به گزارش پارس به نقل از کیهان ؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد شنبه پس از 17 روز مذاکره سخت و فشرده در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای چهار ماه دیگر تمدید شد.
تمدید مذاکرات هسته‌ای بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در سطح کشورهای عضو گروه 1+5 و رسانه‌های بین‌المللی داشت و کماکان مقامات غربی سعی کردند با رجزخوانی توپ رسیدن به توافق نهایی را به زمین ایران بیندازند.
 در ادامه واکنش‌ها به تمدید مذاکرات هسته‌ای فیلیپ ‌هاموند، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 طی 6 ماه گذشته تصریح کرد رفع اختلاف‌های دو طرف به زمان بیشتر نیاز داشته است.
وزیر خارجه جدید انگلیس در این بیانیه به اختلافات موجود درباره رفع برخی از نگرانی‌ها هم اشاره کرده و «اندازه و گستره برنامه غنی‌سازی ایران» را از مهم‌ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف دانسته است.
هاموند همچنین با این ادعا که برای دست‌یابی به این مهم «ایران باید رویکرد واقع‌بینانه‌تری اتخاذ کند» خواستار دست‌یابی به توافقی ماندگار که در آن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی رفع شده باشد شده است.
اشتاین‌مایر: این آخرین فرصت است
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز در واکنش به تمدید مذاکرات گفت فرصت چند ماهه باقی‌مانده تا ماه نوامبر(آذر ماه)، یعنی زمانی که مهلت تمدید شده مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ فرا می‌رسد، بهترین و آخرین فرصت برای حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.
اشتاین‌مایر نیز سعی کرد همچون وزیر خارجه جدید انگلیس توپ رسیدن به توافق نهایی را به زمین ایران بیندازد و در پایان مدعی شد : ایران باید نشان دهد آمادگی برای رفع تمامی شک‌ها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را دارد
رژیم صهیونیستی نیز روز شنبه از تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کرد و اعلام کرد هیچ دلیلی برای خوش‌بینی برخی دیپلمات‌های غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی وجود ندارد.
به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، «یوال اشتاینتز» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در انتقاد از تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «موضع اسرائیل این است که ما برای این تمدید هیجان‌زده نیستیم، با این حال آن بهتر از دستیابی به توافقی بد یا توافقی ناقص است.
اشتاینتز افزود: «هیچ پیشرفت ملموسی در موضع ایران مشاهده نمی‌کنیم و همچنین ایران درباره مسائل اساسی یعنی غنی‌سازی اورانیوم و سانتریفیوژها عقب‌نشینی نمی‌‌کند.
تمدید مذاکرات باید
 به تائید کنگره برسد
سایت وزارت امور خارجه آمریکا نیز از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد ایران به تمامی تعهدات خود در رابطه با برنامه هسته‌ای عمل کرده است. ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را خنثی کرده، اجزای جدیدی را در تاسیسات اراک نصب یا آزمایش نکرده است. سانتریفیوژهای جدیدی نصب نکرده است. ذخایر اورانیوم ۵ درصد خود را افزایش نداده است و امکان بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم کرده است.
این مقام آمریکایی افزود: بنابراین ما معتقدیم که برنامه اقدام مشترک در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و به عقب راندن آن در مقابل کاهش نسبتا متعادل [تحریم‌‌ها] در مدت شش ماهه موفق بوده است.
 باب کورکر عضو ارشد کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفته است که اوباما باید برای تصویب این تمدید به کنگره بیاید و در آنجا هرگونه توافق نهایی را به تمامی سبک و سنگین خواهیم کرد و ایران را به پایبندی به آن وادارخواهیم کرد.
 آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره سنگ‌اندازی‌های تندروهای کنگره آمریکا پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای گفت: هیچ‌گاه توافق جامع را به کنگره نخواهیم فرستاد.
