به گزارش پارس به نقل از فارس: یک روزنامه آلمانی در گزارشی با اشاره به وجود زندان مخفی سیا در لهستان نوشت که سیاستمداران این کشور در حالی سالها به مردم دروغ گفتند که سیا با تکیه بر روابط خوب با لهستان این زندان را در خاک لهستان اداره می‌کرد.


9 سال است که «الکساندر کاواسنیوسکی» و ««لزک میلر» رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین لهستان، وجود یک زندان مخفی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در خاک این کشور را تکذیب کرده‌اند. زندانی که در آن مظنونین به اقدامات تروریستی شکنجه می‌شوند و البته سیا این زندان را با موافقت دولت لهستان ساخته است.

روزنامه آلمانی «تسایت»‌نوشت که با افشاگری‌های اخیر مشخص شد که لهستان دیگر بیش از این نمی‌تواند به مردم این کشور و جهان دروغ بگوید. البته کواسنیوسکی می‌گوید که هنگام تصمیم‌گیری برای ایجاد این زندان‌ها به آنها تضمین داده شده بود که با زندانی‌ها بنابر مبانی انسانی رفتار شود اما  به آنها دروغ گفته شده است.

گفته می‌شود که دست‌کم 11 زندانی که بیشتر آنان اتباع عربستان هستند در فاصله سالهای 2002 و 2003 در  این زندان‌  با نام «کیه‌کوتی» واقع در شمال لهستان نگهداری می شده‌اند. کاواسنیوسکی می‌گوید که  آمریکایی‌‌ها از لهستانی‌ها خواسته بودند تا زندانی در این کشور بسازند و لهستانی‌ها هم از همان آغاز به وضوح گفته بودند که به آمریکایی‌ها اجازه دسترسی به این زندان را نخواهند داد اما وقتی که دولت می‌خواست با سیا قراردادی امضا کند که در آن قوانین مربوط توضیح داده شود، نمایندگان طرف مقابل  به این خواست خندیدند.

بنابر گزارش‌ها رسانه‌های لهستانی نمی‌خواستند که به هر قیمتی همه اطلاعات را محرمانه نگه‌ دارند اما سیا می‌خواست تا هیچ مدرکی بر جا نماند که نشان دهد قوانین جهانی و حقوق‌بشر نقض شده است. اما در گزارش سنا بر خلاف خواست سیا به این تاکید شده که شکنجه‌ها سازمان یافته صورت گرفته و تکرار شده‌اند.

کیه‌کوتی زندانی است که در آن غرق‌ مصنوعی  صورت گرفته بلکه با قرار دادن اسلحه و مته بر روی سر زندانیان آنها را وادار به اقرار می‌کردند. در این زندان همچنین زندانیان هدف شکنجه‌های روحی روانی قرار گرفته‌اند. البته به چگونگی این شکنجه‌ها اشاره نشده است.

براساس این گزارش، شمار زیادی زندانی به لهستان منتقل شده‌اند. لهستان به این اقدام واکنش نشان داد و سازمان سیا با پرداخت 15 میلیون دلار به سرویس اطلاعاتی لهستان باعث شد که دولت این کشور در برابر مقامات لهستانی انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

در این باره باید گفت که دولت لهستان دوستی دیرینه‌ای با شرکای آمریکایی خود دارد و بر مبنای همین روابط قدیمی بسیاری از سیاستمداران لهستان، زندان‌ مخفی آمریکا در خاک کشورشان را به چشم موضوعی کوچک و بی‌اهمیت در تاریخ کشورشان می‌دانند و تلاش می‌کنند تا دلیلی برای آن بتراشند. در این مورد یکی از سیاستمداران این کشور می‌گوید:« زندان‌های مخفی در سراسر جهان با روش‌های خاصی اداره می‌شوند که معمولا هم به نظر خوشایند نیستند.»