشت فوق در تلویزیون اسکای نیوز عربی(1394/04/18) نیز دیده می شود، به باور این رسانه ، ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات هسته ای عقب نشینی نکرده است.