به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اشاره به جایگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: این نهاد از زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی تأسیس‌ شده و از همان نقش مهمی در حوزه‌های علمیه ایفا کرده است.

وی جایگاه جامعه مدرسین را باعظمت توصیف کرد و افزود: همواره مراجع تقلید و مقام معظم رهبری پرچم حوزه‌های علمیه را بر شانه این نهاد گذاشته و توقعات خود را از جامعه مدرسین در راستای ارتقا و تعالی حوزه علمیه قم تبیین کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به اینکه در سفر مقام معظم رهبری به قم در سال ۸۹ یکی از مطالبات جدی ایشان توسعه کمی و کیفی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود اضافه کرد: در زمانی بخشی از مراجع تقلید فعلی و بزرگان قدیم حوزه عضو این جامعه بودند. این افراد در محدوده وظایف خود در ابعاد علمی اجتماعی و سیاسی خود را به انجام رسانده و در عین حال شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های علمیه بودند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن سفر درخواست کردند جامعه مدرسین دایره اعضای خود را وسیع‌تر کرده و با بهره‌گیری از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با شعاعی وسیع‌تر در جریانات مختلف وارد شود.

حجت الاسلام فرخ فال با اشاره به اینکه اساسنامه مجمع عمومی جامعه مدرسین بر اساس این فرمایشات رهبر انقلاب تدوین شد گفت: مجمع عمومی جامعه مدرسین متشکل از اساتید سطوح عالی و خارج، ظرفیت بسیار بالایی برای حوزه علمیه است و می‌تواند اهدافی که از سوی مراجع و رهبر انقلاب برای رشد و تعالی حوزه‌های علمیه تبیین شده را عملیاتی کند.

وی افزود: قطعاً مجمع عمومی جامعه مدرسین با وسعت بسیار خوب و شعاعی که میان اساتید حوزه علمیه خواهد داشت می‌تواند یک پشتوانه فکری برای جامعه مدرسین باشد.

مجمع عمومی اهل موضع‌گیری باشد

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار هیئت‌رئیسه این مجمع با آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین گفت: ایشان تأکید بر نقش و جایگاه مجمع عمومی جامعه مدرسین داشتند و تصریح کردند این مجمع باید اهل دیدگاه و موضع‌گیری بوده و مانند جامعه مدرسین که همواره برای دفاع از انقلاب، امام خمینی و رهبر انقلاب دغدغه جدی داشته، در صحنه‌ها حاضر باشد.

وی تصریح کرد: هیئت‌ رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین همواره پشتیبان نظام خواهد بود و در جریانات مختلف ورود پیدا خواهد کرد و برای ارتقای علمی حوزه علمیه تلاش می‌کند.

فرخ فال گفت: در حال حاضر مجمع عمومی جامعه مدرسین با ۳۲۷ نفر عضو جدید به‌اضافه اعضای حاضر جامعه مدرسین برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به تلاش این مجمع برای اثرگذاری مناسب در جریانات جامعه اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوع انتخاب هیئت‌رئیسه به تازگی اتفاق افتاده و آیین‌نامه تشکیل جلسات به‌تازگی تصویب‌شده، در اولین فرصت خدمت مراجع تقلید و رهبر انقلاب خواهیم رسید و از نظرات ارزشمند آنان استفاده خواهیم کرد.

نظر مراجع بر وجود یک تشکل در حوزه علمیه قم

مدیر حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی درباره نظر یکی از مراجع تقلید درباره این مجمع گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی نظرشان این بود که تمام تشکل‌های اساتید حوزه علمیه تعطیل شده و فقط مجمع عمومی فعالیت کند. نظر جامعه مدرسین و بسیاری از بزرگان هم همین است اما این نیاز به زمان دارد.

وی افزود: مصلحت در این دیده شد که کار در شرایط کنونی آغاز شود و اعضای هیئت‌رئیسه موظف هستند در فراگیری و جامعیت کار همه نظرات را گرفته و به کمک شورای عالی جامعه مدرسین این خواسته را عملی کنند.

حجت الاسلام فرخ فال ادامه داد: مجمع عمومی یک بدنه محکم و فراگیر از اساتید است که می‌تواند به بازویی برای جامعه مدرسین عمل کرده و در شرایط حساس حوزه نظام و امت اسلامی، همه مباحث را در زوایای مختلف تجزیه و تحلیل کند تا جامعه مدرسین بتواند نقش اساسی خود را ایفا کند.

مجمع عمومی از افراط و تفریط دور خواهد بود

وی با اشاره به وظیفه این مجمع در پرهیز از افراط و تفریط گفت: یکی از وظایف مجمع عمومی این است که در هر چند صباحی که جامعه مدرسین نیاز به تکمیل و یا توسعه اعضای خودش در شورای عالی داشته باشد به مجمع عمومی اعلام خواهد کرده و مجمع عمومی با ارتباطی که با بدنه اساتید حوزه علمیه دارد اعضایی را انتخاب و پیشنهاد می‌کند و پس از تصویب در شورای عالی این افراد به عضویت این شورا در می‌آیند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقشی که مجمع عمومی در تصمیم‌سازی برای جامعه مدرسین خواهد داشت ابراز داشت: رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین هم خواهد بود که این موضوع ارتباط تنگاتنگی میان مجمع عمومی و جامعه مدرسین به وجود خواهد آورد.

عدم هماهنگی در برگزاری همایش دلواپسان در فیضیه

حجت الاسلام فرخ فال در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری همایش دلواپسان در مدرسه فیضیه گفت: همایش دلواپسان بدون هماهنگی ما برگزار شد و بزرگان حوزه علمیه هم در این برنامه حضور نداشتند.

مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به تذکری که در این زمینه به برگزار کنندگان داده اضافه کرد: باید هماهنگی برای برگزاری این مراسم صورت می گرفت تا اگر لازم بود شرکت کرده یا روند آن را اصلاح کنیم.

وی افزود: افسوس ما از این بود که چنین برنامه‌ای برگزار شد اما مدیریت حوزه علمیه قم و ستاد مرکزی از آن بی خبر بود.