واشنگتن پست : ایران انعطافی بی سابقه
 نشان داده است
تمدید مذاکرات هسته‌ای در سطح رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت و اغلب روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی دیروز بخش زیادی از گزارش‌های خود را به این مسئله اختصاص دادند
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست دیروز در گزارش خود مدعی شد برخی از مذاکره‌کنندگان آمریکا در محافل خصوصی اذعان کرده‌اند ایران انعطاف‌پذیری بی‌سابقه‌ای در برخی از محدودیت‌هایی نشان داده‌اند که پیشتر آنها را خط قرمز قلمداد می‌کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سطح غنی‌سازی ایران از جمله این موضوعات بوده است. پیش از این هم روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ادعای مشابهی مطرح کرده بود
شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در گزارشی دیدگاه‌های ۲ تحلیلگر را درباره «لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران» و «از دست ندادن فرصت به وجود آمده» تشریح کرد.
 سی ان ان نوشت :دیپلماسی تاکنون نتیجه داده است و ایران همه تعهدات خود در قالب برنامه اقدام مشترک که از ژانویه آغاز شده عمل کرده است. از آن زمان پیشرفت واقعی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران و نظارت سازنده بر تاسیسات هسته‌ای صورت گرفته است. این نظارت‌ها به ایالت‌متحده و هم‌پیمانانش این امکان را می‌دهد تا نظارت بی‌سابقه‌ای بر تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد. ذخیره خطرناک اورانیوم غنی‌ شده از 195 کیلوگرم به 4 کیلوگرم رسیده است و 97 درصد کاهش داشته است.

درهای تجارت با ایران باید بسته بماند
نشریه نیویورک تایمز آمریکا نیز در گزارشی پیشنهاد داد با حفظ تحریم‌های مخرب علیه ایران و برخی دسترسی‌های محدود به منابع بلوکه شده می‌توان به یک توافق هسته‌ای دست یافت.
 بر اساس گزارش نیویورک تایمز یک مقام ارشد آمریکایی جمعه شب گفت پیشرفت اساسی در مذاکرات صورت نگرفت. تنها در موضوعاتی مانند چگونه یک راکتور آب سنگین تغییر یابد تا پلوتونیوم کمتری تولید کند توافقی کسب شد. همچنین درباره تغییر کاربری تاسیسات فردو -که در زیر کوه‌ها در نزدیکی شهر قم ساخته شده- به نوعی مرکز تحقیقات و توسعه نیز بحث شد. برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها این پیشرفتی در وضعیت فعلی این مرکز ثانویه غنی‌سازی اورانیوم ایران محسوب می‌شود. مرکزی که آن اندازه زیر زمین قرار دارد که اسرائیل می‌ترسد نتواند آن را بمباران کند؛ حتی برخی مقامات آمریکایی نیز نسبت به اینکه بمب‌های بتن شکن آنها قادر به آسیب زدن به آن باشند ابراز تردید کرده‌اند.
 نیویورک تایمز ادامه می‌دهد: اما موضوع مورد اختلاف اصلی که بر مذاکرات سایه افکنده لاینحل باقی ماند: آیا ایران از ساخت غنی‌سازی در مقیاس صنعتی برای تامین سوخت راکتور فعلی و راکتورهایی که در آینده می‌سازد دست می‌کشد؟ رهبر ایران و دیگر مقامات نظامی با هرگونه توافقی که تاسیسات فعلی را برچیند مخالفت کرده‌اند.گری سامور مشاور سابق باراک اوباما در امور مربوط به نابودی سلاح‌های کشتار جمعی شب جمعه تأکید کرد که برای کسب اهرم مورد نیاز دولت آمریکا در مذاکره با ایران، باید اطمینان حاصل شود که درهای تجارت با ایران همچنان بسته است. وی تصریح کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران باید فراتر روند که اگر به یک توافق مورد قبول با ایران نرسند، بتوانند با وضع تحریم‌هایی محاصره اقتصادی مجازی برای ایران به وجود آورند.
روزنامه آمریکایی یو اس‌ای تودی نیز در گزارشی نوشت: ایران به تعهدات خود طبق توافق موقت ژنو پایبند بوده است و بنابراین مذاکرات هسته‌ای با ایران باید ادامه داشته باشد.
یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که اختلافات کنونی با ایران غیرقابل حل نیست. وی همچنین گفته است که 1+5 نمی‌تواند سطح کنونی غنی‌سازی ایران را بپذیرد.
براساس گزارش رویترز، مقامات آمریکایی از جمله جان کری وزیر خارجه این کشور تاکید کردند که تحریمهای اصلی همچنان پابرجا خواهند بود و ایران همچنان برای تجارت با سایر کشورها بسته خواهد بود